Parfymfunderingar

Jag har tre barn. Det var en fruktansvärd tid när de var tonåringar och hittade parfym. jag har astma och är just doftkänslig. En fruktansvärd tid, hemskt att bli sjuk i sitt eget hem.
Jo men eget barn kan jag uppfostra.

Sen har vi de som har en parfym en lukt på salva lukt3 på tvål lukt 4 på schampo lukt5 på balsam och lukt 5 på tvättmedel och lukt 6 på sköljmedel.
 
Dofter lär man sig beskriva genom att träna på det! Fast om det bara gäller att hitta en enstaka parfym är det nog lättare att välja ut ett par stycken man gillar, kolla på tex Fragrantica hur de beskrivs (doftfamilj, noter osv) och utforska de som kommer upp som "liknande matchningar". Det är absolut inte konstigt att fråga vad någon har för parfym :), men räkna inte med att den kommer lukta likadant på dig.

Hur mycket den luktar och om det är "gott" eller inte beror på både hudtyp och näsa (och säsong/väder, vi uppfattar dofter olika beroende på temperatur och luftfuktighet) så det kan mycket väl vara så att det du tycker är för mycket och en obehaglig doft faktiskt är både trevligt och lagom för någon annan, och vice versa.

Jag har över hundra parfymer, till 99% av "nischmärken", och har tränat i många år på att känna igen olika dofter (sommelierutbildning...), men tycker ändå att det i många fall är rimligt med mer eller mindre parfymförbud.

Det som stör mig mest är dock "skräpparfym" av det slag som används i de flesta parfymerade tvättmedel, tvålar osv. Det luktar stickigt och obehagligt i min näsa, men tyvärr gör även många oparfymerade produkter det också. :meh:
Intressant, tack!
Då blir det ju lite svårt att veta vilken parfym som egentligen passar en själv- om min näsa tycker den passar och någon annan i min närhet tycker att den stinker? Finns det parfymer som många tycker är stinkiga rent allmänt eller är det olika för precis alla?

Tycker ofta det är ett sammelsurium av dofter och lukter hos människor- allt luktar, och så parfym på det. Svårt att lista ut vad de har för speciell doft egentligen när alla blandar sig.

Den värsta lukten jag vet är någon som röker inne så röken sätter sig i kläderna och som tvättar med mycket sköljmedel. Det här sköljmedels-rökstinkande lukten är verkligen så kväljande. Min syster gör så och hennes kläder är typ fettiga av sköljmedel. Har känt ett tag nu när jag gått förbi en lägenhet här att det luktar konstigt. Så slog det mig att det är sköljmedel och rök!
 
Finns det parfymer som många tycker är stinkiga rent allmänt eller är det olika för precis alla?

Det finns definitivt parfymer som är lätt ökända för att vara sådana en liten grupp älskar högljutt och desto fler tycker är absolut fruktansvärd. :D Jag har en av dem i mitt parfymskåp just nu, men använder den mest hemma. Det var kärlek vid första sniffen. :love:
 
Jo det gör jag. Har inte sett några skyltar här, men uppmaningar i kallelser om att inte använda starka parfymer. Verkar inte alltid vara lätt att följa ens av en del personal har jag märkt. En annan kollega har också parfym, men hennes känner man inte förrän man sitter bredvid. Det är skillnad mot när den andra går i korridoren så att det luktar en stund efter.
Men så dumt och okänsligt. Alltså vi har alltid haft parfymförbud men tror knappt någon vetat om det alternativt inte brytt sig förrän förrän skyltarna kom upp. Det är en specifik kollega som är allergisk som fixat skyltarna, vilket ju inte borde behöva vara fallet men kanske kan hjälpa om du sätter upp!?

Skulle för övrigt köpa bindor en dag och tog några det var rabatt på, bindor som bindor liksom, men insåg när jag skulle använda dem att de var parfymerade. Varför liksom. De stank ju! Mensblod luktar mycket mer neutralt än vad bindorna gjorde..
Exakt :rofl:
 
Det finns definitivt parfymer som är lätt ökända för att vara sådana en liten grupp älskar högljutt och desto fler tycker är absolut fruktansvärd. :D Jag har en av dem i mitt parfymskåp just nu, men använder den mest hemma. Det var kärlek vid första sniffen. :love:
Vad komiskt!
Vad är det för typ av parfym, vad luktar de? Är det en sådan som luktar mycket när bara lite används? (och så använder vissa mycket istället :D )
 
Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur kan det komma sig att det finns så många olika sorter? Hur kan det vara så att någon gillar en parfym som någon annan nästan kräks av för att den luktar så illa?
Varför tar någon på sig så väldigt mycket parfym så man knappt kan vara där? Och speciellt av sådana som riktigt är starka på riktigt? Eller är de i grunden svaga så det är därför?

Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?

Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"

Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel. Eftersom vissa inte förstår vad som är lagom och vad som är för mycket att ha på sig.
Alltså man kan gå fram och fråga? Jag har börjat göra lite sånt, ge okända komplimanger, bara kvinnor. ”Vilken snygg jacka!” osv. Skulle kunna fråga om parfym också! Nu är jag introvert men jag övar att säga sånt till okända.

Aoproå parfym i vården så var det alltid en ambulans-ssk som stank parfym. Blev tillsagd men hände inget.. Jag tänkte varje gång att hennes patienter dör nog alla av lukten..
 
Men så dumt och okänsligt. Alltså vi har alltid haft parfymförbud men tror knappt någon vetat om det alternativt inte brytt sig förrän förrän skyltarna kom upp. Det är en specifik kollega som är allergisk som fixat skyltarna, vilket ju inte borde behöva vara fallet men kanske kan hjälpa om du sätter upp!?


Exakt :rofl:
Jag kan nog inte bestämma om det ska vara förbud eller ej tyvärr, får nog komma högre upp, men tänkte i dag att det skulle behöva lyftas.
 
Alltså man kan gå fram och fråga? Jag har börjat göra lite sånt, ge okända komplimanger, bara kvinnor. ”Vilken snygg jacka!” osv. Skulle kunna fråga om parfym också! Nu är jag introvert men jag övar att säga sånt till okända.

Aoproå parfym i vården så var det alltid en ambulans-ssk som stank parfym. Blev tillsagd men hände inget.. Jag tänkte varje gång att hennes patienter dör nog alla av lukten..
Jag tittar ofta ner så jag ser oftast andras skor så vid snygga skor så brukar jag påtala det. Men har du inte läst här på buke om att det är allmänt aja baja att ge folk komplimanger ;)
 
Vad komiskt!
Vad är det för typ av parfym, vad luktar de? Är det en sådan som luktar mycket när bara lite används? (och så använder vissa mycket istället :D )

Just den jag har som många ogillar har doftnoter som följer:

Toppnoter: Bergamot, ananas, röda bär.
Hjärtnoter: Kummin och muskot.
Basnoter: Sandelträ, tonkaböna, vanilj, pralin, patchouli.

Jag ögnade snabbt igenom lite omdömen och det var mycket i stil med 'Luktar väldigt speciellt', 'Annorlunda', 'Sticker ut', 'En doft man antingen hatar eller älskar'. Flera skriver även att den är en acquired taste, att de inte alls tyckte om den i början men har lärt sig älska den genom att använda den. Den är ganska kraftfull och kräver att man är försiktig vid applicering, vilket inte alla behärskar och jag tror lite att det är där det dåliga ryktet kommer ifrån – folk badar i den för 'Nu har man lagt runt 1300:- på en 50 ml-flaska parfym och då ska det minsann märkas!' Eller vad än motivet är. :D

Jag tror många (inte alla!) använder parfym lite som en statussymbol och som ett bevis på trendkänslighet – typ som när folk var besatta av att visa/tala om att de minsann hade köpt Baccarat Rouge 540 för 2 750:- (70 ml). De som inte hade möjlighet letade desperat efter billigare dupes. Jag vet inte varför, men jag gillar inte när parfymer, speciellt till premiumpriser i parfymklass mätt, blir hypade till den graden. Det känns väldigt nouveau riche över det hela. :angel:
 
Alltså man kan gå fram och fråga? Jag har börjat göra lite sånt, ge okända komplimanger, bara kvinnor. ”Vilken snygg jacka!” osv. Skulle kunna fråga om parfym också! Nu är jag introvert men jag övar att säga sånt till okända.

Aoproå parfym i vården så var det alltid en ambulans-ssk som stank parfym. Blev tillsagd men hände inget.. Jag tänkte varje gång att hennes patienter dör nog alla av lukten..
Självklart kan man fråga om man lägger märke till en doft man gillar, tycker jag. Det känns märklig tnog som en av de mindre invasiva komplimangerna/frågorna man kan ge och få.
 
För mig och många andra allergiker är det de billiga syntetiska parfymerna som är de absolut värsta. De man finner i till exempel sköljmedel/tvättmedel, handtvål, schampo/balsam och billiga typ EdT/EdC. Näsan och ögonen rinner och luftvägarna snörps åt. Högkvalitativ parfym som är doserad rätt (dvs yttepyttelite) funkar ofta okej om man inte måste sitta väldigt nära länge eller sitter länge i ett rum med dålig ventilation. Men rätt doserad parfym ska, enligt mig, ändå bara märkas om man kommer innanför personens personliga space. Typ kramar eller sträcker sig förbi eller liknande. Det kan jag tycka om, att krama någon och ba ”Mm, vad gott hen luktade!” Om alla på bussen känner lukten eller man lämnar ett tjockt spår av parfym efter sig när man går så är det ingen doft längre utan en stank, tycker jag. Det gäller även högkvalitativa parfymer.

Jag tycker ändå om parfym till den grad att jag letat efter och hittat en jag tål. Den är gjord av naturliga ingredienser men doftar “riktig” parfym. Doftar dock väldigt subtilt, verkligen en sådan doft som bara märks för den som kommer nära.
 
För mig och många andra allergiker är det de billiga syntetiska parfymerna som är de absolut värsta. De man finner i till exempel sköljmedel/tvättmedel, handtvål, schampo/balsam och billiga typ EdT/EdC. Näsan och ögonen rinner och luftvägarna snörps åt. Högkvalitativ parfym som är doserad rätt (dvs yttepyttelite) funkar ofta okej om man inte måste sitta väldigt nära länge eller sitter länge i ett rum med dålig ventilation. Men rätt doserad parfym ska, enligt mig, ändå bara märkas om man kommer innanför personens personliga space. Typ kramar eller sträcker sig förbi eller liknande. Det kan jag tycka om, att krama någon och ba ”Mm, vad gott hen luktade!” Om alla på bussen känner lukten eller man lämnar ett tjockt spår av parfym efter sig när man går så är det ingen doft längre utan en stank, tycker jag. Det gäller även högkvalitativa parfymer.

Jag tycker ändå om parfym till den grad att jag letat efter och hittat en jag tål. Den är gjord av naturliga ingredienser men doftar “riktig” parfym. Doftar dock väldigt subtilt, verkligen en sådan doft som bara märks för den som kommer nära.
Det är så jag känner om sköljmedel i torrt tyg eller en "lagom" parfymerad hudkräm. Det känner jag bara om jag kommer riktigt nära och kramas eller lägger mig i sängen.
Parfymdamer/män är mycket mer intensivt tycker jag, men jag antar att de som använder det rätt inte märks då.

Det är svårt. Jag vill givetvis inte ge någon besvär, men det skulle inte falla mig in att använda ett oparfymerat shampoo eller balsam (produkterna jag använder finns inte oparfymerade heller) om jag inte visste att jag skulle spendera tid på sjukhus eller liknande.
 
Parfym är en konst i sig.
Jag har upplevt att mina preferenser har förändrats över tiden, och vilka dofter som passar mig. Numera en mer varm doft än jag kunnat bära som ungdom. Man måste testa hur den blir på ens hud för att verkligen veta om den passar och inte bara lukta på en testremsa. Jag har nog alltid haft svårt för parfymavdelningat i affärer då dofterna har en tendens att gå ihop efter ett tag.
Man ska ta alldeles lagom, så att de som pratar med en anar doften och inte blir överväldigade. Gärna gå igenom ett moln bara. Helst inget om man jobbar inom vård och skola däremot.
I min erfarenhet har det ofta varit män som överdoserar och sprayar hela kroppen med axe bodyspray eller starka aftershave. Det där kan jag störa mig på ofantligt, då jag lätt får migrän av det. Ibland verkar det vara en kultur att man ska lukta något extremt.
 
Precis som @co-SMAD4 har mina preferenser ändrat sig över åren... men tyvärr kan jag nästan aldrig använda parfym längre pga min astma :(

De gånger jag kan använda något blir det ofta en egenblandad doft (jag har en rejäl uppsättning eteriska oljor), ren rosabsolute eller en herrparfym :D Jag har upptäckt att många herrparfymer passar väldigt bra på mig (och då inte "unisexparfymer" utan de som marknadsförs rakt av mot män).

Min absoluta favorit tillverkas inte längre... Avant Garde från Lanvin :love:
 
Jag gissar lite, men en grej som kan göra är att ens egen näsa lite granna vänjer sig vid doften vilket gör att man tror att parfymen slutat "verka" och man sprutar på sig mer. Själv använder jag två olika varav den ena kan jag ha typ dubbelt så mycket av jämfört med den andra, så det har också tagit lite tid att lära sig. Det har också tagit lite tid att lära sig doseringen av de båda och jag har fått fråga min pojkvän som ibland sagt att doften finns kvar men att jag slutat känna den eftersom min näsa blivit van.
 
Jag gissar lite, men en grej som kan göra är att ens egen näsa lite granna vänjer sig vid doften vilket gör att man tror att parfymen slutat "verka" och man sprutar på sig mer. Själv använder jag två olika varav den ena kan jag ha typ dubbelt så mycket av jämfört med den andra, så det har också tagit lite tid att lära sig. Det har också tagit lite tid att lära sig doseringen av de båda och jag har fått fråga min pojkvän som ibland sagt att doften finns kvar men att jag slutat känna den eftersom min näsa blivit van.
Så är det verkligen. De som luktar jättemycket vet typ aldrig om att de gör det. Speciellt inte de som luktar väldigt mycket skölj- och tvättmedel vilket inte är konstigt – de tvättar ju allt på det viset och lever verkligen i lukten. Sover i den, har den i alla kläder.

Äldsta har en del kompisar som luktar så mycket sköljmedel att det är svårt att ha dem hemma (det har vi såklart ändå!) och jag tänker att växer man upp med så mycket parfym jämt så har man säkert gjort det från start, och då blir det förmodligen ännu svårare att känna parfymlukt utan att överdosera senare i livet.

Min mamma överdoserade sköljmedel i många, många år. Hon tyckte det doftade ”lite fräscht nytvättat”. Sedan fick jag bevis på att jag hade både astma och allergier som vuxen, och då slutade hon med parfymerat tvätt- och sköljmedel (schysst!). Det tog inte många månader innan hon själv började reagera över hur mycket parfym folk använder. Jag har haft godheten att inte säga något när hon ondgjort sig över hur folk överdoserar :rofl: Hon var ju sju resor värre.
 
Jo men eget barn kan jag uppfostra.

Sen har vi de som har en parfym en lukt på salva lukt3 på tvål lukt 4 på schampo lukt5 på balsam och lukt 5 på tvättmedel och lukt 6 på sköljmedel.

Jag stör mig på att allt luktar så mycket. Jag vill ju lukta av den dyra parfym jag köpt. Inte av den billiga handkrämen. Irriterande nog luktar den billiga handkrämen mer och längre än den dyra parfymen...

Jag får försöka hitta en luktfri handkräm som inte dränker min parfym.

Men det blir lite för dyrt att ha samma lukt på allt det du räknar upp. Min favvoparfym har en handkräm som luktar likadant men den är på tok för dyr för att jag ska ha råd med den!
 
Just den jag har som många ogillar har doftnoter som följer:

Toppnoter: Bergamot, ananas, röda bär.
Hjärtnoter: Kummin och muskot.
Basnoter: Sandelträ, tonkaböna, vanilj, pralin, patchouli.

Jag ögnade snabbt igenom lite omdömen och det var mycket i stil med 'Luktar väldigt speciellt', 'Annorlunda', 'Sticker ut', 'En doft man antingen hatar eller älskar'. Flera skriver även att den är en acquired taste, att de inte alls tyckte om den i början men har lärt sig älska den genom att använda den. Den är ganska kraftfull och kräver att man är försiktig vid applicering, vilket inte alla behärskar och jag tror lite att det är där det dåliga ryktet kommer ifrån – folk badar i den för 'Nu har man lagt runt 1300:- på en 50 ml-flaska parfym och då ska det minsann märkas!' Eller vad än motivet är. :D

Jag tror många (inte alla!) använder parfym lite som en statussymbol och som ett bevis på trendkänslighet – typ som när folk var besatta av att visa/tala om att de minsann hade köpt Baccarat Rouge 540 för 2 750:- (70 ml). De som inte hade möjlighet letade desperat efter billigare dupes. Jag vet inte varför, men jag gillar inte när parfymer, speciellt till premiumpriser i parfymklass mätt, blir hypade till den graden. Det känns väldigt nouveau riche över det hela. :angel:

Jag var tvungen att googla 😁 hittade dock bara nöjda omdömen men det var inte så många på den sajten. Blir nyfiken på doften nu!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag är intresserad av lukter:p Detta är ingen direkt seriös tråd, men jag undrar ändå. Alla människor luktar något, deras hem...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 491
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
705
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp