Parfymfunderingar

Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur kan det komma sig att det finns så många olika sorter? Hur kan det vara så att någon gillar en parfym som någon annan nästan kräks av för att den luktar så illa?
Varför tar någon på sig så väldigt mycket parfym så man knappt kan vara där? Och speciellt av sådana som riktigt är starka på riktigt? Eller är de i grunden svaga så det är därför?

Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?

Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"

Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel. Eftersom vissa inte förstår vad som är lagom och vad som är för mycket att ha på sig.
Man har olika väl fungerande luktsinne. Både min pappa och min fd sambo har mycket dåligt fungerande luktsinnen vet inte om det är ärftligt eller om något hänt så det blivit så. Båda får helt enkelt fråga om något luktar så det är något de själva är medvetna om och har som ett handikapp (problematiskt tex om det börjar brinna och liknande). Sen blir luktsinnet precis som allt annat sämre vid ålder så äldre personer använder oftast starkare dofter eftersom de inte känner de mer milda dofterna. Vissa människor föds med extra skarpt doftsinne.
 
Vad komiskt!
Vad är det för typ av parfym, vad luktar de? Är det en sådan som luktar mycket när bara lite används? (och så använder vissa mycket istället :D )

Jag har tex en från comme des garçons som luktar litegrann som bränt gummi. Givetvis inget jag använder på jobbet, men i exakt rätt mängd och med rätt doftkombination är det fantastiskt. :D Har även flera som är rätt så animaliska, som definitivt inte passar i alla sammanhang. I mina "vanliga" parfymer är det mycket läder och kåda. Samtidigt kan en del rätt populära damparfymer med fruktiga toner lukta gammal svett på mig, och många i kategorin "clean" luktar starkt av billig tvål (på mig).
 
Så mycket enklare det var att välja parfym när jag var tonåring - det fanns inte särskilt många sorters Date. (Jag var lite annorlunda och använde den röda - även när Robyns kommit.)
 
Hoppas det är okej att jag ställer frågan här, den är ju ändå parfym-relaterad! Är det någon som använt någon form av reseförpackning som man kan fylla på själv? Har hittat en på typ Coolstuff, men är lite skraj över att dels "pluppa av" spraydelen på parfymen, dels rädd att det inte alls ska fungera... Vill ju kunna ha med mig parfym utan en gigantisk och tung flaska :(
 
Så mycket enklare det var att välja parfym när jag var tonåring - det fanns inte särskilt många sorters Date. (Jag var lite annorlunda och använde den röda - även när Robyns kommit.)
Den röda? Vilken var det? Jag använde Jasmine :heart , som ju pryddes av en tjej med rött hår, men flasktoppen var väl typ aprikos, så kanske inte den?
 
Den röda? Vilken var det? Jag använde Jasmine :heart , som ju pryddes av en tjej med rött hår, men flasktoppen var väl typ aprikos, så kanske inte den?

Jag var tvungen att googla, Felicia hette den tydligen!

1000024446.jpg
 
Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur kan det komma sig att det finns så många olika sorter? Hur kan det vara så att någon gillar en parfym som någon annan nästan kräks av för att den luktar så illa?
Varför tar någon på sig så väldigt mycket parfym så man knappt kan vara där? Och speciellt av sådana som riktigt är starka på riktigt? Eller är de i grunden svaga så det är därför?

Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?

Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"

Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel. Eftersom vissa inte förstår vad som är lagom och vad som är för mycket att ha på sig.
Tror det är svårt att veta vad som är lagom och för mycket. Olika sorter kanske luktar olika starkt också.

Verkar som att det inte märks när jag använder och det är ju också lite tråkigt. Tänker att det är lagom om någon känner doften om de står ganska nära. Iofs brukar jag inte hänga på folk. (använder btw inte parfym utan eau de Toilette)

Tänker att man hittar någon man verkligen gillar direkt och rakt av rakt igenom de andra dofterna i butiken eller bara struntar i parfym.
 
Jag var tvungen att googla, Felicia hette den tydligen!

Visa bifogad fil 136549

Det här var lite rubbat. Jag hittade tillverkarens beskrivning av hur Date Felicia skulle lukta - "Varm, kryddig doft rik av frukt och orientaliska blommor - och tyckte att det vore kul att hitta någon parfym som skulle axla manteln. Så jag tog till mig vad @Sassy skrivit och ägnade en timme åt att läsa på om doftfamiljer, toppnoter, mellannoter...
Sedan använde jag all den infon för att göra en sökning på en sida som säljer mängder av olika parfymer. Med mina kriterier blev det bara 12 träffar. En av dem är just den parfym jag har. Go Felicia!
 
Det här var lite rubbat. Jag hittade tillverkarens beskrivning av hur Date Felicia skulle lukta - "Varm, kryddig doft rik av frukt och orientaliska blommor - och tyckte att det vore kul att hitta någon parfym som skulle axla manteln. Så jag tog till mig vad @Sassy skrivit och ägnade en timme åt att läsa på om doftfamiljer, toppnoter, mellannoter...
Sedan använde jag all den infon för att göra en sökning på en sida som säljer mängder av olika parfymer. Med mina kriterier blev det bara 12 träffar. En av dem är just den parfym jag har. Go Felicia!

It's meant to be! :D
 
Det här var lite rubbat. Jag hittade tillverkarens beskrivning av hur Date Felicia skulle lukta - "Varm, kryddig doft rik av frukt och orientaliska blommor - och tyckte att det vore kul att hitta någon parfym som skulle axla manteln. Så jag tog till mig vad @Sassy skrivit och ägnade en timme åt att läsa på om doftfamiljer, toppnoter, mellannoter...
Sedan använde jag all den infon för att göra en sökning på en sida som säljer mängder av olika parfymer. Med mina kriterier blev det bara 12 träffar. En av dem är just den parfym jag har. Go Felicia!

Jag tycker ju att det där är rätt roligt, som att lägga ett pussel av sin egen smak och sina doftminnen. :heart Du har inte bytt "doftpersonlighet" bara för att smaken kanske utvecklats lite med åren.

(Och sen kan det vara praktiskt att ha koll på vilka saker man absolut inte tycker om, även om det låter fantastiskt i sin beskrivning. :crazy:)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag är intresserad av lukter:p Detta är ingen direkt seriös tråd, men jag undrar ändå. Alla människor luktar något, deras hem...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 490
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
705
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp