Procent på försäljning

Sv: Procent på försäljning

Det jag mest reagerar på är att hon kommer så långt efteråt, när hon dessutom sa upp hästen då hon ville göra nåt annat.

Nu vet jag inte hur det är om man lämnar bort den på tillridning och man kommer överens om att den som rider till ska ha en viss procent, om det gäller hur länge som helst. Fast lämnar man bort den med tanke på att utbilda den för att få ett högre pris så kanske det gäller över ett visst antal år, för att inte den som rider till ska kunna luras på sin del.
Men i detta fall så skrev TS att OM hästen skulle säljas så skulle hon som ridit den få 10 %, alltså så verkar inte tanken vara att hon ska rida till den för att sedan tjäna på en försäljning, utan för mig låter det mer som en duktig tjej som var medryttare på en häst eftersom hon inte hade möjlighet att skaffa en egen och fick även träna och tävla den som sin egen fast med alla kostnader betalda, och då tycker jag att det är väldigt fräckt att komma 3 år senare och begära 10% av det. Hur beräknar man vad hästen var värd då och hur mycket ägaren och TS ökat värdet på hästen de senaste 3 åren?
Jag har ingen aning om vad som är rätt eller fel. Bara mina åsikter och spekulationer.

hehe jag är lugn..
jag tror att du förmodligen har mer rätt än mig, jag pluggar ju inte till jurist ;)

men man undrar ju hur det går för TS.. och om ord står mot ord kan man ju aldrig veta om hon är lovad 10% under tiden hon tränar hästen och om hon avsäger sig ersättning i samband med att hon avsäger sig hästen.. för mig låter det som den grejen som kulle kunna avgöra om ingen tidsangivelse finns.. annars bör båda parterna ha sagt något vid uppsägningen om de där 10% kvarstår eller inte..

det är alltid dumt att vara utan kontrakt :( jobbigt för båda parter tyvärr..

tack för pratstunden!

tänk på att tjejen faktiskt JOBBADE med och UTBILDADE hästen när ägaren ej kunde..

men ursäkta mig lilla vännen, var står det att vi inte kunde utbilda hästen själva?

Visst vi hade kanske lite dåligt med tid och det hade tagit lite mer tid från våra andra hästar och kanske tagit något längre tid för oss att göra jobbet själva då vi inte bara har en häst att koncentrera oss på, men tjejen erbjöd sig att ta hästen själv, vi sökte inte upp henne och vi var inte ute efter en utbildare för att vi själva inte kunde, det är vi fullt kapabla till.
Så lägg ner att skriva in det som inte står.

Från början var det aldrig tal om några pengar men vi skulle sälja någon av våra hästar, tjejen blev väl inte så glad då om hon skulle bli utan häst (som hon dessutom hade helt gratis), då sa min syster att om den såldes skulle hon få 10% om den hästen såldes, vilket då borde blivit ca 5-6 tusen, nu sålde min syster en annan häst i stället, sen ville plötsligt tjejen åka utomlands och ville inte ha kvar hästen och då tog min syster tillbaka den, NU tre år senare så säljs hästen och det till ett mycket högre värde än vad den låg i när den återlämnades, 10% av nuvarande försäljningsumma är bra mycket högre (men hästen har kostat hela tiden så om man räknar på det så är det nog att det går jämt ut och blir faktiskt ingen större förtjänst som man nu skulle tro till det försäljningspriset).

Nej vi känner båda att vi faktiskt inte alls har lust att ge bort några 10% till den här tjejen, hade hon haft kvar hästen eller den hade blivit såld DÅ så hade det varit OK men inte så här långt efteråt, speciellt inte eftersom det var hon själv som lämnade tillbaka hästen, inte så att vi tog tillbaka den för att själva tävla vidare.

Personligen hade jag aldrig en kommit på tanken att kräva pengar av någon så långt efteråt.

Du har uppfattat det hela helt rätt.

Eftersom det inte var jag som pratade med tjejen utan min syster och det trots allt är ett par år sedan nu så kan jag omöjligt sga ordagrant vad som sades, men det var att % skulle utbetalas OM hästen såldes DÅ, exakt hur tydligt detta utrycktes kan jag ju inte svara på, men ingen av oss hade en tanke då på att hon skulle lämna tillbaka hästen OCH flera år senare komma och kräva oss på pengar.

Men vi kommer aldrig mer låna ut några hästar så mycket är klart.

lägg av med nedsättande kommentarer "tanten".. :mad:

jag har absolut INTE skrivit att ni inte har kunskapen, "tänk på att tjejen faktiskt JOBBADE med och UTBILDADE hästen när ägaren ej kunde.. " betyder även Kunde i form av att tiden inte fanns, platsen i stallet eller så lite som bara orken att utbilda en extra häst just då..

det hela beror på vad som ordagrannt sades, dvs om hon skulle få pengar om hästen såldes under tiden hon red eller inte.. och det är det det kommer att falla på.. om rätten till 10% förfaller när tjejen avsäger sig hästen eller inte..

" var det sagt att om min syster skulle sälja hästen så skulle tjejen få 10% på försäljningspriset."

Nyckelord i sammanhanget..
OM hästen såldes , var hon berättigad till 10%.

Hästen såldes inte då, alltså är hon inte berättigad till 10% av försäljningssumman NU :cool:

det finns ingen tidsangivelse för försäljningen.. behöver inte heller vara en tid..

håller med dig hästen sådels inte DÅ = inga pengar NU.

Tror det är tveksamt att det skulle hålla i rätten för tjejen då ord står mot ord här, risken är nog att hon skulle få betala rättegångskostnader och gå back på det hela, är också tveksam till att någon advikat/jurist skulle vilja driva det dit, så dit kommer det nog inte att gå.

Då = för 3 år sedan, när tjejen hade hästen var det aktuellt.

Nu = Hästen har inte varit i hennes vård senaste 3 åren, alltså är det inte aktuellt.

nej, inga pengar nu..e ju tre år sedan hästen försvann därifrån..hade den sålts under tiden dt gällde e de ju klart att hon skulle fått pengarna

Jösses..

Vilken fräckhet.

Undrar om hon hört av sig för att försöka få sina procent om ni sålt hästen för under 10 000,-

Finns folk till allt. :smirk:

Oavsett vad som gäller rent juridiskt så skulle iaf jag känt, rent moraliskt, att hon skulle ha betalt för det jobb hon faktiskt gjort med hästen. Ni var nöjda med resultatet, ni slapp lägga ner arbetet själva - jag skulle känt mig snål och ogin om jag inte betalade något alls.
Om det sedan är rimligt med just 10% är ju en annan fråga.

Vi har funderat mer och nej vi må vara giriga, men tog och räknade på vad tjejen har fått för träning tex, det är trots allt inte endast hästen som har nytta av den utan även tjejen som utvecklats med bra tränare, och för bara träningar har min syster betalat i runda slängar 20.000 kr.

Fast detta var ni ju införstådda med då ni lovade henne 10%...dvs DÅ ansåg ni tydligen hennes jobb värdefullt nog att betalas för, förutom träningar och förmåner. Varför har det ändrats nu?

Jag har själv ridit in/ridit till hästar åt folk, och en gång hamnat i situationen att det i efterhand börjats tjafsas om ersättningen. När hästen väl är inriden har det plötsligt inte varit lika viktigt längre att göra rätt för sig...då skulle man plötsligt vara glad o tacksam för att man fått rida vederbörandes häst 'alldeles gratis', trots att man kommit överens om något helt annat :crazy:
Girighet är så trist :mad:

Vad gäller er situation är det omöjligt att som utomstående avgöra vem som har rätt, det finns säkert en massa aspekter som bara ni vet, som spelar in. Men utifrån vad du skrivit här tycker jag att ni skulle erbjuda tjejen en fast summa som motsvarar ungefär vad 10% av försäljningen skulle gett för tre år sedan.

nej vi är giriga och vill inte göra rätt för oss, vi tycker faktiskt det räcker med den sponsring som har varit, och eftersom hon själv lämnade tillbaka hästen när hon kände för det (dessutom sakdad) så var det hennes val.
Ja vi tycker hon ska vara glad och tacksam för det hon fick, alternativet var att skaffa fram pengar och köpa en egen häst och ta de fulla kostnaderna själv, vi som har hästar vet vad det kostar att ha dem.

När det var på tal att en häst skulle säljas då var hon i stort motstånd till försäljning av den här hästen så då blev det att var det 10% som det talades om till henne OM det var den som såldes, så då var tydligen 10% inte så intressant eftersom hon fortfarande inte ville att hästen skulle säljas så hon blivit hästlös igen.

Förövrigt är hon inte intresserad av 10% vad hästen hade gått för att sälja då utav av försäljningspriset nu.
och annars om man räknar på vad hästen var värd när den lämnades tillbaka så var den osäljbar på grund av skadan, så då är det den summa som hon kommer att få av oss snåla girigatyper som aldrig mer kommer att låna ut en häst.

Självklart har hon inte rätt till några pengar och ni är varken giriga eller inte gör rätt för er.
Det har gått 3 år sen hon red hästen, det är hon som är girig.

Håller helt med Bonde, stå på er, hon lämnade tillbaka hästen för 3 år sedan pch som du skriver, DÅ SKAKDAD!!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Bullen22
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
3 012
Senast: Efwa
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 892
Senast: Varmblod90
·
Hästmänniskan Jag har funderat rätt mycket på det här och känner att det skulle vara bra att höra vad andra tycker om den här saken. :laugh: Jag...
Svar
14
· Visningar
2 827
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈