Projekt 2018

Jag hittade ett bord jag fick gratis!
Tänker avluta det då jag gillar träfärgade möbler om de är gedigna. Är den ful under kan jag ju måla den sen i så fall.
Men kan inte avluta förrän bebisen är född. Känns som alldeles för starkt medel för en gravid :)
20180410_223644.jpg
 
Det årliga projektet i form av vedhanteringen går mot sitt slut redan, otroligt nog. Vi har fått in det mesta och hoppas få klart det sista av det som är hugget under den här helgen. På tisdag blir vårt markköp helt klart förhoppningsvis och då får vi tillgång till vår egna lilla skog :love: Några träd ska ner direkt och klyvas in i vedskjulet. Vi som tyckte vi var så sena och hade som mål att få allt klart innan maj är slut har inte alls mycket kvar utan kanske är klara innan april är slut till och med, eller i alla fall första helgen i maj :D

Sen ska vi fortsätta med väggarna på nybygget! Nästa helg blir det inköp av mer virke så är det bara att regla och börja spika brädor. Känns skönt att det rör på sig :)

Vi har även börjat spåna på en ny variant av infart med parkering :angel: Det innebär flytt av grindar och staket, lägga duk och grus. Får se om vi gör det redan i år när vi ändå planerar att ta hit en grävmaskin för drenering i hästhagen :p
 
Jag hittade ett bord jag fick gratis!
Tänker avluta det då jag gillar träfärgade möbler om de är gedigna. Är den ful under kan jag ju måla den sen i så fall.
Men kan inte avluta förrän bebisen är född. Känns som alldeles för starkt medel för en gravid :)Visa bifogad fil 13319
Jättefint bord! Du kan ju alltid använda varmluftspistol för att ta bort färgen....
 
Den här veckan har vi äntligen fått våra nya glaskassetter (argonfyllda energiglas). Ingen bild pga precis likadana som de som satt innan :p

Förra helgen lackade jag på vår tvättmaskin som inte tvättade rent (och var uråldrig, fick hela huset att vibrera när den centrifugerade samt att det kändes som att kläderna snabbt blev ytluddiga och trista i färgen) så jag beställde en ny. Nu har vi fått hem och installerat en påkostad grej som ska klara många kilo, som ska vara extra tyst och som har automatisk tvättmedelsdosering. Det ska bli spännande att se om den lever upp till förväntningarna.

Färdigställandet av de sista två sovrummen går trögt. Vi väntar fortfarande på garderoberna vi beställde i mitten av februari. Ska ringa och klaga hos säljaren nu.

Det har börjat kännas som en himla dålig affär med de där garderoberna. Dyrt i inköp, en evighets leveranstid och sen när (om?) de kommer är de inte ens monteringsklara utan det är en massa passbitar som vi själva måste kapa till :banghead: De kommer helt klart inte få oss som kökskunder när köket ska fixas i sommar.
 
Snart färdigmålat i tvättstugan! :) Och idag har vi varit och köpt material för avloppet och hyllan som maskinerna ska stå på. Tror det kommer bli bra! Framförallt praktiskt för min rygg och arm, men kul om det blir fint också förstås :)
Men visa bild! ;) det behöver ju inte va helt klart, en under tiden bild är också kul att se!
 
@Fritidsryttare Är huset sålt nu? Blir det något med gården? :)
Nope, huset är inte sålt! Vi har haft lite strul med spekulanter, så vi valde att plocka bort huset och lägga ut det framåt sommaren igen, och även att ta bort prutmånen som fanns i det gamla priset.
Vi har kikat på lite objekt, men man kan väl lugnt konstatera att allt som innehåller ordet "häst" i beskrivningen får folk att gå helt bananas.
Gården vi kollade på sist hade jag inte lagt en spänn över en miljon på; då det krävs åtminstone två miljoner för att få till den standard som vi vill ha med annan uppvärmning, risken finns att fastigheten kommer tvångsanslutas till kommunalt V/A (kan kosta upp mot 350 '), fönsterbyten osv osv. Det var 40 min pendling in till stan med bil och marken som var till höll inte ens för att hålla shettisar på i min värld.

25 familjer kom på visningen och sen drog den iväg med 600 000:-...
 
Nope, huset är inte sålt! Vi har haft lite strul med spekulanter, så vi valde att plocka bort huset och lägga ut det framåt sommaren igen, och även att ta bort prutmånen som fanns i det gamla priset.
Vi har kikat på lite objekt, men man kan väl lugnt konstatera att allt som innehåller ordet "häst" i beskrivningen får folk att gå helt bananas.
Gården vi kollade på sist hade jag inte lagt en spänn över en miljon på; då det krävs åtminstone två miljoner för att få till den standard som vi vill ha med annan uppvärmning, risken finns att fastigheten kommer tvångsanslutas till kommunalt V/A (kan kosta upp mot 350 '), fönsterbyten osv osv. Det var 40 min pendling in till stan med bil och marken som var till höll inte ens för att hålla shettisar på i min värld.

25 familjer kom på visningen och sen drog den iväg med 600 000:-...
JISSES! Ja det är helt sanslöst.

Hoppas det går bättre nästa gång! Vi sålde och köpte i höstas och kul är det icke.
 
Projekt kök är igång! Vi har rivit ur det gamla golvet helt med bjälklag och allt. Hade öppet ner till jord en vecka knappt, nu är det nytt undergolv med isolering och innergolvet för värmeslingorna är lagt. Så nu kan man gå där igen, skönt! Just nu ska det reglas nya, raka innerväggar, nytt tak som ska dölja elen och så ska vi riva lite bruk på murstocken. De närmsta dagarnas arbete. Observera att jag som är gravid och inte mår alls bra inte räknas in i "vi". :angel: Min insats sträcker sig till att försöka städa lite efter männen, försöka hålla ordning i resten av huset lite halvt och hålla alla glada på arbetshumör. :p
 
Projekt kök är igång! Vi har rivit ur det gamla golvet helt med bjälklag och allt. Hade öppet ner till jord en vecka knappt, nu är det nytt undergolv med isolering och innergolvet för värmeslingorna är lagt. Så nu kan man gå där igen, skönt! Just nu ska det reglas nya, raka innerväggar, nytt tak som ska dölja elen och så ska vi riva lite bruk på murstocken. De närmsta dagarnas arbete. Observera att jag som är gravid och inte mår alls bra inte räknas in i "vi". :angel: Min insats sträcker sig till att försöka städa lite efter männen, försöka hålla ordning i resten av huset lite halvt och hålla alla glada på arbetshumör. :p
Känner igen det där. När vi skulle pcka och flytta och jag hade 3 v kvar av graviditeten så var min insats att kpka kaffe och peka vart sakerna skulle 🤣🤣
 
I morgon ska vi köpa virke så vi får klart väggen på baksidan och den lilla väggen på framsidan av utbygget :) Det lär gå rätt fort att få upp det så sen är det bara sydsidan kvar och där är ju nocken så blir lite mera pill med att såga vinklar osv. Sen ska det målas!

Vi har en liten hög med ved utanför vedskjulet vi ska klyva klart den här helgen. Sen ligger det ett träd kvar i skogen som ska köras hem och klyvas men det får torka mera i marken först för vi körde fast rätt bra med traktorn förra helgen när vi hämtade ved där :angel:
 
Jahapp. Maken tyckte det var lika bra att fixa lite mer på nuvarande hus innan flytt.
Så vi ska byta ett till fönster samt ytterdörren, bygga altan, sätta staket runt tomten samt ta ner en massa träd. Känns liksom inte riktigt som vi kommer hinna med allt.
Har iaf hittat en bekant som river byggnader så hens företag kan troligen riva gården vi flyttar till åt oss!
De bygger även hus men är ett nystartat företag så vet inte hur mycket man kan lita på det, tar väl ändå några år innan man ser brister på nybyggda hus så man vet om företaget slarvar eller använder dålig kvalite på saker och så. Det enda positiva är ju att vi skulle få det så mycket billigare. Men jag vet inte.
 
Vårt hundhus börjar ta form på riktigt :bump:
Man ser de tre boxarna i bild, den som är längst bort är något smalare och därför även djupare. På delen som sticker ut blir det trappa upp till "entresolplanet" där vi kommer platsbygga förvaring :) Vi har knappt någon förvaring i huset, men tack vare den här lösningen fick vi loss 13 kvm prima förvaringsyta! Rörmokaren är i princip klar och så fort vi satt innertaket kan elektrikern också göra klart sitt.

d67c4008-bfd9-465b-8802-33be7ed394e4-jpeg.14221
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 644
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 352
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 390
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp