Projekt rädda ridbana...

Ia*

Trådstartare
Jag håller på att leta reda på mina föräldrars gamla ridbana som ingen ridit på eller skött på minst 10 år... Den är igenväxt med gräs vilket vi sliter med att rensa bort. Men det behöver även fyllas på med någon sorts material då bärlagret tittat fram på vissa delar efter harvning. Ridbanan kommer att användas av 2 hästar några dagar i veckan. Bara dressyr och markarbete. Inga höga hopp. Det finns väldigt liten möjlighet till bevattning av banan. Någon som har erfarenhet av detta och kan ge en riktning på hur vi ska tänka?
IMG_20180705_205947.jpg
 
På min förra gård fanns en ridbana som inte var så mycket använd/skött. Jag letade rätt på en person som är duktig på underlag som kom ut och tittade och gav råd på plats. Markförhållanden är så olika, så det är svårt att ge generella råd. I mitt fall behövdes det inte göra några förändringar i materialet, utan det räckte med flitigt arbete och skötsel enligt instruktioner. På nya gården gjorde vi ny ridbana från början - även där kändes det bra att få ut en expert som kunde utvärdera marken och ge råd om rätt material för just våra förutsättningar. Så mitt råd är att anlita ett proffs som utvärderar - det är värt pengarna.
 
På min förra gård fanns en ridbana som inte var så mycket använd/skött. Jag letade rätt på en person som är duktig på underlag som kom ut och tittade och gav råd på plats. Markförhållanden är så olika, så det är svårt att ge generella råd. I mitt fall behövdes det inte göra några förändringar i materialet, utan det räckte med flitigt arbete och skötsel enligt instruktioner. På nya gården gjorde vi ny ridbana från början - även där kändes det bra att få ut en expert som kunde utvärdera marken och ge råd om rätt material för just våra förutsättningar. Så mitt råd är att anlita ett proffs som utvärderar - det är värt pengarna.

Bra idé. Vi har ju ett riktigt proffs nära så det vore ju perfekt. Kanske blir billigare i slutändan än att ösa på material som egentligen inte behövs...
 
Bra idé. Vi har ju ett riktigt proffs nära så det vore ju perfekt. Kanske blir billigare i slutändan än att ösa på material som egentligen inte behövs...
Absolut. För att inte tala om utifall du dessutom sen behöver skrapa bort material som du lagt på men blivit fel...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja som ruriken lyder så trodde jag dels att jag bestämt mig för att det bästa för häst och mig är att gå skilda vägar och dels att jag...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Ja, precis vad jag ska försöka göra med mitt sexåriga sto. Fick hem henne för bara cirka 5 veckor sedan och vi startade med en hälta som...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: acj
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 115
R
Träning Jag har ett så underligt problem, och komplicerat. Jag är rätt gammal och tål inte vad som helst längre. Jag har ridit sgs hela livet...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp