Protein i gräs?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare twinstar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 10 525
T

twinstar

Hur mycket protein är det i gräset som börjar komma ut nu?

Släppte ut i gräshage igår och undrar om jag behöver minska på maten?

Sv: Protein i gräs?

I allmänhet så är väl det här nya, färska vårgräset ganska så näringsrikt. Om du bör minska på maten beror ju på hur mycket gräs det finns i hagen och hur länge hästen går där? Vad äter han utöver gräset?

Hö, spillers och luzern!

Efter lite rådgörning med stallägaren så har vi minskat lite på kraften men behåller hö'et som det är!

Näringsinnehållet i bete (per kg gräs, ts halt ca 20 procent) ligger omkring 2,2 MJ och 25-35 g smältbart råprotein. Det högre proteinvärdet i början av sommaren samt i slutet av sommaren, lite lägre mitt i sommaren (samt om betet blivit mycket förvuxet).

Är proteinet verkligen högt i slutet av sommaren? Eller vad menar du med slutet av sommaren kanske jag ska fråga först ;)

Värdet blir ju högre vid återväxt alltså nerbetat gräs som växer upp igen på obetat gräs sjunker det stadigt syns ju också på att det blir torrt och visset till slut.

Hej !
Beror lite på vad du har för häst. Har du lättfödda små ponnyer typ russ, shettis ska du vara försiktig med protein. Jag skulle inte ge extra protein till en sådan ras i samband med att de går på bete.
Finns risk med fång då.
Hö får de , hälften ungefär för att vänja in sig.
Havre för lite motor. Men jag pratar om ponnyer. :bump:

Min häst löste det själv. Hon går ca 8 h på betet, resterande i vinterhage. Från att ha käkat ca 13 kg grovfoder så beslöt hon själv att det räcker med en si sådär 5-6 kg. Ger jag mer använder hon det som strö stället :-).

Kraftfodergivan har jag kvar detsamma än så länge eftersom jag tränar och tävlar så mycket. Ställer du av hästen så dra ned eller ta bort kraften. Hö kan du ge så mycket h*n äter.

Mvh//LG

Jag tycker det är svårt att beräkna foderstat även om man vet energi per kg gräs. Hur vet man hur mycket gräs de äter? Finns det några ca-värden man kan använda sig av?

Det vet man inte. Det är här som erfarenheten får hjälpa till. Jag är en grovfoderfantast och därför ger jag min häst så mycket hon äter upp i boxen (blir mindre och mindre varje dag, är nere i 3 kg nu när hon betar ca 12 h). Eftersom jag är mycket aktiv under sommarperioden (mitt i tävlingssäsong) får hon samma kraftfodergiva som innan. Vad gäller mineraler så blir det miner grön samt se till att hon får extra salt. Utifrån de grunderna fodrar jag lite upp och ned utifrån hur hon känns och ser ut. Är hon slö så kan jag öka lite på kraftfodret osv.

På sommaren är det ögat som gäller och inte räknade foderstater. Skulle jag dock ha min häst på vila som många har över betet skulle jag skippa kraftfodret helt och hållet så länge hästen är i gott hull och bara ge lite miner grön samt salt. Gräset innehåller så gott som allt hästen behöver.

Mvh//LG

Till BSMX:
Är du rädd för fång bör du oroa dig framförallt för kolhydraterna och försöka att få en långsam invänjning till ett nytt foderstat (t.ex. bete). Havre innehåller stärkelse och man misstänker att det är just överskottet av denna typen av kolhydrater som skapar obalans i grovtarmens bakteriekultur.
Proteinöverskottet för sig orsakar inte fång, oavsett ras…

När betet sätter igång är den som starkast!
Betet avtar i juni månad och sätter igång igen i slutet på sommaren...så se upp nu i början och känn på benen efter ev. galler som kan bero på för mycket protein. Ha koll på deras hull åxo.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
377
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 366
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 141
Senast: Rosett
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 182
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka