Bukefalos 28 år!

Protein-stopp i snoppen. Orsak?

Jag tror att dem tror att dem inte fick ut allt ordentligt när dem spolade första gången. Katetern ska väl hjälpa till med att se till att det sista kommer ut ordentligt. Jag tänkte ringa dem själv i morgon för maken blir ju så stressad att han glömmer bort alla miljarders frågor jag vill ha svar på. Om dem inte är på det klara med vad det är som är fel och att det definitivt är utsorterat hoppas jag att dem ringer någon för konsultation (annars gör jag det). Problemet är ju att maken skulle behöva åka hem, vet inte riktigt vart närmaste djursjukhus är i Örebro :crazy: Men förhoppningsvis är han ok i morgon.

Oj, det var en superbillig (Drinkwell tror jag den heter), tänkte prova om han ens bryr sig om den till att börja med. Våran är en huskatt :) vi fick han från min farfar som var väldigt sjuk hela förra sommaren och hösten och inte kunde flytta tillbaka till sitt hus. Helfränaste katten jag någonsin haft, väldigt cool men mycket drag i på samma gång (före detta utekatt, men att sätta på han sele första gången gick som en dans t.ex.). Både jag och maken gissar på att han spenderar sin tid med att strimla allt tidnings papper i buren i så små bitar han någonsin kan, blandat med att klaga på personalen för att dem varken leker med honom eller släpper ut honom ur buren :D

Ingen öljäst här inte, så vet inte vad det beror på vilket är lite oroväckande.
 
Jag tror att dem tror att dem inte fick ut allt ordentligt när dem spolade första gången. Katetern ska väl hjälpa till med att se till att det sista kommer ut ordentligt. Jag tänkte ringa dem själv i morgon för maken blir ju så stressad att han glömmer bort alla miljarders frågor jag vill ha svar på. Om dem inte är på det klara med vad det är som är fel och att det definitivt är utsorterat hoppas jag att dem ringer någon för konsultation (annars gör jag det). Problemet är ju att maken skulle behöva åka hem, vet inte riktigt vart närmaste djursjukhus är i Örebro :crazy: Men förhoppningsvis är han ok i morgon.

Oj, det var en superbillig (Drinkwell tror jag den heter), tänkte prova om han ens bryr sig om den till att börja med. Våran är en huskatt :) vi fick han från min farfar som var väldigt sjuk hela förra sommaren och hösten och inte kunde flytta tillbaka till sitt hus. Helfränaste katten jag någonsin haft, väldigt cool men mycket drag i på samma gång (före detta utekatt, men att sätta på han sele första gången gick som en dans t.ex.). Både jag och maken gissar på att han spenderar sin tid med att strimla allt tidnings papper i buren i så små bitar han någonsin kan, blandat med att klaga på personalen för att dem varken leker med honom eller släpper ut honom ur buren :D

Ingen öljäst här inte, så vet inte vad det beror på vilket är lite oroväckande.

Det är väl ungefär 10 mil mellan Örebro och Djursjukhuset i Karlstad. Vet ej om det finns något närmare. De veterinärer på djursjukhuset i Karlstad som behandlade vår kisse var väldigt duktiga. Katten fick vård direkt och mer omsorger än vad människogubbar med kissproblem får. :) Jag ska också beställa en vattenfontän, men vet inte vilken. Nytt klösträd står också på inköpslistan, men jag vet inte vilket som är bäst för stora katter. Det är viktigt med tillräckligt med vätska för att skölja ur de celler som lossnar i urinröret, så att de inte klumpar ihop sig och bildar proppar av protein och kristaller, förklarade veterinären.
 
ja det finns ju en hel uppsjö! Var svårt att välja sort eller en om man skulle prova plast, metall eller keramik! Tog ett klösträd som hette gingerbread, det var rätt stort och så var det på rea och så kan man sätta ihop det på lite olika sätt så att det passar in där man tänkt ställa det. Har aldrig köpt ett klösträd förut så vi får se hur bra det funkar.

Det låter bra :) det har ju varit lite mindre panik med våran så än så länge är det ju ok. Men kattstackaren ska ju inte behöva åka svängdörr till vetten, så det vore ju bra om han kunde komma hem utan risk för återfall 24hr senare :crazy:
 
Gingerbread ser jättefint ut. Det finns i XXL för stora katter också som kan passa våra. Hoppas ni slipper återfall denna gång. Vår katt fick stanna kvar tills de såg att han kunde kissa själv och allt som allt blev det tre dygn.
 
Jag misstänker nu öljäst som en orsak till urinstoppet, efter att jag googlat på det. Man ska inte ge det till hund med urinstenar. Mina katter har fått 1 st öljästtablett mot fästingar per dag. Nu är det slut med det. Jag får ge annat B-vitamin i stället. Hittade detta om urinfoder till hund:

"Oftast handlar det om urinstenar som uppkommer av purinhalterna i maten. Man ska helt enkelt undvika mat med höga purinhalter, till exempel organ, rött kött, skaldjur och öljäst. Dessa borde undvikas helt ifall hunden lider av urinsten."

https://www.mushbarf.com/sv/blogg/riikka/hund-med-urinsten-vilket-foder-ar-bast

Man får anpassa fodret efter vilka stenar det är. Endast en analys kan tala om vilka stenar.
 
Nu är kissen på väg hem :) Allt har gått bra och nu borde det vara ok, men om det inte funkar så måste han opereras. Tydligen har han veck på urinröret där det hade blivit ansamlingar. Han har med sig något nytt foder hem (Specific).
 
Håller tummarna för att det går bra med er kisse. Jag har läst att man kan operera bort den yttersta delen av snoppen om propparna kommer tillbaka. Då får katten kissa som en hona.
 
ja, fast du kan ju tänka dig min makes reaktion när jag sa det :D Får hoppas att han är ok nu. Funderar på att börja BARFa katten igen. Vill inte alls att han går på torrfoder även om det är ett bra foder.

Visst ska eran in för koll av värdena idag?
 
Ha, ha, jo, tanken på att kapa snoppen kan nog ge skrämselhicka hos män. :)

Ja, vi hade tid idag, men fick förhinder så kissen har fått en ny tid nästa vecka. Ja, prov på njurvärden och levervärden ska tas. Det är nog bara bra att det dröjer några dagar till så hinner värdena förbättras ytterligare. Hans kissklumpar i kattlådan är lite större än pingpongbollar och det tror jag är bra.

Kissen är pigg och jätteenvis. Han vill helst vara ute hela tiden och går längre (i koppel) än jag trodde att han brukar gå. Han vill förstås urinmarkera på sitt revir. Omkring 15 katter bor här i kvarteret och vår kisse är dominant och jagar bort andra katter. Hans kattkompis får vara här förstås, men ingen annan får gå på hans revir. Han är smal, nästan mager och det beror nog på att han är så aktiv. Nu har han fått de övriga medicinerna klart och ska bara ha kortison varannan dag, så han får gå ut lite själv nu också.

Om man orkar och läser på borde BARF vara det bästa för katterna. Vilken sorts veterinärfoder av Specific fick ni till er kisse? Fick er katt några mediciner med sig?
 
hahaha ja, nämnde det på jobbet idag. Fick klappa den manliga kollegan på axeln och be om ursäkt för han såg något skrämd ut :D

Ja kisseriet är jätte intressant just nu. Pratade med maken på Skype idag och han visade mig glatt en kattsvans som stack ut ur kattlådan på kameran! (sen fick han panik för att katten hoppade tillbaka in 10 sekunder senare, stackars kisse har nog aldrig haft någon som stirrat på han så intensivt när han bajsat förut!)

Det är ju tur att han är ok med koppel då! Våran brukar tycka om att ta en runda runt kyrkan (helst vill han in i kyrkogården :crazy:)

Inga mediciner, då stoppet inte berodde på någon inflammation :) struvit fodret, det som ska minska njurssten i alla fall. Fast han inte hade njursten, gissar på att det hjälper till med att göra chansen för allt sorts gegg mindre. Ja, han BARFades i höstas och fram till i Januari. Sen flyttade jag så då har det blivit mjukmat. Tänkte försöka ordna till en större frys så kan man beställa hem större lager så blir det inte lika mycket jobb varje månad med att sortera ut maten.
 
Intressant hur olika veterinärer gör. Ingen inflammation hos vår kisse heller, men han fick antibiotikadropp på djursjukhuset och tre mediciner med sig. Antibiotikan var förebyggande eftersom det alltid finns bakterier på ett veterinärsjukhus.

Han fick med sig morfin för tre dygn för att lindra smärta efter behandlingen.
Kortisonet tror jag är för att förhindra svullnader och läka retningar inne i urinrör/blåsa eftersom de spolat där och haft kateter på honom. Medicinen för att blåsan ska dra ihop sig var för att den var uttänjd, men det var väl inte er kisses blåsa.

Vår kisse hade inga stenar i blåsan utan bara proppen i snoppen.

Vår veterinär sa att blötfodret (Bozita) han äter var OK att fortsätta med och att han också kan få lite torrfoder ibland, som han hittills fått. Han älskar torrfodret Applaws kyckling med lax, men vill också ha av Acanas torrisar som den andra brukar få. Inget tal om veterinärfoder alls. Det är jag glad över att slippa eftersom de mest består av proteiner från majs och soja. Jag har läst artiklar på nätet om urinstensfoder och många är kritiska till veterinärfoder och tycker det är bättre med färskfoder, men då måste man veta vad som är bra att ge och inte och det är en hel vetenskap. Olika för olika stenar. Generellt verkar kyckling vara bra. Inga organ eftersom de är purinrika. Inga skaldjur och ingen öljäst.
 
Antibiotika i förebyggande syfte låter helt vansinnigt! Man kan ju inte ge alla djur som läggs in antibiotika i förebyggande syfte. Det absolut allra största hotet vad gäller t.ex. multiresistenta bakterier (som börjar bli ett problem även på veterinärkliniker) är ju vårdslöst bruk av antibiotika. Antibiotika ska endast ges när det behövs. En forskare från SVA som föreläste om detta för något år sedan drog det ännu längre, hen tyckte bara att antibiotika ska ges när det behövs för att rädda liv.

Vad gäller urinstenar går det inte rakt av att jämföra urinsten hos hund med urinsten hos katt. Det kan ligga olika faktorer bakom. Hos dalmatiner finns t.ex. en ärftlig faktor som gör att hundarna har svårare att hantera puriner.
 
Antibiotika i förebyggande syfte låter helt vansinnigt! Man kan ju inte ge alla djur som läggs in antibiotika i förebyggande syfte. Det absolut allra största hotet vad gäller t.ex. multiresistenta bakterier (som börjar bli ett problem även på veterinärkliniker) är ju vårdslöst bruk av antibiotika. Antibiotika ska endast ges när det behövs. En forskare från SVA som föreläste om detta för något år sedan drog det ännu längre, hen tyckte bara att antibiotika ska ges när det behövs för att rädda liv.

Man måste naturligtvis se till det enskilda fallet.

Det var fara för kattens liv i det här fallet. Han var i så dåligt skick att sövning innebar en stor risk eftersom hans njurvärden var katstrofala. Kissen hade inte överlevt om han också fått en bakteriell smitta, så i det här fallet är jag övertygad om att veterinären tog det rätta beslutet för just denna katt.

Självklart ska man inte ge antibiotika i förebyggande syfte till en patient utan anledning, men i detta fall fanns det anledning. Jag litar på att veterinärer på svenska djursjukhus följer de rekommendationer som finns.

Min katt hade inte urinsten utan en proteinpropp i snoppen. Veterinären sa att den bildas av att de celler som naturligt lossnar från urinblåsa/rör och inte spolas ut utan istället stannar kvar och bygger upp en propp som så småningom blir ett urinstopp. Det är en vanlig åkomma hos hankatter. Katten måste få i sig tillräckligt med vätska för att de avlossnade cellerna ska spolas ut när han kissar.

Jag tror att öljästtabletterna som katten fått mot fästingar har medverkat till att bygga upp att det här stoppet. Öljäst innehåller bl a magnesium som är inblandat i urinstensproblematik. Urinstenar och proteinproppar byggs upp på liknande sätt.

Ingredienser öljäst:
Vitamin B1, B2, B3. Spår av vitaminer och mineraler: Vitamin B6, B12, jod, järn, koppar, krom, magnesium, mangan, selen.

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/B-vitaminer/oeljaest-Bradford.htm
 
Jag vet hur urinstenar och kristallmatrix uppstår. Jag påpekade att det kan ligga olika mekanismer bakom hos hund och katt och det finns inga generella rekommendationer att ge katter med FUS mat som innehåller lite puriner. Du verkar själv blanda ihop begreppen lite, om det bara handlar om en proteinplugg finns ingen anledning att tro att magnesiumet i jästtabletterna är ett problem då magnesium bara är ett problem när det bildas struvitkristaller eller om det höjer urin-pH.

Jag tvivlar på att det är ett kosttillskott som ligger bakom problematiken. Det är mer troligt att katten får i sig för lite vätska eller att fodret som helhet har en för just den katten felaktig sammansättning som ger fel urin-pH. Väldigt få av de nya och hippa "naturliga fodren" anger vilket urin-pH de ger. Det är öht svårt att veta om de är pH-reglerade.
 
..om det bara handlar om en proteinplugg finns ingen anledning att tro att magnesiumet i jästtabletterna är ett problem då magnesium bara är ett problem när det bildas struvitkristaller eller om det höjer urin-pH.
.
Oavsett så är det aldrig bra med extra magnesium till en hankatt. De flesta kattfoder har minskat mängden magnesium jämfört med tidigare pga riskerna för urinstenar. Det är viktigt med rätt balans av mineraler, så det känns riskabelt att tillföra extra magnesium som finns i öljästtabletter.
 
Katten har varit på återbesök på djursjukhuset och de har tagit blodprover. Han var jätteduktig och tålmodig när djursjukskötaren letade med den långa nålen länge och försökte få blodet att rinna och till sist gick det. Kissen blev jättetrött efteråt och inte att undra på det, med tanke på först bilresan och sen att förlora blod till två provrör.
Värdena har förbättrats avsevärt. Njurvärdena var nu normala, krea 121 (maxvärde är 170). Leverprovet ALA var fortfarande förhöjt 1,9 men eftersom kissen mår så bra, är det inget att oroa sig för, sa vet. Om jag vill kan jag ta ett nytt prov om några veckor, men det är inte nödvändigt. (värdet ska egentligen vara 1,2 max, men med tanke på att värdet var 2,4 för en dryg vecka sen så har det förbättrats mycket)
Järnvärdet var också normalt nu.
 
våran kisse hittades på golvet kvidandes i fredags morse. Kom in till veterinären precis i tid (blåsan höll på att sprängas). Njurarna verkar ha klarat sig ok.

Han har kateter hela helgen (inlåst i en massiv transportbur för hund). Tillbaka på måndag för urinprov, om dem är ok och det inte finns en bakomliggande orsak till kristaller osv så måste han opereras för att fixa urinröret (tydligen är den formad som en tratt, så det fastnar i den smala biten).

Jag var på konferens i fredags och fick ett väldigt stressat telefonsamtal av husse som försökt få tag på mig hela dagen. Är glada att vi tecknade max belopp på försäkringen, för operationen är inte billig om det blir av.
 
Oavsett så är det aldrig bra med extra magnesium till en hankatt. De flesta kattfoder har minskat mängden magnesium jämfört med tidigare pga riskerna för urinstenar. Det är viktigt med rätt balans av mineraler, så det känns riskabelt att tillföra extra magnesium som finns i öljästtabletter.

Torrfoder behöver ha väldigt exakt sammansättning för att det är.... så fel i grund och botten. Att skylla på jästtabletter är verkligen att vifta efter halmstrån.

Man har visat att torrfoder som är speciellt formulerade för att orsaka struvitstenar (i forskningssyfte) blir helt verkningslöst om man blöter upp det så att vätskehalten hamnar på runt 80%. Vill man göra något för sin katt med urinvägsproblem så gör man en total kostomläggning (nej, inte en massa dyra specialfoder), man utesluter inte godiset och tror att det kommer ha någon effekt.

Igen, magensium har ingenting med proteinproppar att göra. Veterinären har redan förklarat varför och hur proteinproppar uppstår. Att utesluta jästtabletterna pga. magnesium kommer inte ha någon effekt. Magnesium är kopplat till struviter.

Hankatter har inga som helst problem med högre magnesiumhalter förutsatt att maten har en korrekt sammansättning (vilket torrfoder inte har). Kattens naturliga bytesdjur innehåller upp till 100% så mycket mer magnesium än dagens torrfoder innehåller. Ändå förekommer inte struvitkristaller/stenar hos förvildade katter (jepp, det finns forskning på det).

Men som sagt, magnesium har ingenting med det här att göra eftersom problemet inte var struviter utan proteinpropp.
 
våran kisse hittades på golvet kvidandes i fredags morse. Kom in till veterinären precis i tid (blåsan höll på att sprängas). Njurarna verkar ha klarat sig ok.

Han har kateter hela helgen (inlåst i en massiv transportbur för hund). Tillbaka på måndag för urinprov, om dem är ok och det inte finns en bakomliggande orsak till kristaller osv så måste han opereras för att fixa urinröret (tydligen är den formad som en tratt, så det fastnar i den smala biten).

Jag var på konferens i fredags och fick ett väldigt stressat telefonsamtal av husse som försökt få tag på mig hela dagen. Är glada att vi tecknade max belopp på försäkringen, för operationen är inte billig om det blir av.
Nej, stackars kisse! Tur att ni hann in i tid. Då kanske de kapar snoppen på er lilla kisse om det inte blir bra. Hoppas att allt blir bra till slut. Vår kattpojke har blivit som ung på nytt efter att de fick bort stoppet. Han följer med på hundpromenader och gör snabba rusningar och skutt tillsammans med sin yngre kattbror.
 
Torrfoder behöver ha väldigt exakt sammansättning för att det är.... så fel i grund och botten. Att skylla på jästtabletter är verkligen att vifta efter halmstrån.

Man har visat att torrfoder som är speciellt formulerade för att orsaka struvitstenar (i forskningssyfte) blir helt verkningslöst om man blöter upp det så att vätskehalten hamnar på runt 80%. Vill man göra något för sin katt med urinvägsproblem så gör man en total kostomläggning (nej, inte en massa dyra specialfoder), man utesluter inte godiset och tror att det kommer ha någon effekt.

Igen, magensium har ingenting med proteinproppar att göra. Veterinären har redan förklarat varför och hur proteinproppar uppstår. Att utesluta jästtabletterna pga. magnesium kommer inte ha någon effekt. Magnesium är kopplat till struviter.

Hankatter har inga som helst problem med högre magnesiumhalter förutsatt att maten har en korrekt sammansättning (vilket torrfoder inte har). Kattens naturliga bytesdjur innehåller upp till 100% så mycket mer magnesium än dagens torrfoder innehåller. Ändå förekommer inte struvitkristaller/stenar hos förvildade katter (jepp, det finns forskning på det).

Men som sagt, magnesium har ingenting med det här att göra eftersom problemet inte var struviter utan proteinpropp.
Veterinären vid återbesöket på djursjukhuset rekommenderade ett foder som löser upp struivitstenar i förebyggande syfte. Alltså har magnesium med detta att göra, enl den veterinären iaf. Det är väl ingenting som säger att det inte kan finnas mineraler i en proteinpropp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp