Bukefalos 28 år!

Protein-stopp i snoppen. Orsak?

Veterinären vid återbesöket på djursjukhuset rekommenderade ett foder som löser upp struivitstenar i förebyggande syfte. Alltså har magnesium med detta att göra, enl den veterinären iaf. Det är väl ingenting som säger att det inte kan finnas mineraler i en proteinpropp.

Att ge struvitupplösande foder i förebyggande syfte är inte det allra minsta bra eftersom det kraftigt sänker urin-pH och därmed ökar risken för att kalciumoxalatstenar bildas. Denna typ av foder ska därför endast ges när man har bekräftat förekomst av struvitkristaller/stenar.

Visst kan struvitkristaller och proteiner bilda matrix som sätter stopp i urinröret, men då brukar man typiskt sett inte kalla det för en proteinplugg.
 
Nej, det blir inte amputation. Dem ska gå in och räta till urin kanalen helt enkelt. Låter som att det är lite mer omfattande, och möjligtvis lite dyrare. Men vi får se vad provsvaren säger innan jag ringer och kollar med veterinären. Maken blir ju så stressad och rädd stackarn att han bara hör det absolut viktigaste och inte tänker på att fråga om saker.
 
Hej,

Hur har det gått med båda era kissar?

Läste denna tråd efter att vår hankatt på 6 år drabbats av urinstopp, även där hittade man att det var protein som täppt igen. Han fick spolas akut och efter det antinflammtoriska tabletter och smärstillande samt ett foder för att lösa upp det grus som upptäckte i urinen som skickades på prov. Han fick även gå på ett foder som skulle lösa upp detta i 12 veckor (Hills S/D). Det jag tycker är märkligt är att de inte ville göra någon uppföljning som ni verkar ha fått göra i era fall.

Han har mått bra sedan dess, det inträffade 10/8, men så idag har han börjat tvätta sitt kön till och från under hela dagen vilket han inte normalt gör, han har ätit och druckit normalt under dagen, men så nyligen så gick han och satte sig på lådan utan att det kom något och nu blir man ju jätteorolig DIREKT! Kan problem ha återkommit? Efter Hills S/D åt han ett vanligt foder torrfoder Bozita Sterilised under en vecka innan jag köpte det ordinerade Hills C/D, men det vorde inte ha orsakat att problemen återkommit så snabbt tycker jag.
Han är en innekatt som får vara ute på balkongen, kan han ha blivit kall ute och fått problem med att kissa måntro?.

När han blev dålig i augusti så gick han verkligen till lådan hela tiden med kanske fem minuters mellanrum och bara satt där en lång stund, det har han inte gjort hittills. Jag blir så otroligt orolig för min kisse, vad säger era erfarenter?

Om han går till lådan någon mer gång ikväll/natt så får det bli att ringa Karlstad Djursjukhus då Karlskoga Veterinär där vi bor ej har jouröppet.
 
Ja, din katt kan ha blivit kall och fått kissproblem av kylan. Du kan känna på urinblåsan om den är mjuk eller hård. Känn under magen ganska långt bak. Om den är stor och hård har katten problem med att kissa. Rådgör med veterinär. Min katt hade en stenhård och stor urinblåsa när han kom in till vet. Jag hade inte tänkt på att känna på urinblåsan, eftersom jag då trodde att felet var stopp i tarmarna.

Min kisse har varit symtomfri efter att proteinproppen spolades bort. Jag ger honom inget specialfoder, men jag vågar inte låta honom äta torrfoder längre. Han får bara blötfoder, Bozita eller Mjau. Han får gå in och ut som han vill och han kissar ute för det mesta. De få gånger han använt lådan har det varit normala kissklumpar. Han har fått mer hull på kroppen (positivt för han var lite för smal) och han är aktivare än förut. Jag håller tummarna för att det ska vara bra med din katt.
 
Våran har gått på Specifics upplösande sedan sist utan återfall. Vi hoppas på att vi kan få byta till det förebyggande fodret i alla fall, vi ska byta veterinär dock då den vi använde när han var akut sjuk ligger 1.5 timme bort så hoppas på att vi kan prata med den nya när han ska vaccineras.

Vi får förhoppningsvis en ny katt om två veckor och den går på Specifics förebyggande så det vore bra att kunna ge dem samma torrfoder (den katten är förbjuden av veterinären att äta något som helst annat än den ordinerade maten), blötfoder spelar ingen större roll då den äts på en gång och kan ges när någon är närvarande. Våran kisse får blötmat på morgonen och på kvällen, han är lämnad ensam rätt så länge under dagen så då får han torrfoder tyvärr.

Våran är innekatt och går enbart ut i sele nu och då.

Det är stenkoll på kisseriet nu, maken är ju väl invad med hur det ser ut när det inte funkar och katten verkar ju bra på att varna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp