proteinbrist.

Sv: proteinbrist.

Kan du nämna några?
Är det så, också, att proteinöverskott leder till "mjäll" eller hur man ska beskriva det.

Sv: proteinbrist.

cristobal skrev:
Kan du nämna några?
Är det så, också, att proteinöverskott leder till "mjäll" eller hur man ska beskriva det.

Proteinöverskott kan bl.a. ge mjäll inte ovanligt. Finns ju fler symtom likaså att mjäll kan komma från annat än proteinöverskott också, så man måste hålla koll på hela hästen och hela intaget av foder för att kunna gissa vilket som är vad.

Proteinbrist kan ses genom...

att hästen saknar muskler, hästen är uppsvullen och dallerfet, svullen magen men bred platt rygg som har fettvalkar istället för muskler, takåsrygg eller ihåligheter runt manke och smal nacke den kan ha humörsvägningar och vara nervös och stressad m.fl. Det är även rasrelaterat hur det ser ut.

Vill du har mer utförligt så PMa skrev ihop ett infoblad om detta för ett tag sedan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka