Proteinchock av mat

Korven

Trådstartare
På tal om proteinchock, kan man få det av för mycket protein t ex Krafft Protein.? Inkörningsproblem eller?
Har inte sett det, men nån har sagt att hennes häst fått det "nån" gång . Förut, typ!!! :confused:
 
Vad är en proteinchock? Vad har du för symptom då?

Hästen kan bli förgiftad av för mkt krafftfodersproteiner, men det måste nog vara en heeel del för mkt protein då.

Grovfodersprotein är det ingen fara med. :smirk:
 
Men det finns ju egentligen inget som heter proteinchock.. Menar du gallor, foderknölar etc...? Det kommer av obalans i foderstaten, för snabbt foderbyte, allergi mot visst foder osv...
 
Min ena häst som ALRIG reagerat på ngt foder, tål inte just Krafft protein! Trots lång invänjning (vilket jag alltid har på nytt foder).
Han blev helt full av bulor hela han! :crazy:
 
En i mitt stall fick en häst sk proteinchock hög feber gallor på alla 4:a benen och små,små bulor på hela kroppen.

Ägaren har alltid fodrat med samma kraftfoder MEN bytte hö från smrp som var låg till ett som låg på 120 hästen fick 12 kilo om dagen och det klarade inte kroppen av och hästen fick en chock av all protein därav namnet proteincjock.
När veterinär sade att hon skulel byta hö till LÄGRE halt smrp så gjorde hon det och POFF så försvann alla felen=)

Men det är DELADE meningar om detta vissa hävdar att man inte kan få proteinchock av grovfoder och vissa hävdar det. och efter att ha sätt det med egna ögon så hävdar jag att det finns=) :)
 
Var det inte så att hästen fick detta nya hö och sin gamla mängd kraftfoder? Klart det blev för mycket då.

Istället för att minska mängden kraft byter man hö, standardfel.
 
Öhhh man får väl ta det hö man får??? nänä hon provade med att bara ge hö och även då fick hon detta. det tog ca 6 månader inna dom kom på att det var HÖET det var fel på!
hon fick ett tag 12 kilo hö och 2 dl korn skulle inte tro att det var konet hon fick chocken av :D
 
Klart man får ta det hö man får, men just för att undvika sånt här och låta det gå så lång tid som 6(!) månader så gör man en analys på det nya höet. Jag skulle aldri få för mig att att köra på som vanligt med ett nytt hö utan att kolla upp vad det innehåller, man kan ju inte bara byta... :bow:
 
nä håller med och självklart viste hon att höet innehöll 120 MEN honsa som alla andra här inne att ÅHH en häst kan inte skada sig genom att äta massa hö som innehåller mkt smrp utan bara genom proteinet i kraften.

Och då om man ska gå utefter detta så spelar det ju ingen roll om hästen går på sammma giva kreft som innan man bytte eftersom höets proteininnehåll inte kan skada en.
MEN där hade hon fel höets proteininnehåll KAN skada en häst OM den är känslig.
Min häst åt samma hö och mådde prima men hon är inte känslig för protein vilket min kompis häst är.
MEN det tog 6 månader INNAN dom kom på att det just va HÖET det var fel på.Dom bytte kraftfoder och provade allt tillslut gav hon inget och hästen var lika sjuk iaf DÅ kom dom på att det var höet och att det måste skada iaf med höga halter av smrp så hon bytte och köpte ett med 23 smrp i och hästen blev frisk. Hon Började ge samma kraftfoder som innna och hästen var fortfarande frisk=)

SÅÅ man ska INTE köpa ett hö med för mkt smrp i då riskerar man detta OM som häst är känslig vilket man inte alla gånger vet och får reda på det via som min kompis gjorde=(

Så så ligger det till :cool:
 
Jaja, jag rodde att hon inte hade kollat vad höet innehöll. Men hon borde väl ha dragit ner lite på det? Man kan ju inte vara så envis så man inte räknar ut en ny foderstat som har en kvot nära 6. Jag menar, man kan ju inte köra på med ett hö men högt smrp och ha samma kraftgiva, då blir ju kvoten jättehög. Vist, som du säger så klarar en del hästar det, men alla strävar väl efter att ha kvoten 6.

jaja, kanske lärde hon sig ngt på det hela... :smirk:
 
Nä hästen var AKUT sjuk i 6 månader har jag sagt något annat???
Men det tog 6 månader innan man kom på vad det var som orsakade det hela!
 
Akut är det först. Håller det på länge är det inte längre akut, utan "kroniskt" (eller vad det kan heta när det är ihållande).

Jag tror ändå på att foderstaten var fel, att hästen fick kraftfoder trots det höga näringsvärdet i höt.
 
ja foderstaten var fel eftersom höet var för högt i värde. och hehe nej hästen fick inge kraftalls till slut 2 dl kornkross var det innan det med togs bort.

Chock är ja när man får det PANG iållande chock eller vad man nu ska kalla det kroniskt är ju något som inte kan försvinna och det gjorde ju detta när rätt hö införskaffades=)
 
naj hästen är en kraftig nordis och hon äter ca 5 kilo på 2 timmar(som krävs för att hästen ska känna sig mätt) så mindre än 12 kilo kunde hon inte få=( även omdet var på tok för lite endå.

Men jag hon lärde sig att hög proteini höet INTE är bra och nu letar hon bara efter hö som är under 30=)

Ger man RÄTT med hö klarar sig en normalriden häst sig bara på hö och luzern!
då slipper man ge en jädrans massa havre korn hit och dit!
 
Här köper vi vårt foder och kan då välja vilket hö vi vill ha.

Då borde den ju chocka på gräset också? Gräs har ju verkligen högt protein!
 

Liknande trådar

Hemmet Kan nån som vet saker förklara för mig varför det är så farligt att "frysa om" mat som varit tinad och t ex stått i kylen en liten...
Svar
6
· Visningar
745
Senast: sjoberga
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 002
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 634
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp