Proteinknölar

B

**BORTTAGEN**

En häst i mitt stall har problem med proteinknölar. Den får tydligen knölar av i princip allt. Den är omusklad och tunn i överlinjen då den inte kan äta tillräckligt med kraftfoder för att lägga på sig. Jag hittade lite info i går på nätet att proteinallergi inte innebär allergi mot all sorts protein utan kan vara endast mot vissa sorters protein. Har någon några tips vad man kan göra?
 
Det är inte protein i sig som är problemet (protein är ju inte bara ETT ämne, utan många olika sorters kedjor). Kanske ett foder där proteinkällan är potatis skulle funka, som Krafft Protein?

Allra bäst är det ju att hitta ett bra hö så den inte behöver kraftfoder.
 
Har ni provat att vänja på fodret sakta? Funkar alltid för mig. Ökar jag för fort så kommer det små knölar.
 
Vad jag har förstått så är man inte riktigt säker på att det är just proteinet som dessa hästar är överkänsliga emot, men problemet brukar kallas så. Hur som helst, jag har gett min häst Krafft Turbo och det har fungerat bra. Det har mindre proteinkvot och mer energi än vissa andra fodermedel, jag tycker numera att han har mindre "knölar" än vad han hade förut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 544
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 495
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 112
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 530
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp