Bukefalos 28 år!

Proteinpulver till träning

Annie_92

Trådstartare
Ni som kompletterar eran träning med proteinpulver, hur använder ni det, när och varför? Vad är fördelarna med att använda det, positiva effekter?
 
Sv: Proteinpulver till träning

Tjohooo, finns det inga som tränar här inne!? ...Och använder proteinpulver...? :)
 
Sv: Proteinpulver till träning

Fråga i beachtråden!

Kan svara för mig dock - Jag tränar styrkelyft och löpning och tar proteinpulver (vassle) direkt efter träningen för att stimulera proteinsyntesen. I övrigt äter jag keso/kvarg eller dricker kaseinprotein till mellanmål och på kvällen.

Är det inte i samband med träning ser jag ingen mening med att dricka vassleprotein eftersom det är snabb upptagning och ungefär lika med snabba kolhydrater, energin räcker inte länge. Dock kan man kombinera vassleproteinpulvret med mjölk och en macka till som mellanmål så håller det i sig längre.
Kaseinprotein ger långsamt proteinupptag och är lämpligare som mellanmål/kvällsprotein där man håller sig mätt längre på det.

Det finns inga mirakulösa effekter med proteinpulver eftersom dess primära syfte är att fylla upp proteinbehovet och stimulera proteinsyntesen.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Lite mer exakt vad innebär proteinsyntesen? Hur brukar du inta pulvret?
 
Sv: Proteinpulver till träning

Jag dricker protienshake efter varje träningspass. Tränar styrka hårt 5 dgr/veckan.
Jag har märkt bättre och snabbare muskeltillväxt än tidigare. Mig hjälper pulvret då jag inte äter kött och därför inte får i mig så väldans mycket annars.
Använder mig av Whey80, och ska snart lägga till kreatin också :)
 
Sv: Proteinpulver till träning

Vad består en proteinshake utav? Pulver plus..?
Jag äter inte heller kött nämligen, så misstänker att extra protein skulle kunna göra gott för min träning.:)
 
Sv: Proteinpulver till träning

Jag använder proteinpulver på yoghurten på mornarna och även i nån smoothie då och då efter träningen.
Vet inte varför egentligen, får för mig att jag fyller på proteindepåerna även om jag vet att det troligen är överflödigt.
Använder Holistics proteinpulver.

Hur mycket tränar du? En normal träningsnisse har nämligen inte så stor nytta av proteinpulver som man gärna vill tro. Dock kanske situationen blir en annan i och med att du är vegetarian, den kunskapen har inte jag.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Vad består en proteinshake utav? Pulver plus..?
Jag äter inte heller kött nämligen, så misstänker att extra protein skulle kunna göra gott för min träning.:)
Vassleproteinet som är det vanligaste, bla whey 80 är det, innehåller mjölkproteiner samt sojaprotein.
Det är ju då ett pulver du blandar med vatten eller mjölk.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Vassleprotein är endast mjölkproteiner, ingen soja.

Just Whey80 klassas som ett vassle protein, och det innehåller soja, det står klart och tydligt på innehållsförteckningen också.
Gällande övriga vassleproteiner så innehåller dom säkert inte sojaprotein, men det uttalar jag mig inte om då jag inte är säker.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Whey80 innehåller sojalecitin som emulgeringsmedel, inte som proteinkälla.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Vad kan man använda för proteinpulver om man är laktos intolerant?

Tänkte inte på det första gången jag skulle testa proteinpulver, blandade mitt proteinpulver, drack det. Gick nog inte mer än 2 minuter, så låg jag med huvudet i toastolen och spydde i några timmar.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Star Nutritions Whey 100 eller Fairings Complete Protein 3 är vanliga val hos dom som har problem med laktos.

Annars finns både äggprotein och sojaprotein att köpa i pulverform också.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Jag tar det tillsammans med vatten eller mjölk, 2-4 dl, beroende på vilket pulver jag tar. Direkt efter träning tar jag med vatten. Som mellanmål använder jag oftast mjölk.

Proteinsyntesen är helt enkelt processen där kroppen tar upp proteinet och lagrar in i musklerna, skapar värme och som energi (allt beror på vilken sorts protein man dricker). Googla så ska du kunna finna fler svar än det jag givit.

Rekommenderar exempelvis Whey 80 till efter träning, precis som de andra nämnt. Vill du inte ha mjölkprotein finns det andra alternativ såsom sojaprotein och hampaprotein om jag inte misstar mig men dessa är dyrare. Whey FX är också helt ok till efter träning.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Jag försöker få i mig mycket protein i maten.
Men om det någon gång blir för lite där eller jag inte orkar äta kan jag ta proteinpulver. Jag har Whey-80 som jag då blandar med mjölk.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Jag äter mkt protein så för min del så upplever jag det som tillräckligt och godare.Är framförallt om man har svårt att få i sig protein genom "vanlig" kost som proteinpulver kan vara praktiskt. Likaså eftersom det är enklare att få i sig i nära anslutning till träning om du inte äter en måltid direkt efter träningen.
 
Sv: Proteinpulver till träning

Precis som de andra så är det ett bra komplement till kosten!
Och det är smidigt ha med sig och dricka direkt efter träning! Eller öka proteinhalten i mellanmål

Finns många olika sorters proteinpulvrer, så välj det som passar till ditt ändamål!
Om du vi vill ha det direkt efter träningen för att fylla på med protein eller om du vill ha ett proteinpulvret som är mer långsamt,kvällsprotein typ. :) finns mkt att läsa på nätet!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
442
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Seaside
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
622
Senast: swemale
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 251
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp