Proteinrikt foder

drutta

Trådstartare
Behöver hjälp med tips på vad jag söker..
Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen.
Behöver hitta något hyfsat proteinrikt foder som kan ges torrt. Lusernhack är måttligt intressant och går bara ner i mindre mängder. Vill helst inte ge några stora pelletsar då jag måste ge det torrt. Finns det något musli-foder med bra protein-sammansättning som kan rekommenderas?
 
Nä..
Gav det för några år sedan och har för mig att hon gillade det. Kanske kan vara värt att prova. Är en i stallet som ger det så jag kanske kan be om ett smakprov. :p
 
Potatisprotein kan funka men bökigt att ge torrt och inte lika smakligt dom soja (om man nu har en kräsen häst).
 
Behöver hjälp med tips på vad jag söker..
Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen.
Behöver hitta något hyfsat proteinrikt foder som kan ges torrt. Lusernhack är måttligt intressant och går bara ner i mindre mängder. Vill helst inte ge några stora pelletsar då jag måste ge det torrt. Finns det något musli-foder med bra protein-sammansättning som kan rekommenderas?

Hur stor är bristen? Jag kan inte rekommendera att i blindo ge proteintillskott i form av kraftfoder utan att veta hur mycket som behövs. Hur stor är bristen om du tittar på grovfoderanalysen?
 
Hur stor är bristen? Jag kan inte rekommendera att i blindo ge proteintillskott i form av kraftfoder utan att veta hur mycket som behövs. Hur stor är bristen om du tittar på grovfoderanalysen?
Vi fodrar just nu med fjolårets hösilage och kommer göra så en-två månader till. Det har bra värden och jag har räknat ut foderstat på det. Problemet är att det har blivit blandat med balar från året innan som har sämre värden. Det är väldigt svårt att räkna på det då man aldrig vet i förväg vilken bal vi får.
Årets skörd är det bättre ordning på och okej värden men måste lösa det fram till att vi börjar med det
 
Vi fodrar just nu med fjolårets hösilage och kommer göra så en-två månader till. Det har bra värden och jag har räknat ut foderstat på det. Problemet är att det har blivit blandat med balar från året innan som har sämre värden. Det är väldigt svårt att räkna på det då man aldrig vet i förväg vilken bal vi får.
Årets skörd är det bättre ordning på och okej värden men måste lösa det fram till att vi börjar med det

Då hade jag valt ett snällt proteinfoder, främst gillar jag lusern som inte ställer till det för mycket i hästmagen. Gärna utan melass för att slippa sockret. Behövs kraftfodernivå på proteintillskottet gillar jag Hippo Alfa-serien, som har hög andel grönmjöl (också vettigt för hästmagen).
 
Hippo Protein Alfa Müsli tycker hästarna om här.
Har även gett melassfri lusernpellets en period (blötlagd), men när dom fått välja så äter dom helst Hippos müsli.
 
När jag hade en äldre häst (20+) som inte gillade att äta större mängder lusern, så gav jag honom Krafft Muscle up det året vi hade dåliga proteinvärden i höet. Det har fördelen att vara rätt koncentrerat så det räcker med en mindre mängd (för min islandshäst några deciliter). Det slank ner utan problem och hästen höll sig fin hela vintern.
 
Skulle prova ge Vimital Protein Complex, visserligen pellets men lätt servera och de flesta hästar verkar gilla det.
Ger mycket protein/krona och inte överdrivet mycket extra energi.
 
När jag hade en äldre häst (20+) som inte gillade att äta större mängder lusern, så gav jag honom Krafft Muscle up det året vi hade dåliga proteinvärden i höet. Det har fördelen att vara rätt koncentrerat så det räcker med en mindre mängd (för min islandshäst några deciliter). Det slank ner utan problem och hästen höll sig fin hela vintern.
Och vill en ha mindre pellets så har granngården ett likvärdigt foder
 
Skulle prova ge Vimital Protein Complex, visserligen pellets men lätt servera och de flesta hästar verkar gilla det.
Ger mycket protein/krona och inte överdrivet mycket extra energi.
Det är ju jättedyrt och har förhållandevis låg kvot jämfört med andra proteintillskott?
Ungefär samma kilopris som tex muscle up eller granngården protein special, men Vimital innehåller bara 248 gsmrp/kg medans muscle up och granngårdens innehåller 340 resp 330 gsmrp/kg.
 
Vill du inte ge pellets torrt alls? Alla pellets sväller ju inte som lucern gör.
Kraffts muscle up går bra att ge torrt, det sväller knappt alls om man blöter. Granngården har ett likvärdigt foder men det har jag inte testat så kan inte uttala mig om hur pelletsarna är.

Finns diverse proteinmuslifoder, men musli brukar aldrig komma upp i samma proteinmängd som pelleterade koncentrat.

Soja skulle jag undvika av miljöskäl. Potatisprotein är väldigt flygigt så känns osmidigt att ge torrt.
 
Det är ju jättedyrt och har förhållandevis låg kvot jämfört med andra proteintillskott?
Ungefär samma kilopris som tex muscle up eller granngården protein special, men Vimital innehåller bara 248 gsmrp/kg medans muscle up och granngårdens innehåller 340 resp 330 gsmrp/kg.
Jag behöver också ta hänsyn till energimängden i fodret
 
Behöver hjälp med tips på vad jag söker..
Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen.
Behöver hitta något hyfsat proteinrikt foder som kan ges torrt. Lusernhack är måttligt intressant och går bara ner i mindre mängder. Vill helst inte ge några stora pelletsar då jag måste ge det torrt. Finns det något musli-foder med bra protein-sammansättning som kan rekommenderas?
Jag bytte ut allt socker masch och kraft till PRIMERO. Är nöjd hittils,övergången gick enkelt, och min dam är nöjd 😄
 
Min häst gillar muscle up, men granngårdens Proteinspecial funkar bra om jag blöter och blandar med lite kli och betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 966
Senast: Ise
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp