Bukefalos 28 år!

Proteintillskott?

Sv: Proteintillskott?

Visst kan du ge krafft protein.
Anledningen till att jag mixar proteinfoder med olja är att jag tycker att jag får en fantastisk effekt då. Men smaken är om baken :rofl:
Sojan är mkt billgare än kraffts protein, men har man bara en häst spelar det mindre roll ju.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteintillskott?

ja men de flesta proteinfoder jag vet innehåller ju även energi, så då får den ju både och ;) och olja innehåller väl inte spec mkt energi per dl ?? Visst ibalnd kan det ju vara enrgibrist som visar sej sekundärt som proteinbrist, men jag tror oftare det är sämre protein i grovofdret än avd det är enrgi värden.

Men vill du ha hull är ju energin nödvändig?!
Ang olja som foder fanns det en mkt bra artikel i ridsport nyss. Äntligen har de kommit på effekten av fett i foderstaten!

Visst är det energi i proteinfoder, 12 MJ i kraffts (330 g smb p) och 12,6 MJ i soja (360 g smb p). Kvoten är alltså väldigt låg.

Om jag kunde lägga in bilder så har jag ett bra exempel på en häst som rundat på sig otroligt på 4 mån hos mig, men nu kan jag inte det...
 
Sv: Proteintillskott?

okej, ja min häst föll ur i vintras misstänkte proteinbrist, och vi gedde han mer hösilage och först lusern, men slutade äta lusernet och fick då krafft protein istället. Såg stor skillnad på 1 månad och då std han endå i en sjukhage för han var behandlad för inflamationer. Sedan när vi började sätta igång han började han muskla sej jätte fint :)
 
Sv: Proteintillskott?

Soja sägs iofs inte vara bra för hästar, att det är en "dålig" typ av protein.

Jag har förstått det som att soja är ett bra proteinfoder för hästar med hög smältbarhet av proteinet. Nackdelen med soja är nog mest att det inte är mlijövänligt vilket är nog så allvarligt.
 
Sv: Proteintillskott?

Men vill du ha hull är ju energin nödvändig?!
Ang olja som foder fanns det en mkt bra artikel i ridsport nyss. Äntligen har de kommit på effekten av fett i foderstaten!

Visst är det energi i proteinfoder, 12 MJ i kraffts (330 g smb p) och 12,6 MJ i soja (360 g smb p). Kvoten är alltså väldigt låg.

Om jag kunde lägga in bilder så har jag ett bra exempel på en häst som rundat på sig otroligt på 4 mån hos mig, men nu kan jag inte det...


neej kvoten är hög!
 
Sv: Proteintillskott?

Känns som att jag inte riktigt får fram vad jag vill här. Opal är hyfsat välmusklad och i kanske lite för gott hull nu under betet ;) Däremot vill jag stödfodra nu för att slippa att han faller ur under vintern. Han tränas året runt men har ändå en tendens att falla ur. Detta kommer under vintern och blir alltid bättre till våren igen. Nu ska jag äntligen börja träna för tränare och om han håller förhoppningsvis starta lite lättare tävlingar nästa år. Jag vill bara göra vad jag kan för att hjälpa honom att må bra. Att stödfodringen kostar gör inget! Speciellt inte om det får min pojke att må ännu bättre!
 
Sv: Proteintillskott?

*Knapplån*

Jag lägger mig i lite här och frågar vad ni tycker om det här... :angel:

Har fått analysen på höt, tillsammans med foderstater från krafft på köpet.

Kvoten på höt är ca 4,5 :crazy: och det ska min fölis äta av när han slutat dia.

Enligt foderstaten som medföljde ska han ha (7-12 mån) 5-6 kg hö och 2,5-3 kg krafft groov 125 :eek: Tycker det låter extremt mycket krafftfoder och lite hö. Men visst ser man bara till näringsämnen så blir det bra... Jag vill dock att han ska få tugga lite och så vill jag inte bli ruinerad.

Har suttit några timmar med hippocampus foderstatsprogram. Kom fram till bl a det här:

7,5 kg hö
0,5 kg vetekli
0,9 kg krafft protein
70 gr blå miner
30 gr foderkalk

..... Har ni några kommentarer? Hur dyrt är krafft protein?
Jättesvårt när det är mycket energi och lite protein i höet. Krafft protein är det med högst kvot som jag tittat på...

Dessutom vill jag gärna kunna ge samma foder till mamman också. Det skulle funka med 9 kg hö och 0,2 kg krafft protein + 60 gr blå miner...

Vad tror ni?
 
Sv: Proteintillskott?

Ja det är dyrt, 425 kr för en säck (25 kg tror jag), men det är ett bra foder till hö med låg kvot.
Jag gav min samma som du kommit fram till 9kg och 0,2 kg KP fast jag hade hösilage till min gamling. Han fick väldigt fina muskler.
Så alltså jag tror det blir bra till din lille.
 
Sv: Proteintillskott?

Ja det är dyrt, 425 kr för en säck (25 kg tror jag), men det är ett bra foder till hö med låg kvot.
Jag gav min samma som du kommit fram till 9kg och 0,2 kg KP fast jag hade hösilage till min gamling. Han fick väldigt fina muskler.
Så alltså jag tror det blir bra till din lille.

Sojan kostar 1/3 av var krafft protein gör och det är ungeför motsvarande värden. Något mer energi och smb protein i sojan.
 
Sv: Proteintillskott?

**KL**
Lånar lite av tråden och hoppas TS tycker att det är ok.

Jag har ett sto som fick föl 29:e juni och som många nyblivna mödrar så har hon inte återfått sin ungflicksform :rofl:. Det är ju fullt naturligt. Men nu har hon tappat hela sin tjusiga överlinje, gissningsvis för att hon nyligen fått föl och inte rids. Hon är i bra hull över revben, blank, fin pigg och glad och verkar producera rikligt med mjölk.
Hon går på tyvärr på ett fattigt bete (vill inte ha dem i stora flocken just nu pga. att det saknas ström i tråden), men får dagligen tillskott av lucernepellets (svårt att gissa i kg men 0,5 "krafftskopa"), 0,5 kg hel havre(har hon endast fått sista veckan), mineraler, jäst etc. Sista 3 dagarna har hon börjat få 0,5 dl olja (hade tänkt att trappa upp det lite till). Ser detta vettigt ut eller är det för lite protein? Annat?
/U
 
Sv: Proteintillskott?

har själv gett kra**t protein till min häst, när han föll ur i vintras, han kom tillbaks snabbt på det :) är ju ganska dyrt foder men jämför man mängden SmRp och hur mkt man då måste ge per dag är Mustangs protein (+?) dubbelt så dyrt, och kraffts musli grön nästan 3 gg så dyrt.
Tyckte ditt foderstatsföörslag såg mkt bättre ut än det från krafft. Föresten vad är det ungefärliga värdena på kli ??
 
Sv: Proteintillskott?

*Knapplån*

Jag lägger mig i lite här och frågar vad ni tycker om det här... :angel:

Har fått analysen på höt, tillsammans med foderstater från krafft på köpet.

Kvoten på höt är ca 4,5 :crazy: och det ska min fölis äta av när han slutat dia.

Enligt foderstaten som medföljde ska han ha (7-12 mån) 5-6 kg hö och 2,5-3 kg krafft groov 125 :eek: Tycker det låter extremt mycket krafftfoder och lite hö. Men visst ser man bara till näringsämnen så blir det bra... Jag vill dock att han ska få tugga lite och så vill jag inte bli ruinerad.

Har suttit några timmar med hippocampus foderstatsprogram. Kom fram till bl a det här:

7,5 kg hö
0,5 kg vetekli
0,9 kg krafft protein
70 gr blå miner
30 gr foderkalk

Vad tror ni?
Tråkigt med så dålig kvot...
Jag skulle helt försöka fylla med luzern till en så ung häst!
Det har grovfoderstruktur till skillnad från krafft protein. 1 kg proteinfoder till en 6 mån är MYCKET anser jag.

Fri tillgång på hö är ett måste till en 6 mån. Det är inte alls säkert att hon äter 7,5 kg... óch då är lusern ännu viktigare.
 
Sv: Proteintillskott?

Sojan kostar 1/3 av var krafft protein gör och det är ungeför motsvarande värden. Något mer energi och smb protein i sojan.

Fast soja har en maxgräns på givan, det har inte Krafft protein. Just Krafft protein är en väldigt skonsamt proteintillskott. Krafft protein må vara dyrt men det är ett väldigt bra foder som verkligen fyller en funktion annat än att lura av hästfolk pengar.

Mvh

Tora
 
Sv: Proteintillskott?

*Knapplån*

Jag lägger mig i lite här och frågar vad ni tycker om det här... :angel:

Har fått analysen på höt, tillsammans med foderstater från krafft på köpet.

Kvoten på höt är ca 4,5 :crazy: och det ska min fölis äta av när han slutat dia.

Enligt foderstaten som medföljde ska han ha (7-12 mån) 5-6 kg hö och 2,5-3 kg krafft groov 125 :eek: Tycker det låter extremt mycket krafftfoder och lite hö. Men visst ser man bara till näringsämnen så blir det bra... Jag vill dock att han ska få tugga lite och så vill jag inte bli ruinerad.

Har suttit några timmar med hippocampus foderstatsprogram. Kom fram till bl a det här:

7,5 kg hö
0,5 kg vetekli
0,9 kg krafft protein
70 gr blå miner
30 gr foderkalk

..... Har ni några kommentarer? Hur dyrt är krafft protein?
Jättesvårt när det är mycket energi och lite protein i höet. Krafft protein är det med högst kvot som jag tittat på...

Dessutom vill jag gärna kunna ge samma foder till mamman också. Det skulle funka med 9 kg hö och 0,2 kg krafft protein + 60 gr blå miner...

Vad tror ni?

Faktum är att det bästa är antagligen att köpa ett nytt hö med högre värden.

Det finns alltid en risk att fölis inte äter så mycket hö som han skall.

Mvh

Tora
 
Sv: Proteintillskott?

Vilken MJ/Proteinkvot har foderstaten innehållit? Hästen kan behöva en högre kvot.
Även om de flesta hästar passar på en kvot på 6 eller strax däröver så finns det de som behöver en högre kvot. (En av hästarna här behöver en kvot på 7,5 för att inte tappa muskulatur.)
 
Sv: Proteintillskott?

Fast soja har en maxgräns på givan, det har inte Krafft protein. Just Krafft protein är en väldigt skonsamt proteintillskott. Krafft protein må vara dyrt men det är ett väldigt bra foder som verkligen fyller en funktion annat än att lura av hästfolk pengar.

Jag tycker att det verkar konstigt att inte Kraffts protein också har en maxgräns. Det består vad jag förstår delvis av proteinkoncentrat. Även om det inte innehåller lika mkt koncentrat som sojan så borde det väl också ha en maxgräns.
 
Sv: Proteintillskott?

Fast Krafft protein har väl inte soja som huvudproteinkälla i sin Krafft protein? Olika proteinkällor är olika väl lämpade för hästar.

Mvh

Tora
 
Sv: Proteintillskott?

Fast Krafft protein har väl inte soja som huvudproteinkälla i sin Krafft protein? Olika proteinkällor är olika väl lämpade för hästar.

Jag vet inte vad Krafft har för protein, mer än potatisprotein. Det verkar inte stå på hemsidan, märkligt i och för sig. Jag orkar inte leta upp det just nu.
Men jag har förstått det som att soja är ett bra protein för hästar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 615
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 259
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 501
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp