Bukefalos 28 år!

Proteintillskott?

Sv: Proteintillskott?

"Rent" kraftfoder som havre, soja, korn och liknade har en maxgräns på vad hästen klarar av att smälta och må bra. På de flesta pelletsfoder, müsslifoder och liknade har man oftast lyckats att få hästens matsmältningssystem att att må bättre på samma mängd kraftfoder.
Mvh
Tora
Men om jag blandar spannmål, vegetabilisk olja, lusern samt proteinfoder är det ju samma som de flesta müslin! Förutom att müslin är ångkokt och MKT dyrare om man har flera hästar.
Hur menar du att maxgränsen för vad hästen klarar av att smälta förkjuts?
 
Sv: Proteintillskott?

Men om jag blandar spannmål, vegetabilisk olja, lusern samt proteinfoder är det ju samma som de flesta müslin! Förutom att müslin är ångkokt och MKT dyrare om man har flera hästar.
Hur menar du att maxgränsen för vad hästen klarar av att smälta förkjuts?

Det har jag undrat över när jag har läst och skrivit i tråden.
Jag tror att det är så att Krafft är ganska bra på att göra reklam för sina produkter. Det låter naturligtvis mycket övertygande när man läser deras broshyrer. Det är de ju inte ensamma om i och för sig.

Men för mig är det mer självklart att om jag vill höja proteinmängden för en häst så ger jag lusern och vill jag sedan höja mer så lägger jag till tex soja. Det blir samma resultat som att köpa det färdigblandat precis som du skriver.

Om det inte framgår av texten ovan så håller jag helt med dig. Du lyckades skriva exakt det jag har tyckt hela tiden men på ett bättre sätt.
 
Sv: Proteintillskott?

Kul att se att vi är 2 som tycker lika!
Müslin är poppis just nu. Gärna havrefri då de flesta hästar inte tål havre längre:cool:

Hästmüslin är så lik människomüslin så att jag tog hem en burk, ställde på köksbänken och väntade. Jovisst, sambon hällde dem på filen och skulle äta när jag avslöjade sanningen. :laugh:
 
Sv: Proteintillskott?

Kul att se att vi är 2 som tycker lika!
Müslin är poppis just nu. Gärna havrefri då de flesta hästar inte tål havre längre:cool:

Hästmüslin är så lik människomüslin så att jag tog hem en burk, ställde på köksbänken och väntade. Jovisst, sambon hällde dem på filen och skulle äta när jag avslöjade sanningen. :laugh:

Var det gott? Bäst med fil eller mjölk? ;)
/U
 
Sv: Proteintillskott?

Det är svårt att höja proteinmängden i en foderstat med Lucern eftersom det också innehåller mycket energi. Kvoten blir inte mycket förändrad.
 
Sv: Proteintillskott?

Det är svårt att höja proteinmängden i en foderstat med Lucern eftersom det också innehåller mycket energi. Kvoten blir inte mycket förändrad.

Nu är jag inte med men det kan vara jag som tänker fel.
Men om du har ett hö med till hästen för lågt proteinvärde och då byter ut det mot X antal kg lusern så måste kvoten höjas. Det luser du byter till lär ju ha en högre kvot.
 
Sv: Proteintillskott?

Det beror på hur låg kvot höet har. Mitt hö till exempel har en kvot på 4,5. Då hjälper det inte särskilt att lusernet har en högre kvot för den är inte tillräckligt hög... Det blir för mycket energi om man ger så mycket att det blir tillräckligt med protein.
 
Sv: Proteintillskott?

Det beror på hur låg kvot höet har. Mitt hö till exempel har en kvot på 4,5. Då hjälper det inte särskilt att lusernet har en högre kvot för den är inte tillräckligt hög... Det blir för mycket energi om man ger så mycket att det blir tillräckligt med protein.

Jag förstår inte hur du menar. Om du byter ut hö mot lusern så ändras inte enrgin så mkt. Den lusern jag har hemma nu har 105 gram smrp och 8 MJ. Det ger en hel del protein för lite energi. Jag byter ut 1-2 kg hö mot lusernpellets åt min stora c-ponny. Sedan står hon på halm som hon inte äter så mkt av.
 
Senast ändrad:
Sv: Proteintillskott?

Ja, då går det säkert att få balans. Men jag vill att mina hästar ska kunna tugga i stort sett dygnet runt. Vill ge dem mer än 5, 6 eller 8 kg hö om dygnet. Enligt foderstaterna jag fick från krafft så blir det bra balans om jag ger min lilla 5-6 kg hö om dagen och 2,5 - 3 kg krafft groov... funkar med lusern också... men jag vill att min unghäst ska ha fri tillgång på hö mer eller mindre och då blir det svårt.
 
Sv: Proteintillskott?

Det är svårt att höja proteinmängden i en foderstat med Lucern eftersom det också innehåller mycket energi. Kvoten blir inte mycket förändrad.

Så om man har fri tillgång på grovfoder (som nu -bete, och annars hösilage/hö) och vill höja andelen protein (eller rättare sagt stödfodra med protein men utan att höja energimängden för mycket), tycker du lucern är ett dåligt alternativ då?

Vad skulle isf fungera bättre? Krafft Protein?
 
Sv: Proteintillskott?

Ja, då går det säkert att få balans. Men jag vill att mina hästar ska kunna tugga i stort sett dygnet runt. Vill ge dem mer än 5, 6 eller 8 kg hö om dygnet. Enligt foderstaterna jag fick från krafft så blir det bra balans om jag ger min lilla 5-6 kg hö om dagen och 2,5 - 3 kg krafft groov... funkar med lusern också... men jag vill att min unghäst ska ha fri tillgång på hö mer eller mindre och då blir det svårt.

Men lusern är ju också ett grovfoder så om du ger 1 kg lusern eller 1 kg hö så blir det samma att tugga. Nu ger jag lusernpellets som visserligen innebär lite mindre tuggmotständ. Men min häst kan alltid äta halm. Nu gör hon inte det så jag antar att hon är nöjd. Jag förstår inte riktigt hur du kan vara rädd för den extra energi du får genom att ge lusern om du samtidigt har fri tillgång på hö. Men det kan vara jag som inte får ihop det.
 
Sv: Proteintillskott?

Jag "känner" hästen och det är extra protein han brukar behöva för att komplettera det grovfodret han haft.

Analys för att veta vad för grovfoder han kommer ha i vinter :idea:
 
Sv: Proteintillskott?

Det är viktigt att ta analys på grovfoder om de äter mkt/fri tillgång.

Har man ett grovfoder med mkt lågt proteinvärde, så kan det tom vara så att man måste begränsa grovfodret för att hästen inte ska bli smällfet och samtidigt omusklad :crazy::eek: Och då är vill man välja ett foder med så konsentrerat protein som möjligt.
Har grovfodret vettigare protein/energikvot så kan det mkt väl räcka med enbart grovfoder :)
 
Sv: Proteintillskott?

krafft protein eller krafft grön pluss skulle jag nog ha köpt om/när de behöver extra protein nu :)
Lusern är också bra men inte alls lika "kraftigt" (=får extra energi "på köpet")
 
Sv: Proteintillskott?

Soja är verkligen ett mycket proteinrikt fodermedel som också är ganska ojämn i näringsinnehållet och som innehåller mycket lättlösliga proteiner. Ett för stort överskott på soja kan orsaka förgiftning och leda till döden och man bör aldrig ge mer än 100 g soja per 100 kg häst.

För övrigt kan det vara ett bra tillskottsfodermedel då man måste få upp proteingivan när höets värden inte räcker till.
Vid sidan av det finns det även en miljöaspekt kring soja.
Lite intressant läsning kring detta:

http://www.globalportalen.org/247.htm
 
Sv: Proteintillskott?

Soja är verkligen ett mycket proteinrikt fodermedel som också är ganska ojämn i näringsinnehållet och som innehåller mycket lättlösliga proteiner. Ett för stort överskott på soja kan orsaka förgiftning och leda till döden och man bör aldrig ge mer än 100 g soja per 100 kg häst.

För övrigt kan det vara ett bra tillskottsfodermedel då man måste få upp proteingivan när höets värden inte räcker till.

Det är lika farligt att överdosa alla kraftfoder. Det finns alltid en risk att proteinerna rinner vidare till grovtarmen när man ger för mkt av det. De gånger jag har köpt soja så står värdena på påsen. Jag har uppfattat det som att det är en analys som görs för varje fodersändning.

När det gäller miljöaspekterna håller jag helt med dig. Det är definitivt en anledning att ej köpa soja.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 331
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 468
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp