Sv: Proteintillskott?
Om hästen är omusklad över ryggen men i gott hull fö låter det mer som att ryggmuskulaturen behöver tränas/stärkas. Hur rids han? Passar sadeln (en sadel som inte är hundra kan orsaka muskelatrofi i ryggen).
Jag tycker inte att det låter som att din lättfödda häst behöver ytterligare energi i form av olja i allafall. Mer energi till en häst som lätt lägger på hullet kommer inte att leda till att hästen sätter mer muskler i ryggen. Om du har ett proteinunderskott i foderstaten brukar det yttra sig som lite bukig häst, glanslös hårrem och tunn över revbenen. Det bästa proteintillskottet är annars lusern, men koncentrat som t ex soja går också att använda.
Jag brukar håll med vad du skriver men i detta ämne har jag lite andra erfarenheter.
Svara även ett par av er andra.
Jag hävdar (och duckar nu i detta forum för vad som komma skall när man sticker ut hakan

)
- Undre halvan av hästen kan man hålla fin med bra grovfoder.
- Har man problem att hålla en fin övre halva så är det kraftfoder som gäller (överlinje mm)
- Det som jag kompletterar med är olja och soja, förutom havre, betfor, lin och kli. I vissa fall även lusern (lusern i stället för soja till unga hästar) och korn.
- Soja är även ekonomiskt.
Anekdot.
Jag diskuterade hur någon eller ett par dl soja kan göra en enorm skillnad på många hundra kg häst (överför mängden till människan. 100g på 500 kg häst motsvarar 15 g för en människa... obetydligt)
Dennes egen erfarenhet var att proteinkedjornas olika uppbyggnad kan förbättra den övriga upptagningen och således fungera som en katalysator. Jag köper detta resonemang och har provat det på otaliga hästar, både tävlande, skadade och min gamla penisonär samt avelsston.
Underskatta inte fodringen.
Rätt träning - Javisst, men den utgör en ganska liten del i hästens liv.