Provridning som medryttare – vad är rimliga förväntningar?

Bukefalos 30 år!

hästfia

Trådstartare
Hej! Jag skulle gärna vilja höra era ärliga åsikter kring vad som egentligen är rimligt att förvänta sig vid en provridning när man ska bli medryttare.

Jag va nämligen med om en provridning där ägaren förväntade sig att jag skulle rida exakt som denne vid första tillfället. Jag fick aldrig utrymme för att känna efter själv utan blev hårt styrd i hur jag ska göra - vilket gjorde att jag lätt tappade mig själv. Jag uppskattar när ägare är med och korrigerar/ger tips på vad man ska tänka på då de känner hästen bäst såklart. Men att gå in med inställningen att jag ska hoppa upp på en ny häst och hitta alla knappar direkt, på ett enligt mig ganska hårt sätt att rida som går emot mina ridprinciper, inte alls känns rätt?

Vill ändå påstå att jag är en rutinerad ryttare med sunt förnuft och goda kunskaper. Ändå åkte jag därifrån med dålig självkänsla och ifrågasatte mig själv.

Så min fråga är:
Vad tycker ni är rimliga förväntningar vid en provridning som medryttare?
Hur mycket ”krav” är normalt första gången?
Hur hanterar man en situation där man tycker vissa tekniker är oetiska men inte vill trampa ägaren på tårna, det är dennes häst trots allt?

Jag skulle välja en annan häst/ägare i ditt fall. Ibland klaffar det helt enkelt inte.
Innerst känner jag väl egentligen också så, så synd för att hästen är fantastisk och jag tror att det skulle kunna bli bra om jag bara fick känna efter lite själv. Första gången jag känner att det är ägaren jag inte riktigt klaffar med! Trist

Det är lika viktigt att klaffa med ägaren som med hästen. En ägare som ställde såna krav på provridningen hade jag hållit mig undan från. Det hade inte känts bra för mig.

Jag har varit på två provridningar för att bli medryttare. Båda ägarna red först hästen lite och sen fick jag sitta upp och rida lite. De hjälpte mig ju såklart med lite tips kring hur hästen fungerar men lät mig i stort sett rida som jag ville. Jag tyckte själv inte att det gick så bra då den första var i tävlingskondition och lite svår och den andra tyckte att 30 grader varmt ich på sommarbete var väl inget lysande tillfälle för en ridtur. Men båda ägarna gillade uppenbarligen något de såg och erbjöd mig att bli medryttare. Jag brukar alltid rida rätt försiktigt på en ny häst. Inte komma in och dominera utan känna mig fram och försöka lista ut vad det är för en individ och be den göra saker för mig istället för att ge order. Om det låter logiskt.

Hej! Jag skulle gärna vilja höra era ärliga åsikter kring vad som egentligen är rimligt att förvänta sig vid en provridning när man ska bli medryttare.

Jag va nämligen med om en provridning där ägaren förväntade sig att jag skulle rida exakt som denne vid första tillfället. Jag fick aldrig utrymme för att känna efter själv utan blev hårt styrd i hur jag ska göra - vilket gjorde att jag lätt tappade mig själv. Jag uppskattar när ägare är med och korrigerar/ger tips på vad man ska tänka på då de känner hästen bäst såklart. Men att gå in med inställningen att jag ska hoppa upp på en ny häst och hitta alla knappar direkt, på ett enligt mig ganska hårt sätt att rida som går emot mina ridprinciper, inte alls känns rätt?

Vill ändå påstå att jag är en rutinerad ryttare med sunt förnuft och goda kunskaper. Ändå åkte jag därifrån med dålig självkänsla och ifrågasatte mig själv.

Så min fråga är:
Vad tycker ni är rimliga förväntningar vid en provridning som medryttare?
Hur mycket ”krav” är normalt första gången?
Hur hanterar man en situation där man tycker vissa tekniker är oetiska men inte vill trampa ägaren på tårna, det är dennes häst trots allt?
Bara att gå vidare om det inte passar med ägaren. Det är nästan viktigare skulle jag säga än att passa perfekt med hästen för den kan man lära sig och lära känna efterhand.

Jag kan svara utifrån andra hållet. Jag har sökt medryttare några gånger.

Det jag tittar efter är att de är schyssta mot min häst. Jag kan ge dem ett par tips om vad min häst gör som kan vara lite speciellt (han tycker tex inte om om man kramar för hårt/mycket med skänkeln utan vill att man duttar).

För min egen del vill jag att personen är inlyssnande och resonabel att ha att göra med. Kommer när de säger osv.

Nu har jag inte haft medryttare men ett par som hjälpt mig ibland. För mig är det enda jag kollar på om hästen accepterar ryttaren. Hon är extremt tydlig. 😇

När jag sökte medryttare till min gamla häst var det viktigaste att de kunde rida ut på honom. Han var hopplös i paddocken med nya personer, rejält långsam och energisparande, vilket gjorde att det gärna fick rida ut första gången istället för att se honom från en rimligare sida. Med sällskap av en stallkompis såklart.
Det jag tittade på var inte så mycket hur bra de var att rida, utan det viktigaste var att vi hade samma hästtänk.

Nu var det länge sedan jag hade medryttarhäst men när jag hade provridningar för det förr ville jag gärna att ägaren skulle sitta upp och visa hästen en stund först. Såg det som en ren säkerhetsaspekt om ägaren inte vågade rida hästen var jag inte intresserad av att testa. Undantag självklart om ägaren var skadad eller höggravid och inte kunde rida själv men då satt någon annan ryttare upp och visade hästen först.

Detta var självklart något jag var tydlig med när jag svarade på annonsen eller sökte själv att jag förväntade mig så det var överenskommet innan jag kom dit.

I övrigt är det bra om ägaren är med och ger tips och råd men att jag också fick lite självständighet i att prova hästen. Att ägaren var med hela tiden och tittade när jag red hade jag självklart inget emot.

Det är lika viktigt att klaffa med ägaren som med hästen. En ägare som ställde såna krav på provridningen hade jag hållit mig undan från. Det hade inte känts bra för mig.

Jag har varit på två provridningar för att bli medryttare. Båda ägarna red först hästen lite och sen fick jag sitta upp och rida lite. De hjälpte mig ju såklart med lite tips kring hur hästen fungerar men lät mig i stort sett rida som jag ville. Jag tyckte själv inte att det gick så bra då den första var i tävlingskondition och lite svår och den andra tyckte att 30 grader varmt ich på sommarbete var väl inget lysande tillfälle för en ridtur. Men båda ägarna gillade uppenbarligen något de såg och erbjöd mig att bli medryttare. Jag brukar alltid rida rätt försiktigt på en ny häst. Inte komma in och dominera utan känna mig fram och försöka lista ut vad det är för en individ och be den göra saker för mig istället för att ge order. Om det låter logiskt.
Exakt så som du beskriver tänker jag alltid! Jag vill inte heller ge hästen en dålig känsla av mig, men hade inte alls utrymme att få känna efter själv. Ägaren erbjuder mig platsen som medryttare och vill att jag ska fortsätta men får nog tänka igenom detta noga…

Exakt så som du beskriver tänker jag alltid! Jag vill inte heller ge hästen en dålig känsla av mig, men hade inte alls utrymme att få känna efter själv. Ägaren erbjuder mig platsen som medryttare och vill att jag ska fortsätta men får nog tänka igenom detta noga…
Be att få provrida en gång till, eller en prövoperiod på kanske 2veckor om ägaren är ok med det?
ägaren kanske var nervös och inte tänkte sig för? Man vill väl men det blir fel.
Annars håller jag med om att det är superviktigt med en bra relation med hästens ägare och det måste kännas bra! 😊

När jag hade medryttare var det viktigare för mig att det funkade med hästen och att medryttaren var 100% pålitlig än att vår personkemi var 100%. Likaså sa jag alltid till att om någon hade problem med medryttaren så ville jag att man skulle ta upp det med mig så skulle jag prata med den. Jag tog även alla stallpass, hovslagare och veterinär, det mina medryttare behövde göra var att mocka boxen och fixa foder den dagen de var i stallet. De fick även rida för tränare om de ville men inte sitta och harva runt på banan varje gång de kom ut utan jag krävde att de även skulle rida ut nån gång/vecka.

Liknande trådar

• Medryttare stannar i timmar
  • Förväntningar på uppfödare
  • Uppsagd som medryttare
  • Lära äldre häst att gå på tygeln

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10