Bukefalos 28 år!

Provridning?

mee

Trådstartare
Hur tycker ni en första provridning bör se ut? Vad ska man testa i ridningen och vad ska man göra i stallet?
 
Senast ändrad:
Sv: Provridning?

Marka hur häster bytee sig när jag kommer med sadeln, är den orolig, stampa i golvet, naffsa, inte stå still då är det ingen ide att förstätt.
Är han lung är det bara upp och se om styrning, gas, broms och alla knäpperna fungera.
Sen se vad han kan, skritt, trav, gallop.
Samling om man är i dressage:
Näck Reining om det är western:
Lite hoppning om det är det man är utt efter.
Utta rytt ensom för att se att den är inte Barn Sour eller nerv vrak utt i skogen.
Thats it.
 
Sv: Provridning?

* Plockar helst in hästen från hagen (förslagsvis har ägaren ryktat den innan), för att se om den är lätt att hämta.
* Vill också lyfta hovar, och kolla lite hur den agerar i stallet, samt sadla och tränsa.
* Se när ägaren rider i alla gångarter, gärna över ett litet hinder också.
* Rida själv - inget komplicerat, men rida i alla gångarter, testa att det går att starta/stanna/svänga, och att den flyttar för skänkel åt båda hållen.
* Går det så rider jag (liksom Leaf) också gärna ut en kort sväng ensam för att se hur hästen agerar då.

* När jag tittat på hästar för klubben så brukar jag "tappa tygeln" eller "tappa stigbygeln" och lite sådant också, för att se hur hästen reagerar om ryttaren gör fel eller är lite klumpig.
 
Sv: Provridning?

*kl

Jag gör gärna det mesta, men provrider intressanta hästar flera grr. Är hästen långt från mig försöker jag kolla olika saker samma dag och se omd et är värt att åka tillbaka och prova igen. Tex så brukar jag be ägaren att jag får vara med och ta in och göra iordning, ägaren får rida lite först så jag ser att hästen inte är galen (ja dom finns), sen rider jag i alla gångarter i båda varv, kollar lydnad för hjälper. Hoppar gärna nån enklare grej som tex 5 ½. Sedan brukar jag be om att få rida ute, tex skritta av eller lite trav beroende på hur länge jag rider.

Är det en häst som står i närheten gör det mig inget om ägaren gjort iordning hästen när jag kommer, då kan jag ju enkelt åka dit och göra det själv om den är intressant efter provridningen. Men helst är jag med och tar mig tid för detta då jag väl åker.
 
Sv: Provridning?

Det beror lite på om jag sett hästen innan, eller om den står nära.
Om det är en häst som står en bit bort, det kanske bara blir en provridning mao så tänker jag såhär:
Först har jag ställt en mängd frågor till ägaren före provridningen, såsom hur den är i olika situationer, hur hon tränat den, hanterat den, hur den står uppstallad och går i hage, vilor, skador, resultat etc för att skapa mig en bild.

När jag bestämt mig för provridning vill jag se den först utan utrustning i boxen, eller hämta den i hagen.
Jag vill känna på den o se vilken kontakt jag får med den.
Sedan tittar jag på när de gör iordningen hästen, hur den reagerar o hur de gör det.
De gånger hästar har varit lindade eller redan sadlade har det varit för att dölja saker, så jag är rätt så skeptisk, utan att vara dryg, och säger till innan jag kommer att jag vill se hästen "naken".
Jag studerar hela tiden hur hästen reagerar på saker o hur de hanterar den, vilka bett de väljer etc och ställer frågor.
Ägaren eller någon den valt rider fram hästen och visar sedan vad den kan, är det en ung häst vill jag gärna se den i lina innan, gärna äldre med men ofta har jag sett film.
När det är min tur fokuserar jag på hästen, att vi har en kontakt och ser hur intresserad den är av att "känna in" mig, skrittar några varv på långtygel o slappnar av själv, provar lite vikthjälper, böjer, ställer lite mjukt, pratar med den.

Samma i trav och galopp, testar av vad det är för typ av häst och hur den är riden, det här är det svåra tycker jag för många hästar kan ändra sig rätt mycket beroende på hur ryttaren rider, en del använder mkt ben o säte o vill ha mycket i handen, jag vill att hästen är uppmärksam o svara fram o tillbaka snabbt o bär sig själv, men det kan man ju fixa till sedan om det inte beror på något (stelhet, skada, snedhet, svaghet).
Här kan det vara bra att se hur de rider fram hästen, en del säljare tar in en "duktig" ryttare som rider fram den bra och det är inte alls så hästen går av sig självt.

Det viktiga för mig är att jag gillar hästen, att den gillar mig och att jag kan känna att den har potential för mig som person. Sedan givetvis att den är hel och tränad på ett bra sätt:)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: Tossa90
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag kanske köper min första häst nångång i framtiden, och då undrar jag vad jag ska vara uppmärksam över och kolla på när jag träffar...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp