Provridning

@LenaH fattar inte - vill köparen /provridaren hoppa högre på provridningen kostar det mera ?
Äh, det är ett gammalt skämt. Säljer du en "vanlig" häst som går säg, 120 - 130 så inte 17 får de sitta och testa på 140-hinder.
Vill man ha en häst för sådant kostar det mera. Är du med? :)
 
Äh, det är ett gammalt skämt. Säljer du en "vanlig" häst som går säg, 120 - 130 så inte 17 får de sitta och testa på 140-hinder.
Vill man ha en häst för sådant kostar det mera. Är du med? :)

Jag är med utifrån förklaring men tror knappast folk är det allmänt i sak inkl bukefalos;) sällan folk frågar eller ifrågasätter för att förtydliga ngt ;)
 
Nu är jag verkligen inget "proffs" men jag går emot strömmen... Jag vill rida hästen själv först, då får jag en känsla av att rida den från "kallstart".. Vart sitter den fast (om den gör det), hur lätt är den för mina hjälper osv...
Sen när jag ridit och fortfarande är intresserad kan jag vilja se hästen under egen ryttare för att då se gångarter och även ryttarens sätt att hantera det jag själv upplevt.

Som säljare frågar jag om jag ska rida först eller inte, har då fått väldigt frågande miner men när jag påpekar hur jag tänker med just att rida först (se ovan) så brukar folk fatta vad jag menar men säga att "nej du får rida först" ;)

Eftersom jag inte själv hoppar visar jag i stora drag vad hästen ska kunna om jag ska sälja häst, dvs går den MSV C dressyr visar jag upp det registret. Ska jag köpa häst som går följande skulle jag självklart prova rörelserna för att se hur lätt/svårt hästen har för de.

Om köpare kommer med spö och sporrar säger jag ingenting. Är min häst känslig för sporrar lär köparen upptäcka det om denne inte frågar först (vilket de flesta gör) men självklart ska man kunna rida hästen med sporrar på sej om man vill det.
Spö förutsätter jag att alla rider med.
Som köpare har jag alltid mitt dressyrspö, aldrig sporrar, jag vill vet hur hästen lyssnar på mina hjälper utan hjälpmedel, och lyssnar den inte tillfredställande har jag ju dressyrspöt att peta med...
 
Många köpare verkar så misstänksamma. Vad har ni varit med om egentligen :D ?
[/QUOTE
Fast där som köpare får man väl vara ödmjuk och inte bara anta att det funkar med spö o sporrar utan fråga först hur den brukar ridas och prova utan först. Då kan ju säljaren faktiskt på ett enkelt och trevligt sätt svara att det inte rids med spö av den enkla anledningen att det inte behövs.
Jag tror man märker redan innan uppsittning om det är en människa som man inte sätter upp på sin häst, vare sig denne skulle vilja ha ett spö i handen eller inte. Det speglar väl hela attityden.

Är glad att jag inte behövt sålt någon häst än....!

Ja, precis som jag skrev i mitt första inlägg :
"Jag som säljare vill tex inte om jag inte själv säger eller har det på att hästarna du som provar direkt använder spö eller hoppar upp med sporrar." :)
 
Hej!

Jag kan se hur man vill veta hur hästen reagera på pinnar som viner omkring, jag brukar använda spöet mot flugor och bromsar på sommaren :-). Att bara ha ett spö bör de flesta hästar hantera och att man rider med det innebär ju inte automatiskt att man använder det för att gå på hästen.

Och som en parentes brukade min förra häst utnyttja nya ryttare som inte hade spö med sig, de behövde aldrig använda det, men utan spö var de chanslösa, hon vägrade gå. Jag red henne alltid utan spö och utan problem. Hästar reagerar inte alltid som man tänkt sig.

/Lavinia

Totalt onödigt att göra så enligt mig och självklart innebär det inte att man använder spöet om man har ett men som sagt jag pratar om vad jag skrev i mitt första inlägg,

"Jag som säljare vill tex inte om jag inte själv säger eller har det på att hästarna du som provar direkt använder spö eller hoppar upp med sporrar."

Att din häst utnyttjade ryttare är en helt annan sak tycker jag eftersom din häst gjorde så. Mina hästar jag har just nu behövs det aldrig spö och har aldrig behövts eftersom dem inte gör ngt sånt och dessutom aldrig inte svarat på vad jag bett dem om.
 

Liknande trådar

Gnägg Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
15 318
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 269
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Hejsan allihopa!! Jag och min pojkvän har precis bestämt oss för att flytta ihop. Vi har varit ihop ett tag och så, och nu ska vi...
Svar
13
· Visningar
1 692
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp