Bukefalos 28 år!

Provtagning imorgon

Och jag har ångest! Jag minns min sjukhusvistelse för tre månader sedan med viss förskräckelse, för tydligen är jag ”oerhört svårstucken”. Jag tappade räkningen på hur många gånger de stack mig under den veckan jag var inlagd, men varje person som testade stack tre gånger innan de lämnade över till någon annan som stack tre gånger. De testade överallt de kunde antyda blodkärl och varje gång sprack blodkärlen.

Inte ens med hjälp av ultraljud lyckades de bra.

Det var först vid operationen som de kunde sätta två ordentliga kanyler, men då slapp jag smärtan alldeles oavsett.

Men nu ska jag in till en provtagning. Jag hoppas verkligen de lyckas på första försöket, så inte blodkärlen hela tiden brister.

Jag avskyr sprutor numera. Vill inte!
 

Okej vi fick lära oss att ta i handen bara med dom
Det är ju ingen skillnad att ta i handen eller i armvecket med en butterfly. På mig tar de med butterfly i armvecket varje gång de vill ha något blod och numera går jag inte med på något annat eftersom jag vet att det ändå inte fungerar så ser jag det som slöseri med både deras och min tid. Jag får såklart be om det vid varje tillfälle och emellanåt tjafsa om det. Numera säger jag "jag är svårstucken då mina kärl pga sjukdom krampar och lätt spricker men värmer vi innan och du använder butterfly så fungerar det varje gång" och med den frasen har tjafset minskat avsevärt.
 
Det blev som jag anade... ingen lycka! Hon testade flera gånger, på olika ställen med olika nålar. Ett enda blodkärl höll ihop, men då kom det inte tillräckligt med blod istället. Så nu ska jag på en annan mottagning och testa igen. Och sedan på vårdcentralen i slutet av månaden, de lär ju vilja ha prover med tänker jag.
 
Det går inte att ta proverna kapillärt? Vi tar massor av prover (olika sorters analyser dvs) via "stick i fingret" (jobbar på barnakut). Fungerar vanligtvis kanon, men kräver att man värmer fingrarna bra innan provtagning.
 
Senast ändrad:
Det går inte att ta proverna kapillärt? Vi tar massor av prover (olika sorters analyser dvs) via "stick i fingret" (jobbar på barnakut). Fungerar vanligtvis kanon, men kräver att man värmer fingrarna bra innan provtagning.
Jag är inte speciellt bevandrad i hur man kan göra, kan man ta mycket blod kapillärt? Det känns som att det var det primära felet, att det inte kom tillräckligt när de väl hittade ett blodkärl att sticka i.
 
Det går inte att ta proverna kapillärt? Vi tar massor av prover (olika sorters analyser dvs) via "stick i fingret" (jobbar på barnakut). Fungerar vanligtvis kanon, men kräver att man värmer fingrarna bra innan provtagning.

Nu vet jag inte vilka prover som skall tas, men det är inte alla prover som kan tas kapillärt tyvärr. Vissa men inte alla.
Kapillärprover går bra när man endast behöver en liten mängd för analys och där en högre grad av hemolys är godtagbart.
 
Jag är inte speciellt bevandrad i hur man kan göra, kan man ta mycket blod kapillärt? Det känns som att det var det primära felet, att det inte kom tillräckligt när de väl hittade ett blodkärl att sticka i.

Jag tycker iaf att du kan lyfta frågan. Där jag jobbar tar vi relativt "mycket" blod kapillärt, men använder speciella (mindre) rör. Sen finns det som Dimmoln säger vissa begränsningar beroende på vilka analyser som ska göras.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 252
Senast: Karminnie
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 913
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 185
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp