Provtagning

Opartisk

Trådstartare
Vad finns det för prov man kan få utförda på ponny med konstig ökning i vikt ?
Har inte ändrat foderstat ger inget kraftfoder. Går på grovfoder och mineraler/salt. Ändå är ponnyn som en flodhäst med dallrigt fläsk och fet nacke,ardenner kors.
 
Sv: Provtagning

När började den gå upp i vikt då? Nåt måste ju ha ändrats om den gått från normalhull till jättefet :crazy:
 
Sv: Provtagning

Ja, problemet började i vintras. Hon ökade kraftigt i vikt men gick då mest i hagen utan motion. Men fick inget kraftfoder då heller. Jag tycker det är lika konstigt som andra som sett henne. Hagkompisarna är ju inte alls lika "feta".
 
Sv: Provtagning

Hur mycket grovfoder får hon då? Alla hästar har ju olika behov så bara för att hagkompisar är smala behöver inte det betyda nåt.
 
Sv: Provtagning

Är det ett sto? Tänkte om hon ev kan ha blivit tjuv-betäckt?
Det vore inte första gängen det händer....
 
Sv: Provtagning

Allihop (4 st) får nästan fri tillgång grovfoder.Svårt att avgöra hur mycket just hon får i sig. Nej inte en chans att hon är tjuvbetäckt.De andra är inte smala utan har hull men inte överdrivet som det aktuella stoet. Men finns det något prov man kan låta tas via veterinär? Typ ämnes omsättning eller liknande?
 
Sv: Provtagning

Du kan ju alltid ringa en vet och fråga. Men om hästarna har fri tillgång hade jag nog börjat med att dra ner på det för är hon så fet så behöver hon inte så mycket mat. :crazy:
 
Sv: Provtagning

Vad finns det för prov man kan få utförda på ponny med konstig ökning i vikt ?
Har inte ändrat foderstat ger inget kraftfoder. Går på grovfoder och mineraler/salt. Ändå är ponnyn som en flodhäst med dallrigt fläsk och fet nacke,ardenner kors.

Hej!

Blodprov för att kolla nivån av insulin och glukos då insulinresistens kan orsaka sådana symptom du beskriver.

MVH/Carina
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 473
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 211
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 634
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp