Pruta på sadel

Jag har sålt rätt mycket hästprylar de senaste åren och blivit rätt irriterad på de som vill pruta fem minuter efter att annonsen lagts ut! De flesta sakerna har varit lite använda och lagts ut för ungefär halva inköpspriset plus porto. Då får jag meddelande om att de köper för en tredjedel mindre inklusive porto. Tack men nej tack säger jag. Har också fått skambud på sånt som visserligen legat ute länge men skulle absolut inte släppa något för halva priset av vad det blivit värderat till.

Däremot tycker jag att man kan erbjuda 10-20% lägre på något som legat ute länge.
 
Just sadlar prutar jag friskt på🙈. Vet jag att det är rätt storlek osv, så skriver jag oftast bara och frågar "släpper du sadeln för 123?". Antingen blir det ett nej eller ett motbud. Tycker att begmarknaden är en förhandling om pris.

Det allra svåraste att sälja beg är dyra sadlar för 25' och uppåt. Så sitter en på pengarna går det att göra vrakfynd på de dyra superfancy sadlarna som kostar 50' nya. Om en inte ska byta in förlorar säljaren mycket på att sälja genom förmedlare och de flesta köpare är beroende av kredit när sadeln kostar 30'. Bara ett tips😁
 
Men då är det väl bara att betala priset som säljaren vill ha, om säljaren tackar nej till ditt bud och du absolut vill ha grejen.

Självklart!
Men man kan nog ha olika grad av stolthet i sådana situationer.

Min devis för att köp och försäljning skall kännas bra är att båda parter är nöjda.
 
Jag har sålt rätt mycket hästprylar de senaste åren och blivit rätt irriterad på de som vill pruta fem minuter efter att annonsen lagts ut! De flesta sakerna har varit lite använda och lagts ut för ungefär halva inköpspriset plus porto. Då får jag meddelande om att de köper för en tredjedel mindre inklusive porto. Tack men nej tack säger jag. Har också fått skambud på sånt som visserligen legat ute länge men skulle absolut inte släppa något för halva priset av vad det blivit värderat till.

Däremot tycker jag att man kan erbjuda 10-20% lägre på något som legat ute länge.

Fast vad gäller min sadel från Hööks så har jag just nu alternativet att få något lite för sadeln, eller inget.

Skulle jag tänka att jag måste ha ut halva nypriset, så lär jag ha den kvar i garaget.
 
Just sadlar prutar jag friskt på🙈. Vet jag att det är rätt storlek osv, så skriver jag oftast bara och frågar "släpper du sadeln för 123?". Antingen blir det ett nej eller ett motbud. Tycker att begmarknaden är en förhandling om pris.

Det allra svåraste att sälja beg är dyra sadlar för 25' och uppåt. Så sitter en på pengarna går det att göra vrakfynd på de dyra superfancy sadlarna som kostar 50' nya. Om en inte ska byta in förlorar säljaren mycket på att sälja genom förmedlare och de flesta köpare är beroende av kredit när sadeln kostar 30'. Bara ett tips😁

Ja, det är klart! Har någon köpt en riktigt dyr sadel som är värdelös för den häst man har, så är det nog bara att bita ihop och släppa förlusten!

Tänker du på sadlar som annonseras ut för 25000 begagnade?

Jag har inte sett så många annonser, faktiskt, men det beror kanske på vilken typ av sadel man är ute efter.

Vad bjuder du då? Strax under 20 eller runt 15?
 
Jag tycker inte att man prytar på sadlar och tillbehör om det inte finns synnerliga skäl för det.
Jag upplever å andra sidan att många inte vet vad det är de säljer - vad varan är värd (ja, vilka marknadsomständigheter finns det?), och kan ofta heller inte redogöra för faktiskt skick och underhåll - t ex har man vårdat sadeln på ett riktigt sätt även i förvaring?

”Hängt och samlat damm” —> läder som är torrt med risk för permanenta skador.

När stoppades sadeln om senast? —> de flesta svarar vet ej. Lägg till 2000kr för åtgärd i slutkalkylen.

Är bommen hel? ”Ja,jo äh det hoppas jag, har ingen aning”

Många sadlar jag tittat på är prissatta efter en summa tagen ur luften, en önskesumma man skulle vilja ha. Värdet är ett helt annat. Lägger ofta bud på sadlar som känns prissatta på måfå.
 
Jag upplever å andra sidan att många inte vet vad det är de säljer - vad varan är värd (ja, vilka marknadsomständigheter finns det?), och kan ofta heller inte redogöra för faktiskt skick och underhåll - t ex har man vårdat sadeln på ett riktigt sätt även i förvaring?

”Hängt och samlat damm” —> läder som är torrt med risk för permanenta skador.

När stoppades sadeln om senast? —> de flesta svarar vet ej. Lägg till 2000kr för åtgärd i slutkalkylen.

Är bommen hel? ”Ja,jo äh det hoppas jag, har ingen aning”

Många sadlar jag tittat på är prissatta efter en summa tagen ur luften, en önskesumma man skulle vilja ha. Värdet är ett helt annat. Lägger ofta bud på sadlar som känns prissatta på måfå.
Ett ofog. Jag svarar tillslut inte på folk prompt ska pruta oavsett vad det gäller.
 
Jag upplever å andra sidan att många inte vet vad det är de säljer - vad varan är värd (ja, vilka marknadsomständigheter finns det?), och kan ofta heller inte redogöra för faktiskt skick och underhåll - t ex har man vårdat sadeln på ett riktigt sätt även i förvaring?

”Hängt och samlat damm” —> läder som är torrt med risk för permanenta skador.

När stoppades sadeln om senast? —> de flesta svarar vet ej. Lägg till 2000kr för åtgärd i slutkalkylen.

Är bommen hel? ”Ja,jo äh det hoppas jag, har ingen aning”

Många sadlar jag tittat på är prissatta efter en summa tagen ur luften, en önskesumma man skulle vilja ha. Värdet är ett helt annat. Lägger ofta bud på sadlar som känns prissatta på måfå.

Oj vilka olika erfarenheter vi har. När jag köpt sadel begagnad av privatpersoner har de utan problem kunnat svara på samtliga frågor.

Omstoppning räknar jag alltid med. Sadel bör ju stoppas efter min häst. Däremot om stoppningen är dålig så man inte kan prova sadeln då skulle jag räkna med kostnad för att stoppa för att ens kunna prova.
 
Ja, det är klart! Har någon köpt en riktigt dyr sadel som är värdelös för den häst man har, så är det nog bara att bita ihop och släppa förlusten!

Tänker du på sadlar som annonseras ut för 25000 begagnade?

Jag har inte sett så många annonser, faktiskt, men det beror kanske på vilken typ av sadel man är ute efter.

Vad bjuder du då? Strax under 20 eller runt 15?
Eftersom jag är rätt nördig på sadlar och vad de kostar i nypris så här jag rätt bra koll. De bästa fyndlägena, om en räknar % på nypris är ex Equipe Glamour/Viktoria, Prestige D2/D2 free/Helen som alla kostar mellan 42-52' nya. När de kommer ut på annons och bara är ett år gamla går det rätt ofta att köpa dom väldigt långt under nypris. 25-35' är billigt för modellen men fortfarande mycket pengar för en köpare.

När en dom köpare har pengarna och kan erbjuda en snabb affär är det också värt en hel del.
 
Eftersom jag är rätt nördig på sadlar och vad de kostar i nypris så här jag rätt bra koll. De bästa fyndlägena, om en räknar % på nypris är ex Equipe Glamour/Viktoria, Prestige D2/D2 free/Helen som alla kostar mellan 42-52' nya. När de kommer ut på annons och bara är ett år gamla går det rätt ofta att köpa dom väldigt långt under nypris. 25-35' är billigt för modellen men fortfarande mycket pengar för en köpare.

När en dom köpare har pengarna och kan erbjuda en snabb affär är det också värt en hel del.

Sadlar är lite som bilar, så fort de används så sjunker värdet drastiskt. Men det är ingen nyhet för någon av oss. En del säljare verkar dock tycka att de kan begära bara några tusenlappar mindre, medan jag tycker det är mer realistiskt att tänka närmare 30 proc värdeminskning.

Men efter en tid så ligger alla på ungefär samma summa, känns det som. Det är säkert så att andrahands- och tredjehandsvärdet är ungefär detsamma. Dina klipp kostar dig inte så mycket när du säljer vidare?

Jag har tittat på tre olika Prestige hoppsadlar där en av dem kostar betydligt mindre i nypris än de andra två.

Det verkar som om de dyrare sadlarna sjunker mer i värde än den billigare, så de efter ett par år kostar ungefär lika mycket.

Men sedan beror det givetvis på skick också.
 
Det är väl aldrig fel att ge ett bud eller fråga om säljaren kan göra ngt på priset.
Sedan måste man ju alltid se till det aktuella fallet. Sist jag köpte en beg sadel var sadeln nyligen utlagt till halva nypriset = 20 000. Säljaren kom hem till mig så jag kunde prova ( bara 1 mil bort dock). Sadeln passade och var i nyskick! Jag hade inte mage att pruta en krona! Sedan lade jag ut min ’gamla sadel’ f 16 500 vilket var 1500 över vad jag själv gett f två år tidigare då jag prutade 3000 kr! Köparen frågade om jag kunde ’göra ngt priset’ och jag gick ner 1000 kr. Alla nöjda!
 
Jag har en sadel ute nu på hästnet för 4000 kr, fick ett meddelande där man först frågar om man får köpa den för 3000 kr - och sen frågar om den har utbytbara järn?

Alltså, jag kan ju tycka då att man kan fråga sina frågor om sadeln först - mest för att man behöver ju inte pruta alls om det är så att man nu var ute efter en sadel som hade utbytbara järn.

Så ja, jag tycker man kan pruta ganska direkt på t.ex en sadel som ska skickas - fast jag tycker nog att man ska fråga lite grejer först om man har några frågor.
 
... ja, och jag tyckte inte att det var ett totalt skambud med 3000 istället för 4000 på en sadel i den prisklassen. Hade hen sagt 2000 hade jag nog tyckt det, men nu var det ju annat som jag tyckte var konstigt.

Jag vill mest bli av med sadeln känner jag, har ju liksom ingen häst att ha den på!
 
Ett ofog. Jag svarar tillslut inte på folk prompt ska pruta oavsett vad det gäller.
Ofog?
Specificera gärna mer precis vad som är ”ofog”?
Mer än att det anses ”fult” att pruta?
Och med pruta menar iaf jag inte SKAMBUD.

Men låt säga - sadel 1) märke X i toppskick, väl underhållen, nyomstoppad, 4 år gammal, prissatt 10000. Rimligt pris för varan.

Sadel 2) samma märke x men dåligt skött läder (tex sadlar som torkats med tvål men inte fettats på år) aldrig omstoppad och börjar bli ojämn, knölig och stoppningen börjar ge sig, små rivmärken på bakvalvet. 4 år gammal. Prissatt 10000, bara för att det fanns tre sadlar till på blocket för samma pris. Rimligt pris för varan? Eller rimligt att be säljaren överväga sänka priset pga överdrivet slitage eller en nödvändig omstoppning för att få varan i bruksskick igen?

Hur skulle du resonerat i situationen ovan?
Ok att försöka diskutera priset, eller inte?
 
Jag tycker det hör till att pruta lite på begagnat prylar, sätter alltid priset med lite prutmån när jag annonserar. Däremot tycker jag själv att det är lite jobbigt att pruta, skulle aldrig ge ett skambud på något!

Hittar man något man verkligen vill ha får man räkna med att det kan vara dumt att pruta om man får ett nej, men är det inte något jätteviktigt kan man ju försöka pruta lite mer. Jag tar inte illa upp om någon prutar på mina saker, till skambud säger jag nej och i övrigt tycker jag att man bör pruta på plats inte över mail eller telefon.
 
Jag tycker det hör till att pruta lite på begagnat prylar, sätter alltid priset med lite prutmån när jag annonserar. Däremot tycker jag själv att det är lite jobbigt att pruta, skulle aldrig ge ett skambud på något!

Hittar man något man verkligen vill ha får man räkna med att det kan vara dumt att pruta om man får ett nej, men är det inte något jätteviktigt kan man ju försöka pruta lite mer. Jag tar inte illa upp om någon prutar på mina saker, till skambud säger jag nej och i övrigt tycker jag att man bör pruta på plats inte över mail eller telefon.

Vet man att man tänker pruta oavsett, och inte har för avsikt att köpa till utsatt pris bör man pruta via telefon/text anser jag. Så slipper säljaren slösa tid på ett möte på något som ändå definitivt inte kommer bli sålt.

Om varan är i annat skick än vad som framgår av annonsen etc är det givetvis en annna sak.
 
Vet man att man tänker pruta oavsett, och inte har för avsikt att köpa till utsatt pris bör man pruta via telefon/text anser jag. Så slipper säljaren slösa tid på ett möte på något som ändå definitivt inte kommer bli sålt.

Om varan är i annat skick än vad som framgår av annonsen etc är det givetvis en annna sak.

Jag tycker inte man åker ut till något man inte alls har tänkt köpa till utsatt pris, pruta tycker jag att man kan göra, men man får vara beredd på att säljaren säger nej.
 
Jag tycker inte man åker ut till något man inte alls har tänkt köpa till utsatt pris, pruta tycker jag att man kan göra, men man får vara beredd på att säljaren säger nej.

Det var ju precis det jag menade. Om man vet att man enbart tänker köpa varan om man får pruta, då bör man pruta redan på telefonen/mail/meddelande. Och inte vänta tills ett möte med säljaren.
 
Det var ju precis det jag menade. Om man vet att man enbart tänker köpa varan om man får pruta, då bör man pruta redan på telefonen/mail/meddelande. Och inte vänta tills ett möte med säljaren.
Delvis KL
Jag HATAR när folk dyker upp för att köpa en grej och så börjar de pruta på plats. Sjukt irriterande.
Ska man pruta så får man göra det innan, när man väl bestämmer träff så förväntar jag mig att personen bara kollar varan, betalar och tar med sig den. Inget krångel.
 

Liknande trådar

Gnägg Redan innan jag fick ta bort min tant övertalade min man mig att börja titta på en ny häst. När hon sedan fick somna in pushade han mig...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 997
Senast: IngelaH
·
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 269
Senast: Drago
·
Utrustning Skulle behöva lite inputt ang butiks prissättning på en sadel jag ev ska köpa. Nästa vecka ska pållen få prova en Prestige D1 Iceland...
Svar
8
· Visningar
4 043
Senast: HannaZ
·
Utrustning Denna stora C-(ev liten D-)ponny har en extremt kort rygg. Tänk er kort, och så kortar ni av detta ännu mer. (kan mäta till senare men...
Svar
16
· Visningar
2 382
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp