Miao
Trådstartare
Jag och min man håller på att sälja vårt hus, och kommer så snart det är sålt att lägga ett bud på ett annat hus som vi hittat och vill ha.
Nu när det börjar närma sig budgivning för oss så undrar jag: Finns det några "hedersregler" vad gäller prutning/budgivning
? Typ som "pruta upp till 10% är OK men över det är ett oförskämt skambud" eller liknande? Eller gäller det bara att känna själv hur "fräck" man vågar/vill vara i sina bud
?
Det huset vi vill ha har legat ute i över 90 dagar, och har inte haft någon annan riktig intressent under hela den tiden och har inte heller fått några bud lagda på det (det är lite roligt att ett hus som ingen annan verkar vilja ha i våra ögon är perfekt
! Tur att man har olika preferenser
) Eller ja, en annan som visat intresse men som inte lagt ett "officiellt" bud då den familjen var tvungna att få sålt sin gård först. De som äger huset har köpt en ny bostad som de har tillträde till 1 september.
Jag har inte varit i den situationen att vilja köpa ett hus som "ingen annan" vill ha, när vi köpte vårt hus var det huggsexa om det
! Jag är inte någon vidare van prutare (eller förhandlare ska man väl kanske säga när det handlar om en större affär som husköp) och egentligen inte så bekväm i det då jag alltid får känslan av att vara taskig/oförskämd om jag prutar (INGEN bra affärskvinna alltså
)! Fast man vill ju ha bästa möjligaste (billigaste
) pris, så man vill ju inte bara bocka och buga och stå med mössan i hand och acceptera ett högre pris än vad man behöver.
Tankar, tips? Någon som har en historia att berätta om en budgivnings/prutningssituation vid husköp som slutade antingen bra eller mindre bra
?
Nu när det börjar närma sig budgivning för oss så undrar jag: Finns det några "hedersregler" vad gäller prutning/budgivning
Det huset vi vill ha har legat ute i över 90 dagar, och har inte haft någon annan riktig intressent under hela den tiden och har inte heller fått några bud lagda på det (det är lite roligt att ett hus som ingen annan verkar vilja ha i våra ögon är perfekt
Jag har inte varit i den situationen att vilja köpa ett hus som "ingen annan" vill ha, när vi köpte vårt hus var det huggsexa om det
Tankar, tips? Någon som har en historia att berätta om en budgivnings/prutningssituation vid husköp som slutade antingen bra eller mindre bra