Psykiatrin idag

Tack för allas svar i tråden! Jag har läst och funderat över allt, fast jag inte citerar/svarar alla.

Jag hade önskat att jag fick kalla mig själv funktionsnedsatt. Jag har INTE en funktionsvariation.

Håller med helt där, jag ser mej som funktionsnedsatt för det är det jag är. Förstår inte riktigt varför det är så fel att faktiskt erkänna det, att man har svårare i livet än andra.

Jag hade nog känt en mycket mindre press på mig själv om folk faktiskt förstod att jag är funktionsnedsatt på en hel del sätt.

Intressant!
Det pratas ju mycket om det här ja, att man ska säga funktionsvariation istället. Jag kan känna igen mig lite där (fast det är skillnad, förstås), jag hade en psykisk sjukdom som jag (förhoppningsvis! :heart ) är frisk från nu. Men, jag tyckte det var skönt att kunna läsa om den och känna igen mig och "jaha, det är därför jag känner såhär och det är en sjukdom". En del ser det inte som/vet inte att det är en sjukdom, men det påtalar jag alltid i samtal nu att det faktiskt är.

Vi saknar vetenskapliga belägg på vad depression är och vad som orsakar det. Flera "antagna sanningar" blev debunkade av oberoende forskning den här sommaren, bland annat serotonin-teorin om depression.

Vi saknar vetenskapliga modeller för hur den abstrakta delen av vårt psyke fungerar. Vi använder oss av filosofiska modeller (för att ta några stora välkända namn, Jung och Freud).

Jag tror att det är lite naivt att tro att vi kommer komma helt bort från "kemiska verktyg". Och varför skulle vi? Anser du att all annan sjukvård också ska bort från läkemedel eller varför är det just vid psykisk ohälsa som man inte ska ta hjälp av det som funkar på vägen mot att bli bättre?
--------------
Och om något hjälper - varför skulle vi avstå bara för att vi inte vet varför det funkar?

Väldigt tänkvärt!

Det här är något som jag tycker behöver påtalas. Bryter någon benet och har ont - klart hen ska få smärtstillande. Har någon "ont i själen" - läkemedel, nja..?! Tidigare tänkte jag så och även att om man inte visste hur det funkade så nej, hjälp. Men, vi vet väl inte hur Alvedon fungerar heller, så?!

Men, mediciner verkar ju på något sätt fysiskt. Det är ju där det liksom trasslar till sig, känns det som, när vi blandar fysiskt och psykiskt. Kan vi medicinera något psykiskt? Nej, men vi kan medicinera så att det fysiska (signalsubstanser) "lugnar ner sig"/påverkas för att på så sätt hjälpa individen med psykisk ohälsa. Så tänker jag?

Jag har aldrig trott på serotoninförklaringsmodellen som primär orsak till depression (de enda jag stött på som verkligen trott helhjärtat på den modellen är outbildade personal inom slutenvården) men det går ju inte att bortse från att antidepressiva räddar liv.

och @skiesabove Jag har trott/tror på serotoninförklaringsmodellen, men inte att det skulle vara den enda förklaringen, det hade ju varit lite för lätt. Men SSRI verkar ju fungera för vissa, så det kan väl vara en delförklaring?
 
Väldigt tänkvärt!

Det här är något som jag tycker behöver påtalas. Bryter någon benet och har ont - klart hen ska få smärtstillande. Har någon "ont i själen" - läkemedel, nja..?! Tidigare tänkte jag så och även att om man inte visste hur det funkade så nej, hjälp. Men, vi vet väl inte hur Alvedon fungerar heller, så?!

Men, mediciner verkar ju på något sätt fysiskt. Det är ju där det liksom trasslar till sig, känns det som, när vi blandar fysiskt och psykiskt. Kan vi medicinera något psykiskt? Nej, men vi kan medicinera så att det fysiska (signalsubstanser) "lugnar ner sig"/påverkas för att på så sätt hjälpa individen med psykisk ohälsa. Så tänker jag?
Hjärnan är ju en del av kroppen, det är inte så att det psykiska är helt skiljt från det fysiska utan de påverkar båda varandra.
 
Hjärnan är ju en del av kroppen, det är inte så att det psykiska är helt skiljt från det fysiska utan de påverkar båda varandra.

Jo, där håller jag med dig. Fast jag tänker att om ett läkemedel påverkar t ex en receptor, då tänker jag på det som fysiskt? Är nog bara olika sätt att tänka...
 
Tack för allas svar i tråden! Jag har läst och funderat över allt, fast jag inte citerar/svarar alla.





Intressant!
Det pratas ju mycket om det här ja, att man ska säga funktionsvariation istället. Jag kan känna igen mig lite där (fast det är skillnad, förstås), jag hade en psykisk sjukdom som jag (förhoppningsvis! :heart ) är frisk från nu. Men, jag tyckte det var skönt att kunna läsa om den och känna igen mig och "jaha, det är därför jag känner såhär och det är en sjukdom". En del ser det inte som/vet inte att det är en sjukdom, men det påtalar jag alltid i samtal nu att det faktiskt är.





Väldigt tänkvärt!

Det här är något som jag tycker behöver påtalas. Bryter någon benet och har ont - klart hen ska få smärtstillande. Har någon "ont i själen" - läkemedel, nja..?! Tidigare tänkte jag så och även att om man inte visste hur det funkade så nej, hjälp. Men, vi vet väl inte hur Alvedon fungerar heller, så?!

Men, mediciner verkar ju på något sätt fysiskt. Det är ju där det liksom trasslar till sig, känns det som, när vi blandar fysiskt och psykiskt. Kan vi medicinera något psykiskt? Nej, men vi kan medicinera så att det fysiska (signalsubstanser) "lugnar ner sig"/påverkas för att på så sätt hjälpa individen med psykisk ohälsa. Så tänker jag?



och @skiesabove Jag har trott/tror på serotoninförklaringsmodellen, men inte att det skulle vara den enda förklaringen, det hade ju varit lite för lätt. Men SSRI verkar ju fungera för vissa, så det kan väl vara en delförklaring?

Ja precis, nu är det dags att börja undersöka varför SSRI fungerar. För det gör ju faktiskt det för många!

För övrigt så har jag själv en intressant personlig erfarenhet med psyket och medicin. När jag upplever att jag känner stark stress och oro, så hjälper det ibland att ta en Ipren. Den du!

Är det pga alexithymia, att jag fel-läser en kroppslig signal om smärta eller inflammation? Är det placebo? Är jag konditionerad på att ipren hjälper (ipren har alltid varit mitt val vid mensvärk, enda som biter)? Eller påverkar ipren någon signalsubstans för mig?

Det är så mycket vi inte vet :). Jag hoppas du får en fantastisk studietid, vilket roligt område!

Själv pluggar jag biologi/etologi :).
 
Ja precis, nu är det dags att börja undersöka varför SSRI fungerar. För det gör ju faktiskt det för många!

För övrigt så har jag själv en intressant personlig erfarenhet med psyket och medicin. När jag upplever att jag känner stark stress och oro, så hjälper det ibland att ta en Ipren. Den du!

Är det pga alexithymia, att jag fel-läser en kroppslig signal om smärta eller inflammation? Är det placebo? Är jag konditionerad på att ipren hjälper (ipren har alltid varit mitt val vid mensvärk, enda som biter)? Eller påverkar ipren någon signalsubstans för mig?

Det är så mycket vi inte vet :). Jag hoppas du får en fantastisk studietid, vilket roligt område!

Själv pluggar jag biologi/etologi :).

Intressant...

Tack! Jo, det är väldigt intressant. Jag har läst om detta tidigare, men har tyvärr glömt mycket av det. Troligen en kombination av vanlig glömska då jag inte använt kunskapen plus att jag som sagt varit sjuk... men får försöka friska upp minnet nu och hoppas att de här kurserna (ska läsa Psykiatri 2 efter denna) också ger något!
 
Ja precis, nu är det dags att börja undersöka varför SSRI fungerar. För det gör ju faktiskt det för många!

För övrigt så har jag själv en intressant personlig erfarenhet med psyket och medicin. När jag upplever att jag känner stark stress och oro, så hjälper det ibland att ta en Ipren. Den du!

Är det pga alexithymia, att jag fel-läser en kroppslig signal om smärta eller inflammation? Är det placebo? Är jag konditionerad på att ipren hjälper (ipren har alltid varit mitt val vid mensvärk, enda som biter)? Eller påverkar ipren någon signalsubstans för mig?

Det är så mycket vi inte vet :). Jag hoppas du får en fantastisk studietid, vilket roligt område!

Själv pluggar jag biologi/etologi :).
Jag har haft liknande upplevelse av Dimor (läkemedel mot diarré). Blev så lugn i hela kroppen när jag tagit den, fattade inte varför.
Sen läste jag någon artikel om att missbrukare använder den för att bli höga. O_o
Numera har inte apoteken den framme pga stölder och jag tror man bara får köpa begränsat antal askar.
Det är en syntetisk opioid.

Fast i ditt fall med Ipren låter det ju som placebo?
 
Ja Voxra har ofta den effekten, till exempel att man får mer energi, lättare att ta sig an saker och hjälper mot depression . Den har konstigt nog i princip samma uppbyggnad som amfetamin. Det är så lite som skiljer så att om man testar för droger så kan resultatet visa på amfetamin i blodet men då kan man ta ytterligare ett noggrannare prov för då ser man skillnad. Jag vet inte längre hur jag skulle vara utan, problemet är att jag har så många mediciner som sänker energin så jag tror dom tar bort en del av effekterna. Men ta upp det med läkaren, det kanske passar dig eller inte.

Det finns en ny sorts antidepressiv medicin som har mindre biverkningar än dom andra, den är varken SSRI eller SNRI och heter Brintellix. Den vet jag hjälper många, jag har den också. En vän tog enbart den och fick extrem skillnad.

Men som sagt, jag är ingen läkare så bara mina erfarenheter.
Tack för ditt svar!

Voxra låter som något jag kanske våga ta upp med läkaren. Behöver en startmotor för komma igång. Men det låter lite läskigt med likheten med drogen.

Den nya sorten antidepressiva låter bra också. Kanske bättre att ta upp den i stället. Får prata med läkaren. Är jätterädd för att sluta med Venlafaxin då jag hört hur folk mått så dåligt över nedtrappning. Har du ätit den?

Jag har också mediciner som sänker min energi. Jag är väldigt trött o slut på dagarna. Orkar bara åka iväg på promenad med mamma o hundarna en stund per dag, sedan är jag slut och vilar/ sover mycket resten av dagen. Föräldrarna tar hand om Hundarna. Försöker ta och göra något hushållsarbete per dag. Men det tar mycket energi. Jag tror det är min depression som spökar. Jag känner bara mig glad över hundarnaoch mamma. Annars är jag likgiltig och ser ingen framtid. Allt är Så grått. Känner stor sorg över hur livet har blivit. Förlåt det blev lite optic
 
Jag har haft liknande upplevelse av Dimor (läkemedel mot diarré). Blev så lugn i hela kroppen när jag tagit den, fattade inte varför.
Sen läste jag någon artikel om att missbrukare använder den för att bli höga. O_o
Numera har inte apoteken den framme pga stölder och jag tror man bara får köpa begränsat antal askar.
Det är en syntetisk opioid.

Fast i ditt fall med Ipren låter det ju som placebo?
Hahahah ja opiater blir man lugn av 😂.

Jag är lite lur på att det kan vara att min hjärna "läser fel" på starka inre intryck, jag har två autoimmuna bekräftade och vi har en hel hög i släkten. Så det kan vara att det är nån inflammation på gång, jag har egentligen lite ont, och iprenen dämpar de inre intrycken så att min hjärna inte längre läser av det som "Stark Ångest".

Placebo/konditionering kan det såklart också vara, men jag brukar känna tydligt när jag har en substans i kroppen och att/om den ger en effekt så det känns mer osannolikt. GABA och melatonin har jag supertydlig effekt på tillexempel (båda gör mig härligt tyst i huvudet, inre tjattret tar en paus).

(Innan nån blir helt till sig, jag tar ungefär 2-3 ipren i månaden.)
 
Tack för ditt svar!

Voxra låter som något jag kanske våga ta upp med läkaren. Behöver en startmotor för komma igång. Men det låter lite läskigt med likheten med drogen.

Den nya sorten antidepressiva låter bra också. Kanske bättre att ta upp den i stället. Får prata med läkaren. Är jätterädd för att sluta med Venlafaxin då jag hört hur folk mått så dåligt över nedtrappning. Har du ätit den?

Jag har också mediciner som sänker min energi. Jag är väldigt trött o slut på dagarna. Orkar bara åka iväg på promenad med mamma o hundarna en stund per dag, sedan är jag slut och vilar/ sover mycket resten av dagen. Föräldrarna tar hand om Hundarna. Försöker ta och göra något hushållsarbete per dag. Men det tar mycket energi. Jag tror det är min depression som spökar. Jag känner bara mig glad över hundarnaoch mamma. Annars är jag likgiltig och ser ingen framtid. Allt är Så grått. Känner stor sorg över hur livet har blivit. Förlåt det blev lite optic
Voxra har samma uppbyggnad som amfetamin rent kemiskt men det är ingen drog så dra dig inte för den på grund av det. OF tillbaka men jag hejar på dig och att det ska bli bättre.
 
Intressant!
Det pratas ju mycket om det här ja, att man ska säga funktionsvariation istället. Jag kan känna igen mig lite där (fast det är skillnad, förstås), jag hade en psykisk sjukdom som jag (förhoppningsvis! :heart ) är frisk från nu. Men, jag tyckte det var skönt att kunna läsa om den och känna igen mig och "jaha, det är därför jag känner såhär och det är en sjukdom". En del ser det inte som/vet inte att det är en sjukdom, men det påtalar jag alltid i samtal nu att det faktiskt är.
Jag tycker FUB har en bra text angående vilka ord som används när och där de förklarar tydligt varför funktionsvariation och nedsättning inte är synonymer.
https://www.fub.se/utvecklings-storning/vilka-ord-anvander-vi/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 670
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 488
Senast: Kilauea
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 519
Senast: verser
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp