Psykiatrisk servicehund?

Ragge_

Trådstartare
Hej,
Funderar lite på att utbilda min hund till servicehund när han är tillräckligt gammal, om vi får ett läkarintyg.
Jag lider av bl.a grov socialfobi, depression och BDD. Har nu fyra hundar i familjen (utan dem hade jag nog aldrig gått utanför dörren.) och det är då min nu åtta månader gamla bordercollie/kelpiekorsning som jag ev. ska utbilda. Mina föräldrar är dock inte särskilt positivt inställda till detta ..

Har kollat runt lite på assistans och servicehundsföreningar men ej hittat speciellt mycket info gällande psykiska sjukdomar. Antar att det är ganska nytt och ännu tabubelagt här i Sverige ..

Undrar om man kan få något bidrag, då jag ej har någon inkomst är det en omöjlighet att betala 30 000 för en sådan utbildning.
Vilka psykiska sjukdomar som "gäller"?
Hade även vart kul att höra om någon har egna erfarenheter av detta, hur hundarna hjälper er och lite allmänt om var hundarna får vistas, hur utbildningen går till, om de ställer några krav på hunden (förutom då att den höftledsröntgad osv.)
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

I Sverige är det SoS (Service och signalhundsförbundet) samt FNA (Föreningen Nordiska Assistanshundar) som håller i assistanshundarna. Googla så hittar du deras sidor, där finns också lite om vilka krav de har på hund / förare och om jag inte minns fel även om finansiering.

Tror det är svårt att få bidrag för att utbilda hunden, de flesta betalar ur egen ficka eller söker ur olika fonder.

Hur det fungerar med en servicehund för olika psykiska funktionshinder är jag tyvärr inte alls insatt i, de jag servicehundsförare jag känner till har haft något fysiskt funktionshinder utöver de psykiska. Enklast är sannolikt att ringa och fråga hos förbunden.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Vad är det du vill att din hund skall göra?

Vad skulle du "behöva hjälp" med?

Personligen är jag inte ett dugg imponerade av de hundar som jag sett/träffat som utbildats inom Service och Signalhunds förbundet!

Så vitt jag vet finns idag ingen officiell certifiering - som "betyder mer än någon annan" - vilket i stort sett gör att du kan utbilda din egen hund, köpa/tillverka ett "tjänstetecken" och sedan ge dej ut i samhället med din "tjänstehund"!

För mej betyder en "assistans-hund" en hund som hjälper och "stöttar" sin förare i vardagen. En hund som är genomarbetad och som klarar att jobba längre pass utan en massa "mutor" längs vägen!
En hund som har vissa moment/"aktiviteter" som sin uppgift och dessa skall hunden lösa oavsett vad som händer runt omkring.

Som jag ser det skall en bra "assistans-hund" vara likvärdig en ledarhund för synskadade vad gäller lydnad och "arbetskapacitet".

Så... Lite beroende på vad det är du söker så behöver det ju INTE ALLS kosta några 30.000.-!

/Swat
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Jag håller med Swat. Dessutom är ju en servicehund i dag en hund som öppnar dörrar, plockar upp saker och släcker lampor. Sånt som en psykiskt funktionshindrad klarar utmärkt själv. Så jag tror inte alls det handlar om något tabubelagt, utan att behovet inte riktigt finns där. Att en hund kan betyda mycket och vara till stor hjälp för en med psykiskt funktionshinder råder det nog ingen tvekan om, men då handlar det ju mer om att "finnas där", följa med ut, ge ett mentalt stöd osv. Vilket ju alla hundar mer eller mindre redan gör. (Jag skulle för övrigt nog inte vara vid liv nu om det inte var för mina hundar, så jag vet att det kan vara nog så viktigt.)

Så... som Swat redan frågat, vad är det du vill att hunden ska göra och hjälpa dig med?

Själv utbildar jag min hund till terapihund via svenska terapihundföreningen. En terapihund är dock inte menad att arbeta för sin husse/matte så som servicehunden, utan att tillsammans med sin förare arbeta med klienter. M a o skulle jag och min hund i praktiken kunna arbeta med dig, göra upp en för dig individuell träningsplan med syften och mål, och träffas på regelbunden basis. Där i ligger alltså skillnaden. Å andra sidan skulle man väl kunna sätta på sin hund det tjänstetecknet utan att ha en klient, utan att någon skulle bry sig. Å tredje sidan ger det inte tillgång till fler platser än vilken hund som helst. Det är i princip bara ledarhundarna som folk än så länge har överseende med. Vissa servicehundar också kanske men det hänger mer på t.ex. butiksägare osv och deras regler och förståelse för konceptet.

Även terapihund kan egentligen vem som helst utbilda andra till, men det är på väg att skapas en slags övergripande förening som jag tror skall vara internationell. Svenska terapihundföreningen vill vara med där och hjälpa till att bidra till att det ska vara samma krav för alla hundar, att det ska vara ordentliga tester och "uppkörningsprov", både för hundförare (teoriprov) och hund (som ju ska kunna olika moment). Man är dock inte där ännu, då konceptet terapihund fortfarande är på framfart i sverige. I usa används det mycket mer, men där är å andra sidan utbildningen inte lika tuff utan det handlar mer om att ha vardagslydnad på sin hund och att den är snäll.

Hur som helst så är alla utbildningar olika, och alla tolkar in olika saker i begreppen assistanshund, servicehund, terapihund och vårdhund. Tyvärr. Lika så kan vem som helst ha en utbildning och kalla det för just något av ovanstående. Och det är dessutom få saker som leder till att hunden i slutändan faktiskt har tillträde till fler ställen än vad "vanliga" hundar har. Även om det såklart är önskvärt att man hade det.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

När vi ändå är inne på temat, vad krävs idag av en hund för att bli vårdhund? Dvs hund som följer med USK på äldreboende eller hemtjänst?
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Exakt vad som krävs är det nog bäst att kolla upp med vårdhundskolan. Jag skulle tro att det är ungefär som för terapihund. En stabil hund som kan hantera en massa olika situationer, buller, människor som beter sig knäppt osv. En hel massa träningstimmar och praktik. Och sedan en radda moment, typ allt från gå fint i koppel och annan vardagslydnad, till särskilt utvalda moment som tass i knä, haka i knä, inkallning till främmande person, krypa in under trånga saker för att vara ur vägen, apportering av föremål osv. Men tja.. Det är bara vad jag tror, jag är inte helt säker eftersom jag inte gått den utbildningen.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Det faller på koppelgående men det tränar vi på så...jaja får se den dagen den sorgen ;) Annars tror jag att hunden redan idag kan följa med om man arbetar i hemtjänsten om brukarna vill/tillåter och om man har sådant schema att hunden kan följa med och ev lämnas. Han är ju varken skotträdd eller bullerrädd, värsta bullergrävarmaskinen gick han förbi idag med 30 cm tillgodo och ville gå och titta vad gubbarna i schaktet höll på med ;) Stabil i grunden med bara små fjantiga övergående rädslor som hör till tonåren.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Så det är endast ledarhundar till blinda, rullstolsbunda etc. som får vistas på områden där det annars är hundförbud? Det va ju isåfall just det jag behövde stöd med, att gå på andra ställen än i djupa skogar och våga gå in i affärer, gå i skolan osv.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Det är bara ledarhundar för synskadade som har lite fler "förmåner" än andra hundar i Sverige.
Service-, Signal- och Assistans-hundar räknas i stort sett alltid som "vilka hundar som helst" - vilket jag iof tycker är helt rätt! - om inte en viss affärsinnehavare är extra generös.

Och inte ens ledarhundar får följa med in i matvaruaffärer!
(Vissa affärer har dock tänkt till och låter ledarhunden ligga vid kassorna medan föraren går in och handlar. Men i andra affärer gäller det för föraren att parkerar hunden utanför - som alla andra hundägare.)

/Swat
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Inte ens synskadades hundar får fälja med in på akuten t ex, de får snällt vänta i ambulansinfarten.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Min personliga erfarenhet är dock att flera näringsidkare och förvaltare av "allmänna utrymmen" blivit mer och mer restriktiva med att tillåta diverse service-, signal- och assistens-hundar. Så att lokaler/affärer/service inrättningar som under en period tillåtit "arbetande hundar" återinfört restriktioner som bara tillåter ledarhundar.

Detta främst för att kvaliteten på hundar med "röda skynken" varit under all kritik!

/Swat
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Frågan är om näringsidkare i diverse format verkligen vet att det varit under all kritik? Märker jag som ägare av en ica-butik ens av hundens eventuellt dåliga utbildning? Det kanske man gör, jag har ingen aning hur insatta folk är. Jag tänkte mer att det blir en djungel av titlar och tjänstetecken, och för en oinsatt kan ju ett vanligt "SBK-tecken" se ut som ett tecken för servicehund. Nu kanske dom är mer insatta än så, men jag kan iallafall förstå om man tillslut faller tillbaka på att enbart släppa in ledarhundar. Dessa känner man ju iallafall tydligt igen och man förstår sig på funktionen.

Det är svårt det där. Jag som själv skall arbeta som terapihundförare borde ju egentligen förespråka att alla möjliga civila tjänstehundar fick tillgång till alla möjliga platser. Men jag har faktiskt svårt att tycka att det är ett måste. Möjligtvis vid enstaka tillfällen, om man kunde ansöka om någon form av dispens. Men som det ser ut nu kan ju egentligen jag sy ett eget tjänstetecken till min hund och kalla honom terapihund, och där med då få tillgång till "alla ställen". Frågan är hur det skulle se ut då?
Jag är helt enkelt väldigt splittrad.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

De diskussioner jag haft med både affärsinnehavare och "förvaltare" av andra lokaler har främst hadlat om att "hundar med röda skynken" varit "olydiga".

Dvs hundarna har ställt till med problem och/eller betett sej olämpligt!

Dagens problem - som jag ser det - är att det endast är ledarhundarna som har en extern bedömning av sin arbetsprestation.
Övriga föreningar/förbund har alldeles egna interna utbildningar och "cert-prov". Inte sällan är det dessutom utbildarna själva som skall bedöma och godkänna/underkänna sina "elever".

För att en "hjälp-hund" - vi slår ihop alla typer av service-, assistans-, signalhundar mf - skall kunna få samma status som en ledarhund så anser jag att det måste finnas en fristående instans som delar ut det slutgiltiga "tillståndet" till hund och förare.
Dvs hunden måste klara vissa "prov"/uppfylla vissa kriterier -kunna vissa allmänna moment och kanske även vissa individuella, klara en viss lägsta nivå vad gäller vardagslydnadsmoment osv. utan att föraren "viftar med korv" eller tjatar.

Hur detta sedan skall genomföras rent praktikst vet jag dock inte...:D

/Swat
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Aah, ja men det kan jag mycket väl tänka mig iofs. Nu är väl inte min hund någon lydnadsstjärna, men jämfört med vissa andra som vi mött på vår kurs så är han betydligt lugnare och mildare. Vi har en hund t.ex. som har problem med andra hanar. Nu vet jag ju inte om han klarar certifieringen, men vad händer den dag en annan hane kommer för nära? Och om det hade råkat vara i exempelvis en butik. :crazy:

Jag måste säga det att terapihundföreningen då iaf är hyffsad genomtänkta där då det -vilket egentligen är en självklarhet - inte är samma person som håller i kurserna som certifierar. Det är för mig okända personer. Men jag hade också velat ha någon slags övergripande förening som höll i samtliga kritererier och certifieringar o.s.v. Misstänker att det skulle ta tid dock, folk verkar till och med motsträviga att samarbeta med terapihundföreningen. Det hade ju varit en bra början liksom, att alla som utbildar "terapihundar" eller kanske "besökshundar" använde sig av samma kriterier och samma certifiering. Nåväl. Får hoppas på en positiv utveckling där. :p
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Först vill jag tipsa om en länk med en hel del läsvärd fakta om assistanshundar: http://www.hi.se/sv-se/Hjalpmedelstorget/Assistanshundar1/Menysida/Assistanshundar/

Jag använder assistanshund som det övergripande begreppet, precis som man gör i försöksverksamheten, och där inkluderas ledarhundarna.

Sen kan jag berätta att jag känner en som lider av psykisk ohälsa och faktiskst har utbildat sin hund till assistanshund till att hjälpa henne med just det. Så det är säkert en sak som kommer med tiden. I t.ex. USA och Japan används assistanshundar precis på det sättet vid flera olika psykiatriska diagnoser och gör stor nytta. http://www.psychdog.org/

Kvinnan jag känner certifierade sin hund på en helt ny plats/ort/miljö, inför en examinator som hon aldrig tidigare hade träffat. Och jag är inte alls säker på att examinatorn var aktiv i föreningen som bistod kvinnan med instruktör under utbildningen.

Som jag förstod det var det 3 tydliga "ben" som ekipaget skulle behärska i samband med certifieringen:
1. grund-/vardagslydnad som alla hundar ska ha.
2. att kunna klara vår mänskliga miljö med allt vad det innebär och
3. specialmomenten som är det hunden hjälper sin förare med och som är individuellt efter förarens behov.
Dessa "ben" testas sen vid ett årsprov varje år så hunden håller fast vid det den ska kunna.

Vidare finns förbundets logotype på hundens täcke, så det där med att sy ett täcke vet jag inte om det skulle funka. Kvinnan har också en legitimation med foto på henne och hunden för att ingen annan skulle kunna ta hunden och säga att det var hans/hennes assistanshund.

Vad tråkigt att höra att ni hört att assistanshundar betett sig illa. Kanske kan det bero på att röda täcken på hunden kan betyda att den är under utbildning och inte är "färdig"?! Men det låter trist att det inte verkar ha förekommit någon dialog mellan hundförare och den som tycker den betett sig illa. Kvinnan jag känner har vad jag vet bara blivit väl mottagen, å andra sidan är hon inte typen som bara stövlar rakt in, utan även om hon skulle ha "rätt" att ta med sin hund stämmer hon alltid av innan.

Branschorganisationen för daglivaruhandeln har följande branschriktlinjer. Sedan får varje handlare själv avgöra om han/hon vill följa dem eller inte: http://www.svenskdagligvaruhandel.s...-5330e4535208&MediaArchive_ForceDownload=true


För denna kvinna har livet blivit helt annorlunda i och med att hon certifierade sin hund och fick lite mer tillträde till platser där normalt hundar inte få vistas. Hon hade aldrig klarat av att vara där utan sin hund, så i hennes fall kan inte hunden lätt ersättas. Diabetes- och epilepsihundar kan jag inte heller tro man kan ersätta med en människa då hunden reagerar INNAN föraren får känning/anfall. Egentligen är kanske då en ledarhund för en synskadad lättare att byta ut mot en människa vid tillfällen som t.ex. en affär? Men jag kan ha fel.

Vidare handlar det om att hunden gör föraren mer självständig och oberoende, vilket jag tycker alla människor har rätt att få känna sig om det finns en så "enkel" lösning som att ha en utbildad assistanshund vid sin sida. Det är ju ett "hjälpmedel" som finns tillgängligt i tjänst 24 timmar om dygnet - det gör inte kommunernas assistenter eller vad det nu är förarna har för "mänsklig hjälp".

Många kommuner har i sina ordningsstadgar skrivit in att service- och signalhundar har samma regler och undantag från regler som ledarhundarna, för i kommunallagens likställighetsprincip står det att ”Kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.”

Så det viktiga är väl egentligen att sprida kunskap om arbetande hundar - oavsett vilken funktionsnedsättning föraren har och att kvaliteten på hundarnas utbildning håller hög standard. Jag tror i och med regeringsuppdraget kommer saker att klarna. Däremot tycker jag det är synd att man inte redan från början tog med förare med psykiatriska sjukdomar. Projektet har nämligen avgränsats till att bara gälla förare med fysiska funktionshinder. Men så är det ofta - det som inte syns, finns inte.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

*KL*
Kanske lite OT men jag tycker att det verkar vara otroligt svårt att få "folk" att begripa vilket stöd en hund faktiskt kan ge för människor med någon form av psykiska problem.
En ledarhund inser väl de flesta vitsen med men att min Leia (genom att "bara" finnas där) tex gör att jag kan gå en kurs, prata med främmande människor och göra diverse saker som jag inte skulle fixa utan henne kan de inte förstå.
Jag försöker få FK och AF att förstå att det skulle vara ett JÄTTESTÖD för mig om Leia kan få följa med på eventuell arbetsrehabilitering och med tanke på att det inte skulle leda till ett "riktigt" jobb utan en lönebidragsanställning i bästa fall så tycker jag att det är ganska relevant. Hittills har de dock bara tittat på mig som om jag inte är riktigt klok (fast det är jag ju inte heller...)

Skulle verkligen välkomna om det fanns ett sätt att få upp statusen och någon form av certifiering även av hundar för personer med psykiska problem. Det handlar ju ofta mest bara om att finnas där och fungera i olika typer av miljöer.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

De diskussioner jag haft med både affärsinnehavare och "förvaltare" av andra lokaler har främst hadlat om att "hundar med röda skynken" varit "olydiga".

Dvs hundarna har ställt till med problem och/eller betett sej olämpligt!

Dagens problem - som jag ser det - är att det endast är ledarhundarna som har en extern bedömning av sin arbetsprestation.
Övriga föreningar/förbund har alldeles egna interna utbildningar och "cert-prov". Inte sällan är det dessutom utbildarna själva som skall bedöma och godkänna/underkänna sina "elever".

För att en "hjälp-hund" - vi slår ihop alla typer av service-, assistans-, signalhundar mf - skall kunna få samma status som en ledarhund så anser jag att det måste finnas en fristående instans som delar ut det slutgiltiga "tillståndet" till hund och förare.
Dvs hunden måste klara vissa "prov"/uppfylla vissa kriterier -kunna vissa allmänna moment och kanske även vissa individuella, klara en viss lägsta nivå vad gäller vardagslydnadsmoment osv. utan att föraren "viftar med korv" eller tjatar.

Hur detta sedan skall genomföras rent praktikst vet jag dock inte...:D

/Swat
:bow::bow::bow:

Kan för övrigt bara hålla med om att de "hjälp-hundar" jag har sett, har varit katastrofer, ex far åt alla håll och kanter, kissar inomhus, morrar åt andra hundar och stökar när de är "i arbete" med sin väst på sig.

Jag förstår att omgivningen blir skeptisk. En butiksinnehavare släppte in service-hund med brukare i sin butik och det slutade med att hunden välte ett klädställ och kampade med en väldigt dyr kavaj som den tyckte var rolig :mad:

Hade förresten en tjej som stod bakom mig på en hundutställning och hon stod där och pratade med sina kompisar om hur busenkelt det skulle vara att köpa en weimaraner och göra om den till servicehund, för de är ju så fina och då kunde hon ta med sig den överallt - jag önskade henne lycka till i tanken och kämpade hårt för att inte skaka på huvudet och därmed visa att jag hade hört konversationen :angel:
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Nu vet jag inte om någon i den här tråden har sagt att en hund inte kan vara till stort stöd för sin ägare? Jag tycker det är rätt självklart.

Jag har också tjänstetecken med föreningens logotyp samt "legitimation" för mig och hunden. Men det finns fortfarande inget som hindrar mig från att göra ett likadant? Jag kan ju brodera precis vad jag vill på det, och hitta på en egen logga osv. Poängen är ju bara att det idag inte finns någon övergripande organisation som håller i samtliga, utan istället en massa olika föreningar och företag som håller kurser och certifierar sina hundar. Det är ju ganska självklart att "värdet" på ett tjänstetecken sjunker då.

Hunden du beskriver, var det en assistanshund eller tjänstehund? Hängde inte med riktigt. För i länken som du postar först så gör dom ju tydlig skillnad på assistanshund och (civil) tjänstehund. Kanske blev den servicehund, eller?

Hur som helst så tycker jag att hundens funktion knappast behöver förklaras här, alla vi som har hund vet ju redan det. ;) Och jag förespråkar fortfarande ett bättre samarbete och ett skapande av en slags högre instans som godkänner samtliga ekipage. Detta i sin tur skulle underlätta både att höja statusen på våra tjänstehundar och att man kunde göra en gemensam insats i att sprida ordet kring hundarnas faktiska funktion och värde. Som det är idag känns det som att det mest är en massa fotsoldater som oss som försöker få folk att förstå. För att det ska nå ut behövs det ju att chefer, politiker och liknande nås av budskapet. Något som känns svårt som ensam men betydligt lättare om man går ihop och samarbetar.
 
Sv: Psykiatrisk servicehund?

Jag förstår att omgivningen blir skeptisk. En butiksinnehavare släppte in service-hund med brukare i sin butik och det slutade med att hunden välte ett klädställ och kampade med en väldigt dyr kavaj som den tyckte var rolig :mad:

:eek::eek:

Hade förresten en tjej som stod bakom mig på en hundutställning och hon stod där och pratade med sina kompisar om hur busenkelt det skulle vara att köpa en weimaraner och göra om den till servicehund, för de är ju så fina och då kunde hon ta med sig den överallt - jag önskade henne lycka till i tanken och kämpade hårt för att inte skaka på huvudet och därmed visa att jag hade hört konversationen :angel:

En kvinna på mammas jobb (Tullverket) kunde inte fortsätta med sitt jobb så Tullverket betalade henne en utbildning och köpte in en weim till henne som hon själv skulle utbilda. Katastrof.... Hon gjorde det inte lätt för sig när hon ville ha en sådan hund. Hon kan dessutom inte så mycket om hundar och vissa av hennes åsikter och idéer är helt galna.

För ett tag sedan skaffade hon sig dock en W till eftersom det ju kunde hända den äldre något och hon behövde då en back up. Lika galen den...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp