Bukefalos 28 år!

Psykiska problem efter tvilling födsel

trolltindra

Trådstartare
Hej!
Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats.

Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3 ggr och missat att det var två) nu i vår. Vi väntade ju bara en men såg snabbt att det var något galet så jag kontaktade veterinär som kom snabbt. Första fölet var spakt, och vi höll det i liv i drygt ett dygn sen fick vi ge upp. Det andra som kom efter vi kämpat med moderkakan som vi trodde var det enda som var kvar, det var en prematur (ej färdigutvecklad). Död född men inte ruttnad eller ful på något sätt. Märren hade ca 1,5 vecka innan svullit i benen något så hämskt. Hon gick med lindor jämt och jag led. Hon fick föl i fjol som följde alla böcker hur lätt som helst.
Nu hade jag bestämt att byta avelssto när fölet var avvant och har nu fått tag i ett annat sto som jag betäckt. Men nu vet jag inte om jag törs eller vill sälja (mycket billigt) fullblodsstoet. Hon beter sig så himla tokigt när hon går i brunst. Hon burkar bli som ett lamm när hon brunstar men nu brunstar hon ännu å är mer än galen. Hon har aldrig haft problem att går från hagen själv men det går inte alls (hänt flera gånger). Åh en gång så skulle jag släppa ut henne men då drog hon iväg åt ett helt annat håll mot vad de andra hästarna var.
Jag får inte till det hela varför det tiltar så in i bomben i huvudet. Människor kan ju få psykoser efter traumatiska förlossningar så varför skulle inte hon kunna ha fått det.
Vet inte om jag törs sälja henne eller om det skulle kanske vara bra för henne att komma bort från vårt stall?

Någon som varit med om något liknande? Erfarenheter?
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Jag hänger inte riktigt med...när fölet är avvant, dog inte båda tvillingarna?
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Jo, en var dödfödd och den andra lyckades vi hålla i liv drygt ett dygn. Dvs hon tappade båda. Fölet som levde visade hon dock inte mycket intresse för. Jag tror hon kände att det var för svagt. För i fjol så var hon så pysslig och pratade hela tiden med fölet. Klart så var ju jag och veterinär där mest hela dygnet för att jobba med fölet. Hon var även helt slut efter fölningen av nr 2 och låg mest hela tiden tills efterbörden släppt.
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Jag hänger inte riktigt med...när fölet är avvant, dog inte båda tvillingarna?

TS hade bestämt sig för att byta avelssto när fölet hon väntade ur det första stoet var avvant, dvs innan hon visste att det var tvillingar och att det inte skulle bli något föl.

Jag har ingen som helst erfarenhet av tvillingfördlsar, men har ändå svårt att tro att det skulle ge hästen psykiska problem. Hästar går vidare så fort. Hon kanske bara är glad att vara frisk och lätt i kroppen? Eller så har hon inte fått den hantering och motion hon är van vid under dräktigheten och har överskottsenergi?
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Förlossningen blev väldigt jobbig pga att vi inte visste om föl nr 2. Vi var ute å gick och ökade på värkar osv. Nästa gång kommer man ju helt klart å gå in och kolla så det inte är en till.
Sen kommer de här skoven men helt irationella beteenden i brunsten som hon visar något så otroligt tydligt ännu. Hon brukar vara snäll som ett lamm förut vid brunsten och nu är hon som värsta hingts och helt borta i huvet. Hon har inte överskottsenergi eller något sådant heller. Skulle nog betäckt henne. Men det är ju förhoppningsvis lättare å sälja obetäckt tänkte jag mitt nöt. Åh nu blir jag så himla osäker. Jag har haft henne i 6 år och när hon kom var hon mer eller mindre ett nervknippe. Då fick man gå med kedja. Nu går jag på promenader i skogen med grimma å grimskaft på slak lina. Jag lider med henne så och får ett så otroligt dåligt samvete.
Ska börja rida henne nu efter betet å se vad som händer.
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Det kan nog ha hänt något med ditt stos hormoner, men jag tror knappast hon har psykiska problem eftersom hästar inte fungerar så. Idag kommer hon inte ihåg att hon fått föl som dött.
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Jag har inte varit med om tvillingfödslar men har ett obetäckt sto som är likadan sedan tvåårs ålder. Vi har satt in plastkula i henne, kan varmt rekommendera detta för hennes och er skull, lugnar ner hormonrubbningarna.
Tog mindre än en vecka att se skillnaden.

Är hon ett bra avelssto i övrigt? Har hon lämnat fina föl etc. Du skriver att du borde betäckt om henne igen, men avel handlar ju om mycket mer än reproduktion menar jag, så om hon är värdefull, så är det väl en god idé att sälja henne som avelssto, men undersök henne grundligt innan, så allt är som det ska.
 
Sv: Psykiska problem efter tvilling födsel

Intressant!!! Plastkula?! Ska kolla med veterinären.
Hon har väl inget högt avelsvärde eftersom hennes avkomma som lever inte är visad och är bara 1 år. Och det är väl mycket därför jag bestämde mig i vintras för att sälja henne å skaffa ett annat sto att avla på. Det värsta som nu känns är att jag vill att hon ska få det bra. Men om man mer ellr mindra skänker bort henne för 2000:- så är man ju rädd för "uppköpare". Söker via mina hästkompisar nu någon som kan tänkas vilja ha henne. Men som sagt hon ska ridas igång också. Då får vi se om det funkar bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp