psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 268
  • Visningar Visningar 39 162
Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

Men hur fungerar en människa som blir arg på sin syster och svåger för att de blir gravida och kommer att få ett önskat barn samma månad som personen har planerat sitt bröllop?
Alltså bara planerat inte berättat för andra att det är planerat.
Och att bli arg som om det skulle varit planerat för att förstöra deras "stora dag".

"De kunde väl ha väntat med det tills att vi hade gift oss!".

(Mina Tyska hyresgäster om någon minns.)

Där så känns det som om något fattas faktiskt.

Hur ska jag kunna veta hur de fungerar? Jag har ju aldrig träffat dem.
Och det säger inte någonting om någon eventuell personlighetsstörning eller ej.

*KL*

Ett mycket relevant fall, som kanske kan besvara en del frågeställningar kring hur "en psykopat blir till", och hur en sådan resonerar - en mycket ung sådan, länkar jag här nedan. Detta fall är autentiskt.

Känsliga varnas!
Child of Rage

Stackars lilla barn att bli uthängd så. Helt vansinnigt. Ett så skadat och traumatiserat litet barn som dessutom blir förevisad på nätet för kreti och pleti.
Det är ju så man vill kräkas. 3 minuter var mer än nog.

Se hela filmen.
Den är full av hopp i slutet.
Och då så förstår man varför den visas.

Jag har tittat nu, och jag tycker ändå inte barn ska visas så.
Det är ett viktigt budskap, men jag kan inte förlika mig med att samtal med en psykolog/terapeut och en sexåring blir offentligt.

Fördelen för barnet är dels upprättelse gentemot den misshandlande biologiska fadern och dels att den stämpel som barnet hunnit få i sin egen omgivning tvättas bort.
När hon kommer tillbaka så kommer omgivningen att vara god mot henne.

Stackars lilla barn att bli uthängd så. Helt vansinnigt. Ett så skadat och traumatiserat litet barn som dessutom blir förevisad på nätet för kreti och pleti.
Det är ju så man vill kräkas. 3 minuter var mer än nog.

Se färdigt dokumentären istället och försök att lära dig något. Du sitter ju uppenbarligen och läser i en tråd där frågeställningen är just hur psykopater var som barn, hur de kom att bli så???

Vill du diskutera hur hemskt det är att ett barn överhuvudtaget blir filmat, dokumenterat och många år senare blir utlagd på nätet, så rekommenderar jag dig att starta en ny tråd om detta, annars håll dig till ämnet.

*kl*

Det finns helt klart evidens på att en antisocial personlighetsstörning till stor del är biologisk. Psykopater har ofta visats ha ett avvikande EEG-mönster och det finns en samsjuklighet med epilepsi och missbrukstendens. Även schizofreni och främst ADHD ingår i den genetiska kopplingen.

Särskilt psykopati-ADHD-missbruk är en klassisk triad.

Man ser ibland strukturella och/eller funktionella avvikelser i hjärnan med sämre förbindelser mellan hjärnhalvorna och frontal dysfunktion.

Nu kan man studera detta på ett väldigt spännande sätt med fMRI - funktionsmätande magnetkameraundersökning - men det är väldigt svår forskning att bedriva eftersom psykopatdiagnosen officiellt inte finns och inga psykopater har något intresse av att låta sig studeras.

Jag tror gendiagnostiken gör att psykiatrin kommer stå inför en omvälvande helt uppskakande ny förklaringsmodell där gamla "sanningar" helt behöver omprövas.

Min personliga åsikt är att man ärver en psykisk profil där generna bestämmer hur "sårbar" man blir. Men det är inte vattentäta skott mellan tex affektiva syndrom/bipolaritet, schizofreni respektive neuropsykiatriska funktionshinder som man trott.

De ärftliga samband som kunnat fastställas ihop med psykopati rör sig tex över fler delar av spektrat. Liksom att påfallande många barn nu får diagnoser som innefattar BÅDE autistiska drag och ADHD..

Har man varit godtrogen och råkat (det är tyvärr väldigt lätt hänt :( ) skaffa barn med en person som visat sig falla in under antisociala/psykopat-diagnoskriterier eller har stark genetisk belastning på psykisk sjuklighet/missbruk/empatistörningar rekommenderar jag en fantastisk bok:

Just Like His Father? A Guide to Overcoming Your Child’s Genetic Connection to Antisocial Behavior, Addiction and ADHD

Liane J. Leedom, M.D.

http://www.lovefraud.com/shop/just-like-his-father/

Jag tror att man kan aktivt kompensera stora delar av den genetiska belastningen om man kommer in i tid och jobbar medvetet just med det här. Det finns en praktisk övningsbok kopplad till boken också.

Att man kan bryta det biologiska arvet är kontroversiellt men man har inget att förlora.

Det är jättesvårt eftersom det krävs en balansgång mellan anpassning med kravminskning efter ev verkliga funktionshinder (typ koncentrationssvårigheter) och träning med ökade krav på empati och sociala färdigheter.

Men det är det enda sättet man kan försöka "gottgöra" för sitt barn att man inte valde den andra föräldern med större omsorg.

/Tim (som jobbar med neuropsykiatrisk bild-och funktionsmedicin och inte kan låta bli att göra tillfällig buke-comeback i detta angelägna ämne)

p.s. - Houdinie: Du är ALLTID välkommen :love:

Bra inlägg :)

Kl

Har denna länken kommit upp tidigare? Om inte:

http://medicinskordbok.se/blogg-david

David som är överläkare i psykiatri borde ha lite hum om ämnet...

Urklipp:

"Psykopat blir man nämligen inte av en taskig uppväxtmiljö. Psykopat föds man till. I vissa miljöer kan symptomen modereras så att man inte blir en kriminell våldsverkare. Men samvetslösheten, den totala bristen på medkänsla, den ytliga charmen, oförmågan till långsiktigt tänkande, de utstuderade lögnerna och benägenheten att spela på andras känslor för egen vinnings skull är gemensam för hela gruppen. Och likaså impulskontrollförlusten som kan leda till våldsutbrott utan skrupler samt en total oförmåga att känna obehag för vidrigheter man hör talas om eller ser. Denna oförmåga kan man till och med mäta. "

Nej, det var du inte alls. Om nån postar en film i en tråd har du all rätt i världen att ha åsikter om den filmen.

caballus: Det var något hemskt vad otrevlig och nedlåtande du var. Hyacinths reaktion var helt rimlig och inte alls helt fel för tråden. Givetvis har man rätt att reagera på en film som postas och kritisera den. Istället för att uppfostra henne kanske du ska fundera över hur du själv uttrycker dig?

Jag tycker ju att filmen är mer ot än mitt inlägg, eftersom flickan inte är psykopat utan traumatiserad.
Hon vare sig ljuger eller manipulerar vad jag förstår, utan är snarare brutalt uppriktig och känner senare stor ånger.

Jag tyck det är fel, oavsett.

Hon vare sig ljuger eller manipulerar vad jag förstår,
Framkommer i filmen att hon både ljuger och manipulerar utan ånger.

Den unga tjejen jobbar nu själv med de tekniker som hennes adoptivmor utvecklade, och ser det som något centralt i att skylta med sitt eget förflutna, och har även omnämnd dokumentär till försäljning.

Jag håller med om att det inte känns ok att hänga ut ett barn i en dokumentär, men barnet är vuxet och har en vinning och önskan i att materialet sprids. Hade inte detta barn fått så grundläggande hjälp i tid, är det rätt troligt att det i fortsatt utveckling hade utvecklat sig till det vi i vuxen ålder diagnosticerar som antisocial, narcissistisk eller borderline personlighetsstörning. Termen Psykopati innefattar bl.a. en stor del av samma symtom + ytterligare, men är ingen officiell diagnos enligt DSM eller ICD.

Senast ändrad:

Om nån postar en film i en tråd har du all rätt i världen att ha åsikter om den filmen.
Absolut.
Däremot står jag fortfarande för åsikten att ämnet som berör rimligheten i att ett barn visas på det sätt som denna dokumentär just gör, kanske i all ärlighet skulle behöva en egen tråd. Jag hakar gärna på där och tar diskussionen, om det finns intresse.

/Tim (som jobbar med neuropsykiatrisk bild-och funktionsmedicin och inte kan låta bli att göra tillfällig buke-comeback i detta angelägna ämne)
Är av den åsikten att din comeback bör bli mer än tillfällig.
Sen är jag mer än nyfiken på hur man bäst kan gagna diagnostiken inom neuropsykiatrin, sett från ditt perspektiv på röntgensidan? (men det är helt OT)

Det är en helt annan sak än att uppfostrande säga att hon faktiskt är ot och får starta en ny tråd om hon vill ventilera sina åsikter om filmen.

Hej , jag såg en dokumentär om en man som forskade om psykopater o mördare.. om det var förändringar i hjärnan osv..uppväxt m.m
Det visade sig att han själv var psykopat och de konstaterade då att pga att han hade haft en fin och bra barndom , kärleksfulla föräldrar så hade det hävts.
Hans egna barn sa efteråt att nu kunde de förstå sin far bättre.. Han var ju ingen stolle utan en forskare och psykopat.
De barn som växte upp med dåliga föräldrar och taskig och våldsam barndom , utvecklade sjukdomen starkt.
Så vad jag begrep är det genetiskt, men kan beroende på barnets uppväxt, stävjas.
Mycket intressant dokumentär

Hej , jag såg en dokumentär om en man som forskade om psykopater o mördare.. om det var förändringar i hjärnan osv..uppväxt m.m
Det visade sig att han själv var psykopat och de konstaterade då att pga att han hade haft en fin och bra barndom , kärleksfulla föräldrar så hade det hävts.
Hans egna barn sa efteråt att nu kunde de förstå sin far bättre.. Han var ju ingen stolle utan en forskare och psykopat.
De barn som växte upp med dåliga föräldrar och taskig och våldsam barndom , utvecklade sjukdomen starkt.
Så vad jag begrep är det genetiskt, men kan beroende på barnets uppväxt, stävjas.
Mycket intressant dokumentär

Hej, tråden är från 2013.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 245
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 091
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka