Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lustigt att du nämner det. När jag läste Hares bok fick jag ta en skrattpaus när jag kom till det avsnitt där han nämner just detta - mitt ex var sängvätare tills han var 15-16 år.Sängvätare
Det har jag aldrig påstått.
Utan jag påstår att vissa saker som är trasiga fortsätter att vara det.
Vissa skador på hjärnan läks inte.
Och andra gör det.
Ibland så tas funktionen också över av andra delar i hjärnan.
Njäe, det är en artikel där någon drar slutsatsen att man föds som psykopat utifrån en studie som undersökt hjärnan hos personer som sitter i fängelse. Det enda jag kan utläsa ur artikeln är att man mätt hjärnaktivitet och där sett lite andra mönster än hos kontrollgruppen. Som jag redan nämnt otaliga gånger så innebär avvikelser i hjärnan inte att något är medfött, hjärnan ändras under hela livet! Jag har dessutom för mig att man sett liknande aktivitet i hjärnan hos äventyrslystna personer, de som söker kickar genom extremsport t.ex. Är de också psykopater?Här
http://renewmag.se/2012/04/hjarnan-bakom-psykopati/
Så beskrivs denna felfunktion i hjärnan och den finns även hos barn.
Den går inte över med åren utan kvarstår.
Det är en undersökning som anses visa att man föds som psykopat.
Psykopati som då är medfödd är en störning på personligheten.
Det är inte ett temperament.
Ja och för att spinna vidare så säger ju det bara att det är ett tillstånd som är svårt att behandla. Det säger inget om varför det uppstår.
Fast att man inte sätter personlighetsstörningar på personer som inte kommit ur tonåren/yngre vuxenåldern är väl främst för att det är svårt att avgöra vad som är tonårstänk och vad som är personlighet. Just att man inte vill sätta en personlighetsstörning på någon som har ett vanligt tonårshumör tex.personlighetsstörningar per definition det inte heller. Faktum är att man officiellt inte ens kan få en sådan diagnos förrän man är vuxen eftersom personligheten inte anses tillräckligt utvecklad och befäst innan dess för att det ska gå att bedöma om där finns en avvikelse eller inte.
Ja, tänk om gemene man kunde se de personlighetsstörda för vad de är - människor som blivit sjuka på grund av att de behandlats så himla illa under sin uppväxt. Istället för att svamla om medfött hit eller dit som om det vore någons slags djävulens avkomma de pratar om![]()
Fast att man inte sätter personlighetsstörningar på personer som inte kommit ur tonåren/yngre vuxenåldern är väl främst för att det är svårt att avgöra vad som är tonårstänk och vad som är personlighet. Just att man inte vill sätta en personlighetsstörning på någon som har ett vanligt tonårshumör tex.
Det är väl medfött till den graden att dom är mera lättpåverkade och utsatta än "vanliga" personer. Vissa är känsligare lagda än andra, svårt att hantera känslor/kriser/tankar osv. Det går att påverka på åt ett positivt håll och det går att påverka åt ett negativt håll.
Folk måste inte ha blivit behandlade dåligt under uppväxten för att få en personlighetsstörning. Dom som mår dåligt av den har bara inte lärt sig att hantera sina känslor på rätt sätt.
Det är inget svammel.
Man kan ju mäta aktiviteten i hjärnan.
Och många psykopater är det utan att ha blivit illa behandlade.
Här så skuldbelägger du en omgivning som inte har någon som helst skuld eller möjlighet att påverka skeendet.
Det är inget svammel.
Man kan ju mäta aktiviteten i hjärnan.
Och många psykopater är det utan att ha blivit illa behandlade.
Här så skuldbelägger du en omgivning som inte har någon som helst skuld eller möjlighet att påverka skeendet.
Jag skriver om vad forskningen tyder på.
Men nu så har ju andra lagt in källor och jag har förtydligat mig med en enstaka källa.
Och där så står samma sak.
Var är källorna som pekar på det som line_n påstår?
Var är källorna som pekar på det som line_n påstår?
Psykopati är ju lite av ett slaskbegrepp med tanke på att det inte längre finns som diagnos.
Jag försökte tidigt i tråden reda ut exakt vad vi pratade om här men det var ingen som var intresserad av att fördjupa sig i den delen.