psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 268
  • Visningar Visningar 39 163
Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

Ja och för att spinna vidare så säger ju det bara att det är ett tillstånd som är svårt att behandla. Det säger inget om varför det uppstår.

Det har jag aldrig påstått.
Utan jag påstår att vissa saker som är trasiga fortsätter att vara det.
Vissa skador på hjärnan läks inte.
Och andra gör det.
Ibland så tas funktionen också över av andra delar i hjärnan.

Vilket i denna fråga enligt dig skulle innebära? Att psykopater har en viss skada på hjärnan som är medfödd och aldrig kan läka eller kompenseras för?

Här
http://renewmag.se/2012/04/hjarnan-bakom-psykopati/
Så beskrivs denna felfunktion i hjärnan och den finns även hos barn.
Den går inte över med åren utan kvarstår.
Det är en undersökning som anses visa att man föds som psykopat.
Njäe, det är en artikel där någon drar slutsatsen att man föds som psykopat utifrån en studie som undersökt hjärnan hos personer som sitter i fängelse. Det enda jag kan utläsa ur artikeln är att man mätt hjärnaktivitet och där sett lite andra mönster än hos kontrollgruppen. Som jag redan nämnt otaliga gånger så innebär avvikelser i hjärnan inte att något är medfött, hjärnan ändras under hela livet! Jag har dessutom för mig att man sett liknande aktivitet i hjärnan hos äventyrslystna personer, de som söker kickar genom extremsport t.ex. Är de också psykopater?

Psykopati som då är medfödd är en störning på personligheten.
Det är inte ett temperament.

Du jämförde med djur och att man avlar på bra "lynne" och att det skulle vara något slags argument för att personlighet är medfött. Jag menar att lynne/temperament är medfött och en del av det som utgör grunden till personligheten. Eftersom personlighet inte är medfött är personlighetsstörningar per definition det inte heller. Faktum är att man officiellt inte ens kan få en sådan diagnos förrän man är vuxen eftersom personligheten inte anses tillräckligt utvecklad och befäst innan dess för att det ska gå att bedöma om där finns en avvikelse eller inte.

Ja och för att spinna vidare så säger ju det bara att det är ett tillstånd som är svårt att behandla. Det säger inget om varför det uppstår.

Och att det är svårt säger inte att det är omöjligt. :) Man har inom kriminalvården t.ex. med hjälp av inlärningsteoretiska principer åstadkommit förändringar hos "psykopater" i form av ökad probleminsikt, ökad empatiförmåga, mindre grad av egoism, mindre hävdande av egna behov, mindre lögner och aggressivt beteende och mindre återfallsrisk. Tänk vad man hade kunnat åstadkomma om man hade uppmärksammat dessa som barn och de fått rätt insatser redan där. :(

:up:

Ja, tänk om gemene man kunde se de personlighetsstörda för vad de är - människor som blivit sjuka på grund av att de behandlats så himla illa under sin uppväxt. Istället för att svamla om medfött hit eller dit som om det vore någons slags djävulens avkomma de pratar om :crazy:

personlighetsstörningar per definition det inte heller. Faktum är att man officiellt inte ens kan få en sådan diagnos förrän man är vuxen eftersom personligheten inte anses tillräckligt utvecklad och befäst innan dess för att det ska gå att bedöma om där finns en avvikelse eller inte.
Fast att man inte sätter personlighetsstörningar på personer som inte kommit ur tonåren/yngre vuxenåldern är väl främst för att det är svårt att avgöra vad som är tonårstänk och vad som är personlighet. Just att man inte vill sätta en personlighetsstörning på någon som har ett vanligt tonårshumör tex.

:up:

Ja, tänk om gemene man kunde se de personlighetsstörda för vad de är - människor som blivit sjuka på grund av att de behandlats så himla illa under sin uppväxt. Istället för att svamla om medfött hit eller dit som om det vore någons slags djävulens avkomma de pratar om :crazy:

Det är väl medfött till den graden att dom är mera lättpåverkade och utsatta än "vanliga" personer. Vissa är känsligare lagda än andra, svårt att hantera känslor/kriser/tankar osv. Det går att påverka på åt ett positivt håll och det går att påverka åt ett negativt håll.

Folk måste inte ha blivit behandlade dåligt under uppväxten för att få en personlighetsstörning. Dom som mår dåligt av den har bara inte lärt sig att hantera sina känslor på rätt sätt.

Fast att man inte sätter personlighetsstörningar på personer som inte kommit ur tonåren/yngre vuxenåldern är väl främst för att det är svårt att avgöra vad som är tonårstänk och vad som är personlighet. Just att man inte vill sätta en personlighetsstörning på någon som har ett vanligt tonårshumör tex.

Nej det beror på att personlighetsstörningar "ska" vara en så djup svårighet att de integrerats i personligheten vilken inte anses vara fullt utvecklad på en tonåring.

Det är väl medfött till den graden att dom är mera lättpåverkade och utsatta än "vanliga" personer. Vissa är känsligare lagda än andra, svårt att hantera känslor/kriser/tankar osv. Det går att påverka på åt ett positivt håll och det går att påverka åt ett negativt håll.

Folk måste inte ha blivit behandlade dåligt under uppväxten för att få en personlighetsstörning. Dom som mår dåligt av den har bara inte lärt sig att hantera sina känslor på rätt sätt.

Medfött = man föds med sjukdomen/störningen. Alltså den finns där från början eller uppkommen inom första året.

Däremot kan de ha en sårbarhet som gör att de är känsligare än andra.

Dåligt behandlade innefattar inte bara att bli misshandlad, slagen, våldtagen osv. Det innefattar även att inte ha fått sina emotionella behov tillgodosedda, att inte ha blivit validerad, att inte fått chansen att utveckla en trygg anknytning.
Att inte få lära sig att hantera sina känslor = inte tillräckligt bra behandlad.
Nu är ju den mesta forskningen på personlighetsstörningar gjorda på borderlinepatienter men iallafall inom den gruppen har man funnit att i princip alla har en otrygg anknytning samt låg mentaliseringsförmåga = de har inte fått känna emotionell trygghet som barn.
Troligen ser läget ut på samma sätt även kring de andra personlighetsstörningarna.

Detta kan man bland annat läsa om i Handbook of mentalizing av Bateman och Fonagy (2012). De argumenterar även just kring antosocial personlighetsstörning utifrån mentaliseringstermer men jag har bara skumläst det kapitlet så kan inte återge några detajler just nu.

Det är inget svammel.
Man kan ju mäta aktiviteten i hjärnan.
Och många psykopater är det utan att ha blivit illa behandlade.

Här så skuldbelägger du en omgivning som inte har någon som helst skuld eller möjlighet att påverka skeendet.

Det är inget svammel.

Här så skuldbelägger du en omgivning som inte har någon som helst skuld eller möjlighet att påverka skeendet.

Har du exempel på psykopater som man med säkerhet vet har blivit bemötta på ett bra sätt där omgivningen har samspelat med känslor, tonat in och mött barnets behov? (vilket i sig blir en omöjlighet om det är medfödd psykopati)

Det är inget svammel.

Jag har väl aldrig sagt att man inte kan mäta aktivitet i hjärnan. Självklart kan man det!
Men du drar slutsatser från dessa som inte är bevisade.

Du uttalar dig tvärsäkert om saker som du inte verkar ha koll på.

Hur vet du att många psykopater inte har blivit illa behandlade? Har du själv studerat frågan? Eller är det någon annan forskning du syftar på?

Jag skuldbelägger ingen. Jag skriver om vad forskningen tyder på.
Du verkar mest tycka och tänka utan att egentligen ha några direkta belägg för dina påståenden.

Fast din källa var Wikipedia och du kunde inte ens bemöda dig att säga vilken referens som var aktuell.

Men nu så har ju andra lagt in källor och jag har förtydligat mig med en enstaka källa.
Och där så står samma sak.

Var är källorna som pekar på det som line_n påstår?

Men nu så har ju andra lagt in källor och jag har förtydligat mig med en enstaka källa.
Och där så står samma sak.

Kruxet är att de källor du hänvisar till inte bekräftar det du påstår.

Det beror ju på hur man ser det.

Om man anser att psykopati alltid ger galningar som dödar för nöjes skull, så är det ju så.
Men om man ser det som en egenskap som gör det möjligt att döda för nöjes skull om inte uppväxten lyckas att lära personen skillnaden mellan rätt och fel så bekräftas det ju.

Man kanske först måste komma överens om vad en psykopat är?
Är det oförmågan till empati eller är det vad personen blir av den oförmågan?

Jag har ju refererat till bland annat en vetenskaplig artikel samt en vetenskaplig antologi.
Kan plocka fram fler referenser när jag har tid över om det är något särskilt du vill se belägg på.

Ang dina källor så har ju jag gått till "ursprunget" eftersom du bara länkade till någon form av tidningsartikel och även där lade jag in citat som tyder på att du har tolkat källan felaktigt.

Det räcker ju inte bara att hitta någon som påstår samma sak som en själv. Man måste ju sätta sig in i vad de bygger sina teorier på och kritiskt granska huruvida de slutsatserna verkligen är möjliga.
Där visar det sig ju snabbt att man inte vet någonting om kausala samband = dina påståenden håller inte.

Senast ändrad:

Psykopati är ju lite av ett slaskbegrepp med tanke på att det inte längre finns som diagnos.
Jag försökte tidigt i tråden reda ut exakt vad vi pratade om här men det var ingen som var intresserad av att fördjupa sig i den delen.

Psykopati är ju lite av ett slaskbegrepp med tanke på att det inte längre finns som diagnos.
Jag försökte tidigt i tråden reda ut exakt vad vi pratade om här men det var ingen som var intresserad av att fördjupa sig i den delen.

Det kan ofta bli slaskigt värre och inkludera alla som mördat + alla ens ex

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 246
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka