psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 268
  • Visningar Visningar 39 163
Sv: psykopater/narcissister etc - hur var de som barn?

Vilket kan vara en bra egenskap om t.ex. skall vara kirurg.
Då kan man koncentrera sig på uppgiften i stället för att må illa.
Det är känslomässigt svårt att hantera illa tilltygade människor, att inte ha den belastningen kan ibland vara en fördel.

Ja jag är helt övertygad om att vem som helst, under "rätt" förutsättningar kan få sådana problem att man kan passa in i en personlighetsstörningsdiagnos. Däremot kommer det givetvis krävas betydligt större påfrestningar för någon utan sårbarhet än personer med hög sårbarhet.

Då tycker vi helt enkelt olika. Och personligheten formas i livet, inte i livmodern. I livmodern grundas den.

exakt.
jag är inte ute efter att ställa någon diagnos i något specifikt fall utan mer bara ventilera runt hur det kan fungera med barn som visar tendenser på "det jag inte vill se"...

Jag har ingen bra kontakt med detta barn, jag är snarare så hemsk så jag helst undviker h*n och helt ärligt skulle jag helst se att mina barn också undviker. Det blöder i mitt hjärta att säga så egentligen, då det är hemskt för barn att vara utstötta. Men i detta fallet är jag mer rädd om mina barn. Fast märk väl, jag har inte sagt till barnen att undvika men vi diskuterar h*ns förehavanden en hel del runt matbordet här hemma.

Vi har däremot en fantastisk kontakt med skolan, de uppmuntrar oss att berätta allt vi ser och hör, så kan de själva avgöra vad som behöver åtgärdas eller inte. :love: En av fördelarna med en liten skola.

det känns som att jag har lite för lite på benen för en anmälan till soc även om jag förstår din tanke där.

Jag kan förstå dig.
Jag tror att du försvårar för dig själv genom att spekulera i ev psykopati osv, det blir lätt bara väldigt rörigt.
Om jag vore i dina skor skulle jag istället försöka tänka på personen som någon som förmodligen mår väldigt dåligt och inte har fått lära sig rätt verktyg för att klara sig i livet på ett annat sätt.

Jättebra med kontakt med skolan, och om du någon gång känner dig säkrare så vet du ju att soc finns.

:)

Jag förstår inte heller hur du resonerar.

Jag är också skyldig att anmäla om jag har misstanke om att barn far illa. Vad har det med saken att göra?

Och jag garanterat anmäla en gång för mycket än att riskera att ett barn som far illa inte får någon hjälp.

Sängvätare, svårt med relationer till andra barn, oftast en otrolig bindning till sin mamma, manipulativa, grymma mot djur, ljuger,..... Var ska jag sluta... Det går inte att ändra på dem , de är födda så men man kan med rätt metod få dem att bli manchettförbrytare istället för gravt kriminella. Det krävs ett enormt konsekvent bemötande av deras ideeer under hela uppväxten som kan knäcka den bästa.

Här har vi det igen. Nyanserat.
Och vilken fin människosyn.

Wikipedia har ofta en bra lista med referenser längst ner på varje ämne.
Om man betar av dessa så kan man avgöra hur säkert varje ämne beskrivs.

Jo jag vet hur wiki fungerar, tack.
Jag är dock inte intresserad av att beta av alla eventuella referenser där. Om jag frågar efter referens på visst påstående så är det ju en specifik referens jag är ute efter. Jag har väl inte tid att sitta och läsa en massa artiklar för att ev hitta stöd för något som jag har ifrågasatt?

Men att inte personlighet skulle vara ärftlig då alla andra egenskaper är det är ju en omöjlighet.
Både hästar och hundar bedöms ju avelsmässigt med avseende på lynne och det vore ju meningslöst om det inte var ärftligt.

Vadå alla andra egenskaper?

Det går inte att jämföra hästar och hundar med människor i den här aspekten.
Det finns inga andra djur förutom människan som är så beroende av sin nära omgivning under så lång tid.
Valpar lämnar sin mamma när de är 8 veckor, föl när de slutar dia (minns inte exakta åldern men det är ju inte flera år vi pratar om). Människor är beroende av sina närmaste tills de är minst typ 12 år.
Det är 12 år av beroende som förändrar allt i din jämförelse.

För att rabbla samma sak igen.
Temperament anses av vissa forskare vara mer eller mindre medfött. Personligheten är något väldigt mycket större som formas under hela livet, och framförallt under barndomen. (Om man håller sig till den teoribildning jag tror mest på).

Personligheten är ju din syn på dig själv, på världen. Och dina strategier för att klara dig så bra som möjligt. Din uppfattning om hur man ska bete sig och din uppfattning om hur andra beter sig. Det är inget som är förprogrammerat, utan något som utvecklas med dina erfarenheter.
Och om dina erfarenheter är väldigt problematiska kommer du också utveckla ett problematiskt förhållningssätt till dig själv, andra och världen. Till följd av detta beter du dig på ett sätt som av omvärlden anses vara problematiskt och om dessa problem är grava nog och stämmer in på vissa kriterier så kanske du i vuxen ålder får en personlighetsstörningsdiagnos (eller annan psykopatologi).
Hela tiden finns såklart ditt temperament och din biologi med och påverkar, men det är ju inte den som avgör hur du slutar. Det som avgör är hur stor diskrepans det blir mellan dina egna behov och omvärldens agerande.

Senast ändrad:

Jag kan förstå dig.
Jag tror att du försvårar för dig själv genom att spekulera i ev psykopati osv, det blir lätt bara väldigt rörigt.
Om jag vore i dina skor skulle jag istället försöka tänka på personen som någon som förmodligen mår väldigt dåligt och inte har fått lära sig rätt verktyg för att klara sig i livet på ett annat sätt.

Jättebra med kontakt med skolan, och om du någon gång känner dig säkrare så vet du ju att soc finns.

Det är typ så jag ser på detta specifika barnet och har gjort sedan barnet dök upp i min omgivning för ett antal år sedan.

Att jag är en människa med massor av funderingar och tankar, så att jag har börjat fundera på hur psykopater/narcissister är som barn, det är egentligen en annan sak (i min tankevärld) och det är andra barn än detta som fått mig att börja tänka tankarna. Fast det är väl detta barn som har det mest avvikande beteendet.

Jag kommer absolut att anmäla till soc den dag jag misstänker att det finns missförhållanden så att barnen far illa - oavsett om det är från denna familj eller någon annan. Men i dagsläget känns det inte aktuellt.

Vi verkar inte vara på samma planhalva alls.
Så jag nöjer mig med att konstatera att vi inte är det.

Vi verkar inte vara på samma planhalva alls.
Så jag nöjer mig med att konstatera att vi inte är det.

line_n är på den planhalvan som bygger på forskning och kunskap, du är på den som bygger på tycker och tror. Det är en stor skillnad.

Det kanske var ett onödigt tillägg från mig men jag blir lite skrämd av den här tråden där det förekommer så himla mycket konstigt tyckande och felaktiga påståenden om personlighet, psykopater osv.
Förstår hur du menar :)

line_n är på den planhalvan som bygger på forskning och kunskap, du är på den som bygger på tycker och tror. Det är en stor skillnad.

Eller tvärt om.

Att inte orka läsa igenom referenserna är inte på min planhalva.
Det finns många olika studier och de pekar åt litet olika håll.
Alltså finns det inte bara en "sanning".

Vad gäller genetiken så finns det forskning som visar på den samt att det finns forskning som visar att hjärnan fungerar olika på psykopater jämfört med andra.
Det skulle då visa att det faktiskt är medfött.
Precis som andra oförmågor är det.

Eller tvärt om.

Att inte orka läsa igenom referenserna är inte på min planhalva.
Det finns många olika studier och de pekar åt litet olika håll.
Alltså finns det inte bara en "sanning".

Vad gäller genetiken så finns det forskning som visar på den samt att det finns forskning som visar att hjärnan fungerar olika på psykopater jämfört med andra.
Det skulle då visa att det faktiskt är medfött.
Precis som andra oförmågor är det.

Och jag tycker det tyder på att man egentligen inte har koll om man inte kan referera till sin faktiska källa. Jag har inga problem med att läsa just den/de aktuella vetenskapliga källorna som skulle styrka en ståndpunkt, men jag tänker inte sitta och leta tills jag hittar rätt. Det får den som hävdar något göra när källa efterfrågas.

Hjärnan förändras under vår livstid. Den är inte statisk från födseln tills vi dör.
Bara för att något är förändrat hos en sjuk människa betyder inte det att sjukdomen är medfödd. Det behöver inte ens betyda att sjukdomen beror på förändringen. Det kan lika gärna gå åt andra hållet - att förändringen beror på sjukdomen som i sig kan ha en annan orsak.
Förändringen kan också bero på skada, stress, erfarenheter, trauma, neglekt osv.

Sen vet jag också att det medicinska synsättet är ganska dominerade inom vissa kretsar. Men det är också kraftigt ifrågasatt.

Senast ändrad:

Och jag tycker det tyder på att man egentligen inte har koll om man inte kan referera till sin faktiska källa.

Det är ibland ett bra sätt att göra en sammanfattning på.
Just när det spretar åt litet olika håll.

Hjärnan förändras under vår livstid. Den är inte statisk från födseln tills vi dör.
Och vissa saker som är trasiga är ju just trasiga och fortsätter att vara det hela livet.
Det är därför som jämförelse med djur kan vara bra i sammanhanget, de påverkas inte på samma sätt av sin uppväxt.
Utan deras personlighet är till stor del genetisk.
Ett antagande är ju att personlighet antagligen då är genetisk även hos människor.

Och vissa saker som är trasiga är ju just trasiga och fortsätter att vara det hela livet.
Det är därför som jämförelse med djur kan vara bra i sammanhanget, de påverkas inte på samma sätt av sin uppväxt.
Utan deras personlighet är till stor del genetisk.
Ett antagande är ju att personlighet antagligen då är genetisk även hos människor.

Dina antaganden får dig att framstå som okunnig när det gäller såväl hjärnan och genetik som djur och människor.

Hjärnan fungerar inte så att något som är "trasigt" definitivt fortsätter vara det, hjärnan är extremt föränderlig, och olika delar av hjärnan kan ta över funktioner från skadade delar. Allt vi gör och upplever påverkar och formar hjärnan.

Du måste skilja på temperament och personlighet. Temperament är delvis ärftligt och medfött, hos både djur och människor, medan personlighet är något som utvecklas i samspel med omgivningen. Om vi nu ska jämföra med djur så måste du väl se att det vi ser som t.ex. en hunds personlighet är extremt beroende på hur den uppfostras och tränas/inte tränas? Även om du så har två klonade hundar (blir allt vanligare...) som alltså har exakt samma genetiska förutsättningar, så kommer dess "personlighet" se helt olika ut beroende på hur den växer upp.

Sen vet jag också att det medicinska synsättet är ganska dominerade inom vissa kretsar. Men det är också kraftigt ifrågasatt.

Jag är själv utbildad inom det medicinska området, och jag tycker snarare att man mer och mer inom den medicinska vetenskapen pratar om hjärnans plasticitet och hur mycket miljöfaktorer faktiskt styr, eftersom det är precis som du säger, väldigt mycket forskning som tyder på det. Himla intressant är det.

Hjärnan fungerar inte så att något som är "trasigt" definitivt fortsätter vara det,
Det har jag aldrig påstått.
Utan jag påstår att vissa saker som är trasiga fortsätter att vara det.
Vissa skador på hjärnan läks inte.
Och andra gör det.
Ibland så tas funktionen också över av andra delar i hjärnan.

Här
http://renewmag.se/2012/04/hjarnan-bakom-psykopati/
Så beskrivs denna felfunktion i hjärnan och den finns även hos barn.
Den går inte över med åren utan kvarstår.
Det är en undersökning som anses visa att man föds som psykopat.

Du måste skilja på temperament och personlighet.
Psykopati som då är medfödd är en störning på personligheten.
Det är inte ett temperament.

Som kuriosa så var jag med och arbetade som mjukvaru-testare vid utvecklingen av den PET-kamera som används för dessa undersökningar.

Robert D. Hare, psykopatiexpert, menar att många psykopater ofta "lugnar ner sig" när de blir äldre men att de inte kan "botas".

Det är just det som är det svåra med psykopati. Andra personlighetsstörningar, t.ex. borderline, går ofta att behandla i någon utsträckning.

Robert D. Hare, psykopatiexpert, menar att många psykopater ofta "lugnar ner sig" när de blir äldre men att de inte kan "botas".

Det är just det som är det svåra med psykopati. Andra personlighetsstörningar, t.ex. borderline, går ofta att behandla i någon utsträckning.

Vilket i hög grad handlar om motivation och vilja.

I den länken du lade in framgår inte exakt vilken studie som forskaren bygger sitt uttalande på men jag har kollat igenom lite litteratur han är iblandad i och bland annat hittat denna review:

The psychopath magnetized: insights from brain imaging av Nathaniel E. Anderson & Kent A. Kiehl (2012).

Jag kan inte hitta någonting som tyder på att psykopati skulle vara medfött. Det finns mycket som tyder på neurologiska förändringar men det kausala sambandet verkar vara oklart, vilket även framgår av citatet nedan från sagda artikel:

Determination of a causal directional relationship between biology and behavior or personality is more elusive, but emerging research in determining path models of connectivity and genetic analyses is a promising enterprise in this regard.

Sen pratade jag lite med en klasskompis som är lite insatt i frågan och hon berättade om ett genetiskt fynd men med lite oväntade resultat.
Personer med en gen som kallas MAOA ligger i riskzon för att utveckla psykopati men beroende på miljöfaktorer kan de även utvecklas till extremt välfungerande individer.
Har dock ingen skriftlig källa på detta ännu. Ska kolla lite.

Slutsatser hittills alltså:
1. Man föds inte med psykopati
2. Det finns neurologiska fynd men oklarhet kring det kausala sambandet
3. Det finns en gen som visat sig verka som antingen risk- och skyddsfaktor beroende på mijlöfaktorer

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 248
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: __sofia__
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka