Bukefalos 28 år!

Pubertet och ont i magen gällande killar?

lakrits

Trådstartare
Jag misstänker att de flesta tonårsföräldrar någon gång då och då får höra från sina barn att dom har ont i magen, likaså jag, men vill ändå höra mig för.

Min 13 åriga son har till och från sagt att han har ont i magen och det har varit så i ca. 2 månader. Magonten har som oftast gått över framåt dagen och sedan kan det gå allt från 3 dagar till två veckor innan det återkommer.
Tillsammans med magonten så mår han illa.

För 1 1/2 vecka sedan så kom det igen. Detta på kvällen en stund efter att vi hade ätit. När jag tänkte efter lite så kom jag på att det kanske är så att han är laktosintolerant eller mjölkkänslig.
Vi hade då ätit sås med grädde och mjölk i samt ris a la malta till efterrätt och där i är det ju grädde och i gröten mjölk (färdigköpt gröt).

Vi började då med laktosfria produkter och har gjort så sedan dess. Även skolmaten är ändrad osv osv. Han säger att han mår mycket bättre och att magen känns bättre överlag när jag frågar. Puh..skönt tänkte jag, då har vi kanske hittat problemet....trodde jag. Idag på morgonen sa han återigen att han har ont i magen.

Jag har frågat honom om skolan men allt fungerar där säger han. Han har många kompisar, bra lärare mm.

Har nu precis pratat med Vårdcentralen och de tyckte att eftersom det gick över och han inga jättestora problem har så skulle vi vänta och fortsätta med den laktosfria kosten. Givetvis fick vi höra av oss om det blev värre.

Man nämnde också just det här att han är i den ålder som han är. Det är mycket hormoner och konstigheter som händer i kroppen och det kunde också vara så att han var extra känslig nu under denna period.

Jag undrar väl egentligen hur ni hade ställt er till det hela, vad hade ni gjort?
Har ni haft liknande problem med era tonårskillar?
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Det enda jag kan komma på som ev. skulle kunna ha gjort att han fått ont i magen igen är att vi igår åt hamburgare här hemma och om hamburgerdressingen kan vara orsaken. Den innehåller ju majonnäs men i så fall måste han väl jättekänslig? Är ju en ganska liten mängd man tar av.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

majonäs är för det mesta mjölkfritt.
Ägg och rapsolja är väl huvuddelen vill jag minnas. Men ni kanske gjorde egen med mjölk i?

Jag åt helt mjölkfritt en period för att se om Isaks kolik berode på mjölkallergi. dvs uteslöt även mjölkproteinet och det var ett mindre h-vete och lusläsande av produkter. Är man bara ute efter laktosfritt är det betydligt "enklare" fler ersättningsprodukter samt att om den blivit upphettad eller tillagad är det väl oftast okej för en laktosintolerant att äta det som jag förstått det.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Uteslut mjölkprodukter tt par veckor, därefter inför ni produkterna igen. Kommer magbesvärena tillbaka om dom nu hållit sig borta under dessa veckor är det ju en intolerans. Annars är det ju hur enkelt som helst att gå och göra en laktosbelastning. Går ju snabbare att få svar på detta vis.

Men sen kan ju sonen ev ha sekundär laktasbrist. Då handlar det om tex tarminflammation, celeaki eller annat.

bla celiaki kan ge magsmärtor/illamående. Man kan köpa ett test på apoteket och kolla.
 
Senast ändrad:
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Jag tror att puberteten kan ställa till med en hel del, alla hormoner som stormar. Jag utvecklade allergi mot diverse när jag kom in i puberteten, inte helt ovanligt enligt min läkare.

Kan det vara gluten, ägg eller något annat han reagerar på?
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

majonäs är för det mesta mjölkfritt.
Ägg och rapsolja är väl huvuddelen vill jag minnas. Men ni kanske gjorde egen med mjölk i?

Jag åt helt mjölkfritt en period för att se om Isaks kolik berode på mjölkallergi. dvs uteslöt även mjölkproteinet och det var ett mindre h-vete och lusläsande av produkter. Är man bara ute efter laktosfritt är det betydligt "enklare" fler ersättningsprodukter samt att om den blivit upphettad eller tillagad är det väl oftast okej för en laktosintolerant att äta det som jag förstått det.

Jag fick för mig att det innehöll majonnäs eller mjölk men när jag läste på innehållsförpackningen så såg jag att inget sånt ingick, alltså köpt.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Jag tror att puberteten kan ställa till med en hel del, alla hormoner som stormar. Jag utvecklade allergi mot diverse när jag kom in i puberteten, inte helt ovanligt enligt min läkare.

Kan det vara gluten, ägg eller något annat han reagerar på?

Puberteten är ju ett gissel, precis vad som helst kan hända i kroppen verkar det som.

Jag har funderat på gluten och ägg också...dock kan jag inte sätta det i något sammanband med de gånger han haft ont.
Å andra sidan kom ju inte tankarna förrän för en vecka sen och innan det minns man inte så mycket.


Gluten får han i sig varje dag i samband med bröd osv. Om det hade varit det, skulle han inte haft ont i magen mer då? Ägg ..hmm...visserligen i hamburgerdressingen igår då men när han fick ont sist var inget ägg inblandat.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Nej, celiaki kan uppträda olika och ha många olika symtom. Varför inte helt enkelt göra en test ?
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Ja, som du säger, kanske bättre att boka en tid och göra tester så man slipper fundera och gissa sig till vad det kan vara.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Ni kan köpa ett enkelt hemmatest på apoteket först. Det heter Celiaktest och kostar 169:-. därefter om det ger utslag så går man vidare i uredning med läkare.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Jag har pratat med både vårdcentralen och barnmottagningen idag och vi ska fortsätta som tidigare.
Angående tester så gjorde barnmottagningen inte dessa längre för de är inte tillförlitliga. Enda raka är att prova sig fram sa dom.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Glutentestet visar ju enbart på en reaktion, dvs om det nu ger utslag. Hemmatestet är ingenting som är en sanning utan enbart en idikation på att det kan vara glutenintollerans. Får man utslag på sitt hemmatest så ska man därifrån gå vidare för utredning. Inte att testet är ja eller nej och inget annat. Så funkar det inte. då måste du missuppfattat. Ang gluten så kan man INTE testa sig fram, utan enda sättet är att göra en tunntarmsbiopsi, eftersom många som inte är intolleranta kan må snäppet bättre utan gluten med och för den skull inte vara ett dugg överkänslig. Villket gör att de som verkligen är i behov av behandling kanske får vänta för länge.

Ang laktosen, där kan man testa sig fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Det var laktostesterna dom pratade om, att de inte var tillförlitliga :confused:
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Det var laktostesterna dom pratade om, att de inte var tillförlitliga :confused:

Jag har tagit blodprov för att kolla laktosintolerans, de visade att jag tålde mjölksocker (laktos), och att jag inte borde ha några problem med det. Ändå brakar min mage ihop fullkomligt om jag äter laktos.

Så nej, de är inte tillförlitliga. Jag frågade läkaren och hon sa ungefär att "ibland blir det sådär", så det är dessvärre bara att testa sig fram.

På apoteket finns kapslar som heter Lactrase som man som laktosintolerant kan ta ifall man "måste" äta laktos, ett tips kan vara att köpa hem sådana om ni misstänker laktosintolerans. De är ganska dyra, men fungerar riktigt bra.

Lycka till!
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Att läsa om din son är som om jag skrivit om min egen (tom åldern stämmer)

Eftersom min mår så totalt mycket bättre med laktosfri kost så ser jag ingen anledning testa honom.
Han har tom börjat gilla saker han har vägrat äta innan :p

Precis som dig började vi fundera på gluten och ägg, inte förrens vi gjorde ett gluten test hos läkaren som visade negativt och läkaren gav rådet pröva laktosfritt dök tanken upp.

Vet inte hur det är med din son, men min har växt väldigt långsamt men nu sen han fått laktosfritt växt så det knakat. Troligtvis har han varit överkänslig sen liten (när jag tänker efter :crazy: )men av någon anledning brakat det loss förra vintern och han blev jättesjuk när han fick i sig laktos
med magont, diarre och kräkningar ett par ggr i veckan (många sjukdagar blev det)
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Efter att ha pratat med både BM och VC så låter vi han gå på laktosfritt ett par månader och så får vi se hur det går.
Han mår som sagt bättre i magen överlag och från att inte ha gillat skolmaten tidigare så tycker han att den är godare nu.
Å andra sidan pratar vi inte om massproducerad mat längre och då blir det väl mer aptitligt ;).

Vi äter också laktosfritt de gånger det behövs användas i matlagningen för att slippa göra två olika men nu i jul blir det till att göra dubbelt av en del men det spelar ingen roll, huvudsaken är att han mår bra.

Enligt BM så kunde magonten häromdagen ändå vara av laktos trots att han inte ätit det på en och en halv vecka. Det sitter kvar i tarmarna under en längre period sa dom men nu är han OK igen.

Han säger att hans mage skött sig bättre vid toalettbesök denna tid och bara det är ju bra. Han har nog inte varit direkt lös tidigare (enligt vad han säger) men däremot har det heller inte varit bra.
Uppblåsthet kan jag inte svara på riktigt om han varit utan mer bara ont och illamående. Några kräkningar har han heller inte haft. När jag kände på magen häromdagen då jag skrev tråden så var han öm vid tryck men om tarmarna inte är OK så är det väl dom som ömmar kanske?

Jag kan inte direkt relatera till något från att han var liten, inte mer än att han var hård i magen men det vet jag inte om det kan ha med laktos att göra?
Han har växt ganska rejält i omgångar och är idag en lång kille, runt 174 cm (han är längre än mig och jag ligger runt 172 cm. ca) så det har väl varit "normalt".

Jag vill tacka alla som svarat men fortsätt gärna att skriva då jag gärna vill höra om andras erfarenheter.
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Funderade på en sak, hur är det med mjölkpulver (de produkter som innehåller detta), är det lika känsligt som mjölk i produkter?

Nu när vi kör den här testperioden, blir det till att lusläsa allt man handlar eller är det mest mejeriprodukter man ska akta sig för?
Hur noggrann ska man vara under tiden man provar?
 
Sv: Pubertet och ont i magen gällande killar?

Mjölkpulver brukar inte vara något problem.
Tänk på att även låglaktosprodukter kan ge problem för endel. När man provar tycker jag att det är bäst att utesluta all laktos, även låglaktosprodukter alltså.

I köpt bröd är det ofta mjölk, jag slutade köpa bröd helt när mina barn blev laktosintoleranta, nu kan de äta det ibland men känsligheten varierar. Likadant med låglaktosprodukterna, det går bra i mat men inte att äta bart tex låglaktosfil.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 265
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
38 527
Senast: Brandgul
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 602
Senast: Lickety
·
Övr. Barn Min son på 5,5 år har haft ont i magen till och ifrån under ett par år. Vi har varit till läkare och kollat detta och tagit prover. Han...
Svar
13
· Visningar
1 609
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp