Bukefalos 28 år!

puckade omöjliga veterinärer

Seabaz

Trådstartare
Jag blir så less, därför skriver jag den här tråden!

Idag skulle massa hästar i stallet vaccineras, så även min lillhäst som fick sin första grundvaccinering 19 maj i år. På klinik i samband med kastrering.
Så läste jag på ridsport.se att det får gå max 92 dagar mellan första och andra sprutan (stod inget om vilket slags vaccin).

Glad i hågen bokade jag tid med distriktsveterinär som kom ut 3 augusti, ca 75 dagar från första sprutan.

Då säger distriktaren att kliniken använt ett ovanligt vaccin som dom inte brukar använda och andra sprutan skulle ha tagits senast 4 veckor efter första sprutan. Suck. Jaja, dumt av mig att inte fråga på kliniken direkt naturligtvis men jag trodde ridsport.se hade koll, det är ju för dom man vaccinerar liksom...


Aja, distriktaren gav då en ny spruta 1 av grundvacc och detta av ett annat vaccin där andra sprutan ska tas 4-6 veckor efter första. Dvs NU. Idag. När veterinär nr 3 var i stallet.
Jag kunde inte vara i stallet men sa att hästen skulle ha grundvacc-spruta nr 2 och la passet utanför boxen.


Så när jag kommer till stallet efter jobbet så har veterinären INTE vaccinerat min häst. Hon hade tittat i passet och alltså sett två vaccineringar med 75 dagars mellanrum och inte tyckt att hästen behövde vaccineras! (!!!)


Så ser läget ut och hästen är anmäld till tävling om 2 veckor och jag vet inte om jag har fullgott skydd?!!!

Jag ska försöka få tag i veterinären i morgon men hon är ofta omöjlig att få tag på... I värsta fall får jag väl packa in hästen i släpet och åka till hennes smådjurs-drop-in hon har på onsdagskvällar och be henne komma ut och vaccinera lillhästen.



Men ni som är lite inne på detta, vad säger reglerna? Alltså ridsport säger ju max 92 dagar mellan första och andra sprutan.

FASS säger 4 veckor mellan första och andra (på den förstasprutan hästen fick)

FASS säger 6 veckor mellan första och andra (på den andra "förstasprutan" hästen fick)



Jag blir inte klok?!!
 
Sv: puckade omöjliga veterinärer

Det skiljer på vad som krävs för att få tävla och vad vaccintillverkarna rekommenderar för fullgott skydd.

Om jag inte minns helt fel, och du inte läst fel, så är det två sprutor inom de där 90 dgr som krävs för att få tävla. Vaccintillverkarna däremot rekommenderar för fullgott skydd, vilket inte har något alls att göra med vad som krävs för tävling alltså, två sprutor med 4-6 veckor emellan och därefter gärna efter ytterligare 6 mån. Det är väl "det vanliga".

Så det ska inte vara några problem för dig gällande tävlingen åtminstone såvida det inte omnämns några speciella vaccin som reglerna inte gäller för (med tanke på att din vaccinerats med något ovanligt).
 
Sv: puckade omöjliga veterinärer

Du gjorde mig just väldigt glad om det är så att min pålle nu har fullgott ändå!

Så då var det distriktaren som sa fel till mig? Frågan är ju då om den dosen hon gav som "ny spruta 1" är tillräcklig som spruta 2 istället?

Det var även distriktaren som sa att kliniken använt ett vaccin som distriktarna inte brukar använda.... hmmm
 
Sv: puckade omöjliga veterinärer

19 maj 2010 - Equilis PREQUENZA TE

Enligt FASS:
Grundvaccination: Första injektionen från sex månaders ålder, andra injektionen fyra veckor senare.
1 dos = 1ml

(76 dagar mellan)

3 augusti 2010 - Equip FT vet.

Enligt FASS: Vaccinationsprogrammet innebär två grundvaccinationer med 6 veckors intervall. För influensa krävs en tredje dos 5 månader senare.
En dos = 2ml
 
Senast ändrad:
Sv: puckade omöjliga veterinärer

För att få tävla är det godkänt ja, och det är ju det ridsport.se har koll på.

Fullgott skydd för skyddet i sig, kanske. Där borde du ju vaccinerat senast 4 v efter den första som du tog i maj. Så distriktaren hade rätt, för denne ser ju bara till skyddet och skiter ju i om du får tävla eller inte.

Ridsportförbundet informerar bara om vad som gäller för att få tävla och inte vad som gäller för fullgott skydd. Sen visst, läkemedelstillverkarna kanske tar i med sin rekommendationer men det är ju vad tillverkarna sagt som tex försäkringsbolagen går på vid eventuell ersättning, för tex stelkramp.

Så som sagt, för tävlingens skull är ni ok, för skyddets skull, kanske.
 
Sv: puckade omöjliga veterinärer

Okej... fortfarande förvirrande tycker jag, att man måste vaccinera men det behöver inte vara fullgott skydd...?
Fast nu tror ju jag att det är det.

Men då får jag starta i alla fall så det är bra :)
 
Sv: puckade omöjliga veterinärer

SÄger ridsport att du får starta är det nog så.

MEN jag skulle absolut se till att få ut veterinären igen, det är som ett "fönster" som man måste få upp antikropparna till. Det är inte säkert att din häst har kommit upp i ännu. Därför för hästens skull och ditt eget samvete skulle jag se till att hästen fick en spruta till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: ll.96
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp