Pudelpälsvård

Sv: Pudelpälsvård

Ok då var det lite snabb knäppta bilder. Denna klippningen är egentligen för kort för min smak men ska upp till landet imorgon i en vecka och tänkte låta honom vada varje dag där. Och med tanke på att hans päls växer som ogräs så har det vuxit ut fort.
P1011684.jpg

P1011694.jpg


PS halsbandet jag har är 30 cm med ringarna. Det är ganska stort för min då jag köpte det när han hade sin långa lejonman plus att jag köpt ett större.
 
Sv: Pudelpälsvård

Hoppas din arm kryar på sig. Menar du att du klipper hela hunden med maskin?
 
Sv: Pudelpälsvård

tack=9. Ja jag klipper hela kroppen med maskin utom högs upp på huvudet och halva nacken. Men jag finklipper vissa ställen med sax efter. Fick tipset av en hundtrimmare som sa man sparar massa tid och får det lättare jämt. Tycker det är mycket smidigare.
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag kan tänka mig att man spar tid, men är inte risken större att man klipper fel? Fast det beror säkert på hur van man är med maskinen mm.

Aningen OT, men vi fick i alla fall inget nedslag på lilla frökens frisyr idag på den inoff utställningen. Tvärtom, det blev fin kritik och 1a, HP och BIM. :) Så nu vågar jag nog anmäla till en officiell med, när pälsen vuxit på sig lite till så att frisyren ser lite mer ut. :banana:
 
Sv: Pudelpälsvård

Tack! Ja det är jättekul och det bästa är nog att lilla vovven också tyckte att det var kul! Trots att hon blir tre i september, aldrig har varit på en utställning och förmodligen aldrig sett så mycket folk och hundar samtidigt, så slappnade hon av bra i sin bur och hade hög svansföring och högt huvud när vi sprang omkring i ringen, hon skötte sig helt perfekt hela tiden och visade upp sig fint. Ingen kunde tro att det var första gången för henne. Stod fint på bordet och visade garnityret och charmade domaren genom att vilja kela när vi gick i ringen och hälsade. Skryt skryt. :D

Hanen (11 mån) som blev BIR kunde inte ens gå i koppel...han bara hoppade och studsade som en gummiboll hela tiden och ville fram till min tik. Men han var ju snygg i sin second puppy/valp lejon. :angel:
 
Sv: Pudelpälsvård

Stort grattis till den fina bedömningen=) När ska du ställa ut nästa gång?
Jo risken är större att man slinter med maskin därför tar jag lite i taget men det brukar gå bra och går alltid att fixa till utan problem.
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag ska ställa ut lilla pudelfröken den 22/6, på en inoff i SPK's regi (öppen för alla raser). Sen får vi se vad det blir. Hundfrisören trodde inte att det var lönt att anmäla till Tvååker, eftersom pälsen/frisyren inte är optimal, så jag hoppade över den. Får se om det blir Ronneby eller Sofiero, eller kanske båda. Pälsen bör vara tillräckligt utvuxen tills dess.

Det har inte gått 2 veckor sedan klippningen och hon har redan cm-lång päls på de partier som rakades helt. :eek:
 
Sv: Pudelpälsvård

Då har hon nog päls som min, dvs päls som växer som ogräs ;).
Ok kanske man ser dig i pudelringen någon gång. Sofieros utställningar brukar vara någon av de trevligaste tycker jag. All lycka till i framtiden med fina flickan.
 
Sv: Pudelpälsvård

Haha, ja det verkar så. Och morrhåren växer tydligen ännu fortare, hon ser ut som en igelkott om nosen. :D

Tack! Ja vi ses säkert någon gång. Den 24/8 är det Pudelns dag i Höör (SPK södra anordnar) och ev ska vi dit. Alltid roligt att träffa andra likasinnade. :laugh:
 
Sv: Pudelpälsvård

Oh vad roligt. Om jag inte ska till grekland den veckan så kommer jag =). Har inte bestämt mig än om jag ska stanna hemma i år eller inte. Har alltid velat gå på de träffar men jag har jobbat varje år på just de dagarna =(.
 
Sv: Pudelpälsvård

Totte klipptes i tisdags (lämnade in honom) Hon fick klippa ganska tajt eftersom vi inte ska ställa officiellt förrän om tre månader.

Bild524.jpg

Bild527.jpg
 
Sv: Pudelpälsvård

Vad fin han blev. Så sött med bam-bam pälsen =)
 
Sv: Pudelpälsvård

Hm kom just på att den här bilden skulle ha varit i den andra pudeltråden egentligen. Men nu går det ju inte att ändra.
 
Sv: Pudelpälsvård

den är ju så fin att det kan vara med i båda =)
 
Sv: Pudelpälsvård

Gör inget. Din lilla fröken är ju jättefin och ser tjusig ut i sin frisyr. Nyklippt?

Själv ska jag raka vovven själv för första gången + putsa lite på frisyren inför söndagens inoff utst. Sen blir det nog inte fler inofficiella, ville mest låta henne känna på miljön och hon uppförde sig exemplariskt redan förra = första gången. Ingen som såg henne kunde tro att hon aldrig varit på en utställning förut. :laugh:
 
Sv: Pudelpälsvård

Jag har bestämt mig för att spara ut en amerikansk lejon på henne. Så jag tänkte ta en bild i månaden nu för att dokumentera hur fort pälsen växer. Förhoppningen är att hon ska ha tillräckligt med päls nästa sommar så vi kan ställa ut då men vi får se hur det går.

Såhär ser hon ut nu. Det är myyyycket päls som ska växa ut och jag ska flytta bak manen mer. Rakar dom korta delarna med 7mm skäret nu för att omgivningen ska hinna vänja sig vid frisyren tills det är dags för 1,5 mm.

18juni08.jpg


18jun08.jpg
 
Sv: Pudelpälsvård

Klipper du henne själv? Var klipper du med 7an?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp