Pullarnosgrimma & Pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 5 149
Sv: Pullarnosgrimma & Pessoabett

har inte tvingat någon att tycka nosgrimman är överskattad, men JAG tycker det. Tävlar både fälttävlan, monte o trav. använder inte nosgrimma på någon av mina hästar. varför? jo för de behöver inte det. Har lärt sig att bettet är till för att lyssna på o drar inte iväg. Vill jag att de ska stanna då stannar de. Dem e uppfostrade så.
Min åsikt, mitt val

(knapplån)

Springer hästen med munnen ?
Hårda händer och skarpa bett har en förmåga att få hästen att antingen gapa (därför har många nosgrimma på hästen så att den inte kan gapa) eller också att hästen rör sig uppåt, antingen hela hästen eller bara drar upp huvudet.
Att bita tag i bettet har ingenting med bett att göra, det handlar mera om hur hästen använder nacke/hals.

Pessoabettet är värdelöst, det har inte alls samma verkan som en stång, utan hela bettet har en förmåga att hissas uppåt i munnen.
En stång kan ha vissa fördelar, även om den absolut INTE ska användas som broms på dåligt ridna hästar, men pessoabettet är bara dåligt...

Använder aldrig vare sig nosgrimma eller pessoabett.

*Gotlandsrusset* skrev:
varför tycker DU att pessoa är ett dumt o överskattat bett?
Behöver det verkligen en närmare förklaring? Se på hästar som rids med pessoa, jag har aldrig sett en häst som INTE var avknäppt i nacken.
Bettet hissas upp i munnen, och det skapar obehag. Dessutom måste man gå tillbaka till noll efter varje tygeltag för att nästa ska gå igenom.

Tigertofflan skrev:
Behöver det verkligen en närmare förklaring? Se på hästar som rids med pessoa, jag har aldrig sett en häst som INTE var avknäppt i nacken.
Bettet hissas upp i munnen, och det skapar obehag. Dessutom måste man gå tillbaka till noll efter varje tygeltag för att nästa ska gå igenom.

Håller med:bow:

strunt samma...

de e så att min kompis häst var hos tandläkaren för ett tag sedan, en mycket känd (häst)tandläkare som håller på inte bara i sverige. Han sa att kompisens häst hade trycksår på v Laan. Han rekommenderade ett pessoa bett då hästen är het o ett pessoabett aldrig trycker på laanerna.
så hon rider med ett pessoabett. O jag ser ingen anledning att klanka ner på bettet...har sj aldrig använt ett men om man är en duktig ryttare o mjuk i handen ser jag inget hinder...

Trivs hästen på det så är det ju självklart jättebra. Och det stämmer att det inte blir något tryck på lanerna om man rider med en tygel. Däremot är det mycket få hästar som trivs med ett bett som hissas upp i munnen.

Sen frågar jag mig hur smart det är att rida på ett hävstångsbett när hästen får så allvarliga trycksår av ett tränsbett..

underskattat är något som fått oförtjänt dåligt rykte.

pessoabett har ett välförtjänt dåligt rykte eftersom de i 99 fall av 100 är totalt värdelösa att rida på, alltså är det klart överskattat.

Ingen aning, men man måste ju lita på de som arbetat som hästtandläkare i många år o som har bra rykte...

Jag tror inte riktig du förstod min tankegång..

Det är säkert en bra lösning om hon tvunget vil rida på bett, att rida på ett som inte trycker på lanerna. MEN om han har fått sånna fruktansvärda trycksår av ett vanligt tränsbett så måste ryttaren vara väldigt okänslig i handen, och då skulle jag absolut inte satt på ett hävstångsbett, och absolut inte ett pessoa.

varför inte, har sätt många häsar som går med det, men kolla bara så att hästen inte har det för "mode" om man kan säga så...

*Gotlandsrusset* skrev:
använder inte nosgrimma på någon av mina hästar. varför? jo för de behöver inte det. Har lärt sig att bettet är till för att lyssna på o drar inte iväg.
Och de gapar inte?

red på pessoa förut.
det fick min häst att lossna och börja arbeta.
(han krökte inte bara på nacken, när han inte går i form släpar han alla hovar i backen så det blir rökmoln bakom oss på banan :D när han går i form känner man att han jobbar och det blir inga rökmoln bakom oss.)
jag kunde rida med slappa tyglar och pessoa och han gick kvar där han skulle gå.
nu har jag bytt till tredelat eftersom att han vet var han ska gå nu, kan man säga att han har hittat sig själv? :angel:
har pullarnosgrimma nu, läste i en annan tråd på buke att om den är rätt spänd har den minst inverkan på hästen, är det sant? :confused:
har inte testat rida ut på honom med tredelat än, får se om jag får stopp på han då. fick knappt stopp på han med pessoabettet, han drog upp huvudet och for iväg, vet inte om det hade så stor verkan på han ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 650
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 455
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 862

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka