pullarnosgrimma tillsammans med pessoabett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare explosiv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 011
Sv: pullarnosgrimma tillsammans med pessoabett?

hej hej - har läst tråden och vill nu lägga mig i diskussionen ;)

Ok jag följer med på vad du menar Tigertofflan men vad ska man då göra när hästen är van att gå på Pessoabett och man vill vänja in det på vanligt tjockt bett???

Jag har försökt med min kille som jag i o f s bara har haft i dryga 2 mån - men när jag tar på det mjuka bettet och vi rider ut drar han bara...

Har du några konkreta tips i vardagsarbetet???

(sorry trådskaparen - hoppas det är ok att jag lånar din tråd - vi är ju inne på samma område)

Tigertofflan skrev:
Men saken är den att om du sätter på ett skarpare bett, så får hästen fortfarande lika mycket tryck i munnen som när du sliter och drar, det är bara det att det är bekvämare för dig. Felet ligger inte i munnen. Betslar man då upp kanske man får problemet att hästen tillslut inte lyssnar på det lite skarpare bettet, och då får man betsla ännu skarpare.

Förstår du min poäng? :)
Jaa, det har du ju rätt i, när man tänker till lite;) som man behöver göra ibland...min nya är så het funderade på att pröva ett pessoarbett, men jag avstår, tur att du påminner mig, för jag vet ju igentligen oxå att det är så, att det är ju rätt träning och tålamod som är medicinen.....:banana:

Men om man rider dressyr på vanligt och sen bara hoppar på ett skarpare med hävstång? Endast för att hästen kan bli oerhört stark...

läst från Hööks? nej det lärde jag mig som liten, alla tränare sa alltid att en pullarnosgrimma ligger snett över hästens andnings "ådror" eller vad man ska kalla det, så hästen får mindre luft att (springa) på. Vad vet jag, har aldrig tyckt om den nosgrimman, själv rider jag alla mina hästar/ponnyer unga som gamla på remontnosgrimman som är den snällaste och varken täppner andingen eller ligger mot hästens kinder/tänder. :)

Remontnosgrimman är den nosgrimman som täpper igen andningen mest. Pullaren täpper i princip inte andningen alls. Inte heller en engelsk - som dock kan trycka på kinderna.

Milou75 skrev:
hej hej - har läst tråden och vill nu lägga mig i diskussionen ;)

Ok jag följer med på vad du menar Tigertofflan men vad ska man då göra när hästen är van att gå på Pessoabett och man vill vänja in det på vanligt tjockt bett???

Jag har försökt med min kille som jag i o f s bara har haft i dryga 2 mån - men när jag tar på det mjuka bettet och vi rider ut drar han bara...

Har du några konkreta tips i vardagsarbetet???

(sorry trådskaparen - hoppas det är ok att jag lånar din tråd - vi är ju inne på samma område)

Tigertofflan!!!!
Skulle vara jättetacksam om du kunde je lite konkreta tips!!!:bow:

Sorry, missade era inlägg däruppe :D

Har själv det problemet med pålle. Han blir oerhört het ute och när vi hoppar, ås jag har i princip ridit honom på pelham alltid förutom vid dressyrarbete och skrittrundor.Jag märkte nu när jag tränsade med ett vanligt tredelat att han inte tar förhållningar alls.

Nu har jag fortsatt att jobba med pelhamet. Tagit lätt tryck i stången, när han inte lyssnar, så ökar och ökar jag trycket, tills han lyssnar och ger då omedelbar eftergift. Tar såklart ett tag, men har funkat bra för oss. Försöker rida så lite på pelhamet som möjligt, och så mycket med sitsen som jag bara kan. Har ridit mycket barbacka, och det har hjälpt jättemycket! Kan sätta kandar på ett tränsbett och ett hack istället, och tar då i hacket om tränsbettet inte går fram. Fortfarande omedelbar eftergift när något händer.

Har blivit mycket bättre på bara ett par veckor, så detta funkar för oss.

Senast ändrad:

jahaa... självklart kan dem bli okänsliga i munnen med tiden. men jag visste inte att dem hade ett värre tryck i munnen när man rider med skarpare bett, alltså bara av att ha bettet i munnen. tänkte att det bara var skarpare när man tog i dem, men det är alltså inte sant?

Tigertofflan skrev:
Remontnosgrimman är den nosgrimman som täpper igen andningen mest. Pullaren täpper i princip inte andningen alls. Inte heller en engelsk - som dock kan trycka på kinderna.

Rempont nosgrimman ska alla unghästar rekomenderas ridas på. pga av den snälla funktionen som den gör, jag rider alla mina på den, tycker att tänderna/kinderna är det viktigaste, desutom spänner jag aldrig mina nosgrimmer hårt, varöfr ska man täppa andningen? o särskilt inte på en häst som har kvikdrag.

det finns mig veterligen aldrig någon anledning att täppa till hästens andningsvägar, om man nu inte vill mörda den förståss...

Jag har väl aldrig förespråkat att man ska täppa till andningen på nån häst över huvud taget? Och jag skulle inte kalla remonten för den snällaste. Kanske mot kinderna, men där är den ändå likvärdig med pullaren.

Lånar knapp.
Jag rider själv med antingen pullarnosgrimma eller vanlig engelsk utan achen på nya hästen. Och det funkar hur bra som helst! Jag tycker inte att man har någon anledning till att dra igen hela munnen som på en remont. Jag tycker pullarnosgrimman är skapligt snäll bara man inte spänner åt den massor. Och likaså den engelska spänner du inte åt den för hårt gör den inte någon skada. Egentligen gillar jag mest att rida utan, ingen anledning till att spänna åt massor.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 599
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden