Pullarträns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TigGer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 834
T

TigGer

Det har säkert varit uppe förut men jag letade och hittade inget..
Vad är det som är så bra med pullarträns? Varför använder man dom och på vilken "typ" av hästar?

Sv: Pullarträns

Hej!!

Jag vet faktist inte riktigt varför man använder pullarnosgrimma, men jag använder det på min ponny som är väldigt het.
Det funkar väldigt bra på honom. Har provat Aachennosgrimma med rem, men det hjälper inte.

Hoppas att det var till någon hjälp!!

Det finns en tråd om pullarnosgrimma här på utrustning nu, kolla den :) ! Där står det en del om den. Hoppas du hittar svaren där!

Eftersosm den övre remmen fäster högt upp så riskerar inte hästenså lätt att bli klämd mellan bettet och nosremmen när man tar i tygeln. Därför har vi bara pullarnosgrimmor på hästarna. Men det är klart behöver man inte nosremmen under betttet så kanske man kan använda en löst åtsatt engelsk nosgrimma utan att det kläms.

nosgrimman har väl ändå ingen lugnande effekt på hästen!?

Många använder nog pullarnosgrimman för att det är snyggt och en modegrej.

mizz_perfect skrev:
nosgrimman har väl ändå ingen lugnande effekt på hästen!?

Många använder nog pullarnosgrimman för att det är snyggt och en modegrej.
Jag tycker att det är skit-fult.

Okej!
Det är ju det min häst kan bli ibland. Pigg och så, det vore kanske bra med ett sånt träns då?
Tack för svaren!

nosgrimman har ingenting med att göra om hästen är het eller inte! Har du en het häst så lär dig rida de neller i värst afall byt bett. Nnosgrimman har man för att stabilicera tränset. pullarnosgrimman trycker inte över hästens tänder och *höjer upp* bettet med den understa remmen. det sitter ju inte direkt något lugnande medel i nosgrimman som hästen *sniffar* i sig när du använder den.

pullargrimman kan hjälpa till LITE GRANN om man har en mkt het häst, men främst har man den för att hästen lättare ska kunna andas vid tex fälttävlans terrängprov. är även bra att ha om man har bett som verkar uppåt i mungipan, då det finns risk att hästen blir klämd. sen är det som med alla andra saker....man trivs bättre med vissa!

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
586
Senast: skiesabove
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka