Pullarträns ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Superstaar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 547
Sv: Pullarträns ?

Själva tränset är ju som vilket träns som helst, men pullargrimman i sig är till för att stänga till hästens mun.

Den gör det dock på ett lite "snällt" sätt, iom att den inte trycker ihop andningsvägarna eller trycker in kindköttet mellan tänderna.

Är de vänligare än en vanlig nosgrimma ?
Är remontgrimma de bästa för hästen eller ?

Tack :)

För mig är en "vanlig" nosgrimma en engelsk, och en rätt spänd sådan drar inte ihop munnen på hästen. Den fyller inte heller hela ansiktet på hästen med remmar, så jag tycker nog att den slår pullargrimman ifråga om vänlighet, ja.

Däremot är en missbrukad (=hårt åtdragen) engelsk nosgrimma hemsk!

Remontgrimman är bra på så sätt att man knappt behöver dra åt den alls för att hindra hästen från att gapa för mycket. Genom att den sitter så långt fram på nosen får den "effekt" även som mycket löst spänd. Den kan heller inte komma åt hästens tänder. Jag har svårt att tro att någon skulle missbruka en remontgrimma, eftersom den så tydligt täpper till andningen på hästen isf...
Jag gillar remontgrimman!

Det är jäkligt snyggt också! :D

Sen är det ju faktist ett måste för oss hoppryttare om vi nu ska komma någonstans på tävlingsbanan...*ironisk*... :devil:

//Alice

Ja, det var en annan sida av saken! :D :rofl:

Själv tillhör jag den lilla, lilla (?) skara som tycker att remontgrimman är den snyggaste, om man nu ska välja efter utseendet. :cool:

Har du lyckats hitta någon vitfodrad remontgrimma, förresten? Eller har du gett upp? ;)

Senast ändrad:

pinky skrev:
Själva tränset är ju som vilket träns som helst, men pullargrimman i sig är till för att stänga till hästens mun.

Den gör det dock på ett lite "snällt" sätt, iom att den inte trycker ihop andningsvägarna eller trycker in kindköttet mellan tänderna.

Fast det är ju så att det är en "skarpare" nogrimma än tex engelsk, remont eller achen... och ingen av dom grimmorna "trycker ihop andningsvägarna" på hästarna heller...

Senast ändrad:

Ingen nosgrimma SKA ju trycka till andningsvägarna, rätt spänd.

Men t.ex en Aachengrimma missbrukas lätt, och då kläms "näsan" ihop.

Jag måste faktiskt säga att de flesta männsikor jag vet som använder aachen- och engelsk nosgrimma drar åt för hårt, även om de inte tycker själva att de gör det. "För med full kraft skulle det gå att dra ett (obs ett!) hål till..."
Vart tog den gamla läran om 2-3 fingrar under nosgrimman vägen, liksom? :crazy:

Tigertofflan skrev:
En följdfråga dårå. Vad är det för skilnad på en pullar- och en mexikansk nosgrimma?
Är det inte bara två olika namn för samma sak? Så har jag uppfattat det i alla fall.. Men nuför tiden är jag så insnöad på islandsgrejjer så jag tänker remont-modell så fort jag tänker på en nosgrimma :D

:idea:
Jag har även hört den med ringar benämnas som "amerikansk pullargrimma".
Då skulle det alltså kunna vara så att båda varianterna är pullargrimmor, men den utan ringar är en mexikansk, och den med ringar är amerikansk.

Nån som har andra teorier? :)

Har ingen aning... Sökte bilder fick bla upp dessa två:

Mexikansk - Pullar
t20z20mex.jpg
D102L(1).jpg

Tycker inte den sitter som en vanlig pullargrimma gör... Men iofs vet jag inte om det bara är på den bilden.. :confused:

På bilderna är det samma nosgrimma, med ringar.

Men på den vänstra bilden sitter den alldeles för långt ner... :smirk:

Hittade denna också, men vet inte om dom menar att det är en mexikansk nosgrimma, eller att det är nåt annat som är mexikanskt :o :p

"John Whitaker Super Deluxe Mexican Bridle
All John Whitaker Bridles are of extremely high quality and made from best leather. The Super Deluxe Mecican bridle comes with Extra raised rubber reins and clip cheeks."

bridle%20-%20john%20whitaker%20super%20deluxe%20mecican%20-%20small.jpg

Edit: Mjo, men jag hittar inga utan ringar? :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 917
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka