Pullarträns ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Superstaar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 547
Sv: Pullarträns ?

Jag har en remont grimma med fodring, och tillhörande pannband. Vit fodring då...

Nja, om du har en het känslig häst kan punkttrycket på näsan verka dämpande. Har faktiskt funkat på en del hästar jag ridit.

Att pullargrimman används för att få friare andningsvägar är jag rätt skeptisk till-ALLA nosgrimmor som är rätt anpassade för hästen ger fria andingsvägar. Tänk på namnet pullargrimma-varför tror ni att den heter så?

och då undrar jag hur hårt man drar åt nosgrimman för att få punkttryck på nosen :smirk:

att vissa hästar trivs bättre med en sån nosgrimma och därmed blir mer avslappnade och lydiga, det köper jag däremot.

om du jämför en remontgrimman med en pullargrimma är det ganska uppenbart att pullargrimman lämnar friare andningsvägar än remonten...därmed inte sagt att remonten stänger till andningsvägarna...

som med allt annat, kärt barn har många namn....från början tror jag att pullargrimman kallades mexikansk nosgrimma i sverige, pullargrimma kom senare.

Fiorano skrev:
-varför tror ni att den heter så?
av samma anledning som det finns "gå-påtygeln-bett" (hissbett). okunskap helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 329
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka