Puls=fång?

K

knyttet

Eftersom det varit så många trådar om fång och det diskuterats puls i kotleden som ett fångsymtom så undrar jag om en frisk häst kan ha puls? Kan puls vara symtom på något annat än fång? Tänker särskilt på en tråd där det diskuterades hovömhet kontra fång.
Nån som har lite mer tankar eller erfarenheter om just puls?
 
Sv: Puls=fång?

Även hovbölder kan ge stark puls. Säkert nånting mer, men det är det jag kommer på spontant.
 
Sv: Puls=fång?

Min häst har strålbensförändringar och när den nedbrytande processen pågår så har han förstärkt puls i kotan. Han visar dock även hälta, men eftersom han har förändringar på båda fram så kan det vara svårt att se hältan. Det tog tid innan jag förstod att det var strålbensförändringarna som ibland orsakade den förstärkta pulsen.

Vid den här årstiden är jag alltid rädd att jag ska förväxla hans problem med fång även om han aldrig haft fång!
 
Sv: Puls=fång?

Min häst har dåliga hovar. Och i år blev de ännu sämre, sulan blev uppluckrad av leran i våras, så pålle blev så ömfotad att han blev tvärhalt. Han hade då puls i hoven han blev halt på.
 
Sv: Puls=fång?

Tack alla tre!:bow:
Jag tycker att det är intressant, det verkar ju som att pulsen är ett symtom på att något inte står rätt till i hoven (smärta, ömhet, cirkulation mm), alltså inte bara ett symtom på fång!?
 
Sv: Puls=fång?

Precis så har jag också uppfattat att det är. Tecken på att ngt inte är helt rätt. Men det behöver inte vara ngt så allvarligt som fång.
 
Sv: Puls=fång?

Hej, så här svarade Agrias veterinär när jag via mail frågade ungefär detsamma:

Titel : Ökad puls - tecken på fång?

Man ska normalt kunna känna pulsen baktill på vardera sidan om kotan på
hästar.
Det är lättast på korthåriga hästar med ädla ben och betydligt svårare

till
exempel nordsvenskar som både har rikligt med hovskägg och tjock hud i
området.
För att kunna göra en säker bedömning, krävs en del övning.

Precis som hos oss, finns det tillfällen då pulsen kan öka i
intensitet,
till
exempel om hästen har ont i en hov på grund av en hovböld. Pulsen på
det
benet
kommer då att kännas mera markant. Vid ett fånganfall, ökar
pulsintensiteten på
alla fyra, men vanligen mest på frambenen. Värme kan också påverka både
pulsfrekvens och intensitet.


Så jag tolkar det som att det är inget konstigt om det känns lite puls, men jag tror att man ska kolla upp hur det brukar kännas vid normalt tillstånd. För då känner man ju lättare om det är något onormalt på gång. Men visst kan det vara knepigt! På min häst t ex är det svårt att "hitta" pulsen nere vid kotorna när han varit lugn och vilsam men om han har sprungit precis i hagen eller efter ridning så kan jag känna pulsen. Det är kanske lätt att då tro det är något på gång.

Pratade även med min egen veterinär en gång om detta och hon sa i princip likadant som Agria, dvs att det kan vara mycket knepigt och krävs en del övning.

Jag ställde de frågorna till veterinärerna för jag ville helst ha ett riktigt bra svar på hur man vet om det är fång eller inte men tyvärr är det inte så enkelt :(
 
Sv: Puls=fång?

Tack! Intressant att höra veterinärens åsikt!

Bellafjella skrev:
Jag ställde de frågorna till veterinärerna för jag ville helst ha ett riktigt bra svar på hur man vet om det är fång eller inte men tyvärr är det inte så enkelt :(
Nej, tyvärr verkar det inte vara så.:( Fång är rent ut sagt överj-vligt.
 
Sv: Puls=fång?

Jag har fått lära mig att om hästen har ökad puls i kotan så sitter problemet någonstans nedanför! /C
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp