Bukefalos 28 år!

pulsa i snö

janny

Trådstartare
Det verkar vara väldigt populärt att "pulsa i snö" med häst, men är det enbart nyttigt eller sliter det på hästen?
 
Sv: pulsa i snö

Nyttigt ja, i lättsamma former och inte upprepande :)

Tid osv får man anpassa efter hästens kondition men jag brukar aldrig pulsa längre stunder då jag alltid tyckt att hästarna blir trötta ganska fort. Jag vill aldrig att ett pass ska kännas tungt eller för jobbigt utan har alltid tyckt att det är bättre då att ta det lite då och då i uppbyggande syfte i stället för nedbrytande.

Viktigt tycker jag är att man låter hästen återhämta sig varje gång så man inte pulsar djupsnö varje dag tex utan gärna att det får gå 1-2 dagar mellan minst.

Så för mig blir det som med allt annat, att upprepande saker blir skadligt men att det samtidigt är uppbyggande och nyttigt att jobba lite tyngre också i små doser då och då :)

Sen får man anpassa efter individen också, för en del hästar är det rent olämpligt att pulsa snö.
 
Senast ändrad:
Sv: pulsa i snö

Min häst har pålagringar båda fram och ks, är väldigt försiktig med att rida i djup snö. Måste jag så tar jag helst en galopp där jag vet att underlaget är ok.
 
Sv: pulsa i snö

Jag har alltid utnyttjat vintern och snö.
Här finns inte tillgång till ridhus om man inte kör iväg med transport ganska långt och ridbana finns inte heller.
När jag stod där det fanns ridbana var den iaf inte speciellt ridbar så naturen har fått fungera som ridhus.

När min grabb var unghäst skrittade jag i djupsnö 1-2h varannan dag och det var det bästa jag gjort!
Han fick en grundstyrka som jag inte träffat på speciellt många hästar som har och ett rejält muskelberg blev han, tom så veterinären blev imponerad.
Han blir nu 10 år och har aldrig varit halt pga ridrelaterade skador, tvärtom han är den tåligaste häst jag stött på som aldrig är sjuk eller skadad (visst har han fått sår men aldrig ngt allvarligt).

Läste i en tidining som jag inte kommer ihåg vilken men det var nu under hösten den kom iaf och där stod det bla om att många hästar går sönder pga förlite motion och belastning och det är ju ngt att tänka på.
 
Sv: pulsa i snö

Som all träning måste man ha en invänjning och inte dra på för hårt med en gång. Här kom snön fort och vi har 1 meters djup på vallarna och lite mindre inne i skogen. Snön går upp till bringan på hästarna och därmed blir det väldigt jobbigt för hela kroppen på hästen. Jag nöjer mig med skrittjobb i lugn takt och ökar i skogen men har vi otur så kommer snömängden att bli väldigt stor och det händer att jag ställer av hästarna framåt slutet av februari p.g..a att det inte går att ta sig ut. Det är otänkbart att rida på vägen här eftersom den är hårt trafikerad av tunga fordon och snövallarna är enorma.
 
Sv: pulsa i snö

Läste i en tidining som jag inte kommer ihåg vilken men det var nu under hösten den kom iaf och där stod det bla om att många hästar går sönder pga förlite motion och belastning och det är ju ngt att tänka på.

Just därför travhästarna körs in tidigt och går lättare motionsturer därefter, det ger mer hållbara hästar som stärker senor, muskler, ligament, hjärta och lungor.

Tyvärr är det väldigt många som låter sina hästar "vara unghästar" och rider in som 3-åringar utan att ha jobbat upp en bra grund med körning/tömkörning i skog och mark och sedan ska matchas för 3-årstest/ridprov tidigt på året...
 
Sv: pulsa i snö

Hur lägger ni upp snöträningen ? Jag har satt igång med longering 5-10 minuter varje dag i djup snö i den gångart hästen verkar vilja gå i. Är jag mesig?

Hur lägger ni upp snöträningen ?
 
Sv: pulsa i snö

Jag har börjat med pass om ca 30-40 min ibland promenerar jag med men oftast är det uppsuttet.
Dock mestadels/nästan bara skritt i början.
 
Sv: pulsa i snö

Jag är osäker men har också longerat, snön är ca 15-30 cm djup och jag var noga med att byta varv ofta och jobba med skrittpauser men min fick jobba i både trav o galopp.
 
Sv: pulsa i snö

Det kan vara jättebra träning samtidigt som det kan vara katastrof, det är min erfarenhet. Diskuterade detta med equiterapueften för nån vecka sedan och hon rekomenderade väl inte just så mycket ridning i djupsnö. Anledningen var att ca 50% av våra ridhästar har problem med SI-leden och då är det inte bra att anstränga den så pass mycket som det blir i djupsnö. Men, om man vet att hästen är bra i leden så var hon positiv till detta. I viss mängd alltså, eftersom det kan vara nog så jobbigt med ett par minuter i början då det blir en rörelse som hästen inte gör själv till vardags. :)
 
Sv: pulsa i snö

Det finns väl en del saker att vara försiktig med, som-
-mjölksyra, det kan gå väldigt snabbt om det är DJUP snö, särskilt i början, (nu har jag en äldre häst som bygger sig långsammare så jag brukar bara ta ett par meter åt gången och bara en till tre repetitioner i början, sen öka en bit i taget förutsatt att man gör det regelbundet!) då menar jag snö som går upp till mage/armbågar på hästen så dom mer eller mindre får simma/hoppa fram, och lite lägre snö om det är tung snö.

Kanske är större risk att överanstränga om det är lite halvdjup snö. Att man rider på som man är van vid och inte tänker på att det kanske är 5 gånger så jobbigt för hästen på samma tid/sträcka vid ca 3dm snö än på barmark. :angel:

-Om man rider fort kan man (liksom i vatten) tänka på risken att hugga sig. Större risk ju sämre koll hästen har på benen, men är det hård/tung snö (skare t ex) finns alltid risken att hästen inte hinner undan med frambenen innan bakbenen sätts ner.

Hästar är såklart olika och tål olika mycket. Men jag skulle tro att det är en bra tumregel att tänka att man alltid slutar innan hästen verkar trött om man rider i snö. Vill man fortsätta rida kan man försöka övergå till där det är plogat istället.
Alternativt så pulsar man själv i snö bredvid hästen (särskilt i början) istället för att sitta på ryggen, för då lär det bli den effekten! :D
(tycker f ö det är ett kanonsätt att värma upp om man ska rida när det är kallt! 5-10 minuters avsutten snöpulsning innan man går in på banan/i ridhuset!
 
Sv: pulsa i snö

snön är ca 15-30 cm djup

Vid såna snödjup kör jag alla gångarter ren dressyrträning, det är ju ingenting om det är torr snö :D idag skrittade jag min kallblodstravare (tränas för trav på 156 cm) i snödjup som gick nästan upp till hans mage ca 10-15 minuter, varvat med att gå i upptrampat spår där det har gått hästar tidigare och direkt ut i djupsnön 3 repor.

Det viktigaste tycker jag är att man börjar med kortare pass i skritt och utökar med tiden, både börja och avsluta på stadigt underlag så man får ut slaggprodukter i musklerna. Har jag bara skrittat i snön avslutar jag med skritt på vägana, har jag nyttjat de andra gångarterna vill jag alltid jogga på stadigt underlag.
 
Sv: pulsa i snö

Mina hästar har inte problem med kroppen någonstans och dom får jobba i snön. Dagen till ära är det plusgrader så snön har blivit rejält tung. 2,7 km tog 40 minuter och vi stannade några gånger och pustade ut. Förutom att snön är meterdjup på öppna platser och något lägre i skogen så är terrängen oerhört kuperad med många sluttningar och branter. De sista 700 metrarna går verkligen segt uppför...efter en sån här genomkörare blir det enkel longering eller vila ett par dagar innan det är dags för nästa pass. När snön var kall gick det bra att trava också men nu när den är tung tar vi det lugnt. Hästarna är vana och tränade för detta...men inte blir det några timslånga pass eller högre tempo...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: IngelaH
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
868
Senast: Habina
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Fazeem
·
Fordon Har en gammal Volvo från 2009 som stått nu någon vecka pga köpt ny bil. Imorse när jag skulle starta den så gick det inte, är snö och...
Svar
17
· Visningar
939
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp