Pulsering i framhov

P

plastik

Har en shettis som har haft fång minst två ggr, senast förra året. Pga detta har vi tagit det väldigt försiktigt med bete och sådant i år och jag har i samband med bete (inte heltid) känt hur det pulserar i en framhov (kommer inte ihåg vilken det är just nu, men har för mig att det är höger och han visar inga andra typiska fångsymtpom).

Första gången jag kände det var i maj-juni (innan dess bodde han hos fodervärd och gick på gräs såvitt jag vet utan problem, dock trodde jag ju det kunde vara fång då iom att gräsbytet). Vi ringde då en veterinär (ej vår ordinarie då han inte var anträffbar just då) och fick rekommendationen att ge butta i fyra dagar samt dra in all kraft, vilket vi gjorde. Efter buttakuren kände jag ingen pulsering längre och han vandes då sakta vid lite kraft igen och även gräsätning och mestadels genom handbetning. Den senaste tiden har han dock knappt ätit något gräs överhuvudtaget.

Dock kände jag idag att det ÄNDÅ pulserar i en hov och nu går han ju bara i en avbetad hage, äter runt 3 kg hö/dag samt ca en dl mineraler blandat med en dl korn- och havrekross.

Så är det någon här som vet vad det kan vara? Kan det vara något med fodret han får som gör att det ändå är lite "fångvarning" på honom eller kan det vara något helt annat?
 
Så med största säkerhet är det alltså fång trots att det bara pulserar i en hov? Det kan inte vara något annat? :crazy:

Men om det är fång då, vad är det som utlöser det hela? Kan det vara den där lilla dl med korn- och havrekross eller kan det rentav vara höet (som inte är analyserat, men som kommer att ske inom det närmaste) som har något i sig?

Det konstiga är ju dessutom att det inte alls pulserar varje gång jag är där och känner...
Hur mycket gräs kan räcka för en fånghäst att få i sig för att den ska få fång igen?
 
Jag är ju inte veterinär, men har haft fånghäst...Tydligen så kan fångsymptom vara väldigt "lätta", dom kan bara se lite knackiga ut.

Ta ut en veterinär eller ännu hellre åk till klinik, så kan dom ev röntga för att se om hovbenet är roterat.

Vi ger vår ponny halm till viss del som grovfoder på veterinärs inrådan, och knappt något kraftfoder alls. Har hästen haft fång är det ju inte bra om dom har övervikt!
 
Plastik: Ursäkta om jag lånar din tråd lite ;)

Jag vet inte mycket om fång men vill verkligen lära mig....Om en häst har kronisk fång (kallas det så???) kan den då få fång anfall??? Hur yttrar sig det? Om det är som hon beskriver, puls i en hov, kan det då vara ett nytt fånganfall? Om det bara är pulsering men ingen smärta ska det då behandlas iaf på något sätt (röntgas???) eller går det över av sig själv......Några frågor kanske är hel korkade men jag har kommit in i en period där jag vill lära lära lära....Så jag vore tacksam för svar :)
 
Du ska ju helst inte ge krafftfoder med högt stärkelseinnehåll till en fånghäst. Alltså ska du försöka undvika spannmål..

Har det kommit regn nyligen? Bytt hage? Det kan krävas så lite för att gräset ska få en skjuts och din häst få i sig för mkt näring för snabbt..

Foderförändring för en känslig fånghäst kan vara ett lätt regn.. Så man får vara väldigt uppmärksam och känna på ben och hovar ordentligt, precis som du gör.

Jag har ingen större erfarenhet av fång, men jag skulle råda dig till att ringa veterinär.. Men en grej till- det kan ju vara en hovböld också, sådant ger också puls.. Är det samma hov varje gång eller olika?
 
På röntgen ser man ev. rotering av hovbenet. Har det gått såpass långt kan hästen behöva specialskoning. Och ja, har hästen haft fång kan den få det igen!! Det är därför man måste vara väldigt noga med ev foderbyten hela hästens liv.

Jag skulle rådfråga en veterinär om en tidigare fånghäst visade minsta tecken på fång!!

Sök på fång här innne, så finns det en massa trådar att läsa.
 
Min hovslagare sa att man inte skulle ge kraft åt
fånghästar bara hö.

Har själv en "fånghäst". Han äter bara hö och
så går ha i en hage som det nästan inte finns
nå bete i. ;)
 
Men vad idiotiskt att inte ta reda på FAKTA när man har en fånghäst. Hur många gånger ska man behöva tjata här att fånghästar har precis samma näringsbehov som innan de fick fång!! De behöver också PROTEINER. Protein är inte det som orsakar fång.

Man ska givetvis göra en höanalys och se att höet är bra nog för att räcka som enda fodermedel till hästen. Om det inte är det är det bra att till en fånghäst komplettera med krafftfoder med lågt stärkelseinnehåll. Lucern är även bra att ge. Så inga spannmål utan lucern, betfor och det finns ngt som heter aspbarkspellets som tydligen ska vara okej att ge.
Men det beror på höets värden- man ska försöka ha så bra värden som möjligt så man slipper stödfodra med krafftfoder.

Och en grej till! När hästen får näringsbrist som den får med enbart magert hö som de flesta verkar ge, då har den LÄTTARE att få fång igen. För minsta ökning av fodret blir då en chock för hästen och skapar mer obalans. Dessutom blir en del hästar tjocka när de får för lite protein och för mkt energi, och de kan få fång av övervikt med..
 
Hästens foderstat ska du fråga en AGRONOM om. DE KAN. INTE veterinärerna- även om man tycker att de borde uppdatera sin kunskap på ämnet. Det är känt sedan FLERA år tillbaka att protein INTE är orsaken till fång. Och alla hästar behöver få sitt proteinbehov täckt.

Du svälter din häst genom att ge för lite protein.
 
Att hästen har kronisk fång, betyder att hovbenet är roterat/sänkt. Det behöver alltså inte vara nått som man känner av jämt, och hästen kan vara helt symptomfri (förutom rotationen) resten av livet.
Fång går oftast att behandla med bra resultat, men med lång vilotid. Min medryttarhäst är under behandling enligt "Strömsholmsmetoden", dvs Strömsholm är hennes doktor. Enligt ameo här på forumet som också är utbildad hovslagare, borde i princip vilket hovslagare som helst kunna bota fång (på många hästar, inte alla) och efter att ha sett hur Strömsholm gjorde, är jag säker på att hon har rätt. OM hovslagaren är öppen för andra förslag än bara dom han/hon har lärt sig. Det vanliaste är tydligen att man slår på sk PG-beslag på en fånghäst, vilket inte alltid är det bästa och i vissa fall t.o.m kan få hästen att bli mer halt.
Medryttarhästen är röntgad (bör göras hur man än gör för att se hur många grader hovbenet roterat), sen har dom verkat bort nästan hela främre delen av hoven in till lamellranden och lagt på en sko med öppen tå, dvs den är vänd åt fel håll med trakterna framåt. Precis som att du själv om du har ett sår under foten, helst skulle vilja ha ett hål i sulan under det för att minska trycket. Sen har det nu varit absolut box-/hagvila i 5 veckor. Hon får inte ledas på promenader eller nått. Imorgon ska hon tillbaka för att återigen röntgas och se hur det tagit sig.
Ameo har bra länkar som förklarar lättförståligt.
 
Okej, det där med spannmål har jag inte hör förut. Det är dock lustigt för i vintras/våras åt han uppemot 0,5 l korn/havre + att han gick i hage med gräs, och såvitt jag vet hade han inga problem då (han stod hos fodervärd). Han har likaså alltid kunnat äta gräs mellan fångattackerna utan synliga problem.

Nu har han dock gått i samma hage i princip hela sommaren och den är rejält avbetad så han får knappt i sig något gräs och näring genom det. Har även försökt undvika att handbeta honom och sådär för mycket om det regnat.

Suck, ska dock försöka få iväg höet på analys nu och sedan försöka luska ut en bra foderstat utan spannmål så kanske det bättrar sig? Pulserade idag igen när jag var ute och nu har han inte blivit handbetad på länge och jag har även dragit ner på kraften så att han nu nästan bara får mineraler. Och det är bara höger hov som pulserat. Får försöka kontakta min vet (vilken dock verkar vara rätt okontaktbar :crazy:). Kanske kan prata lite med hovslagaren nästa gång han kommer också?

Taskigt om det är något annat och han har gått i "fånghage" hela sommaren. :crazy:
 
Jag svälter inte vår ponny...Däremot så behövde han gå ned i vikt (vilket många fånghästar behöver) och det har han gjort. Och dessutom får han kraftfoder i liten mängd vilka en del verkar tro att fånghästar absolut inte ska äta!
 
hm hm jag vet att alla hästar behöver protein men det kan faktiskt vara så att alla fång hästar inte Kan äta så mycke protein som du säger så var lite försiktig med vad du skriver här annars kanske en del som inte kan så mycke slänger i sina fånghästar för mycke protein ... ;)
 
Hej Miss!
Det är jag som skrev ett inlägg om en häst som var halt på alla fyra för en vecka sedan.
Mitt råd till alla er fång-häst-ägare är tveka ALDRIG att ringa ut veterinär när ni misstänker fång!
Det andra rådet är röntga!
Min älskade vän visade ha en kraftig rotation på alla fyra, han har så hör smärttröskel så att han har slutat reagera på vanlig undersökning och visar inte längre de symptom som man brukar koppla ihop med fång.
Jag känner inte riktigt att jag kan ge råd om hur man förebygger återfall eftersom jag har gjort en så taskigt jobb med min vän här hemma!
Vi får väl se om hovslagaren tar åt sig fallet, gör han inte det ska jag försöka komma i kontakt med Strömsholm. Det är det sista chansen jag har!
PG och fång är inte någon bra kombination enligt min hovis...
Hoppas ni har bättre lycka än jag!
 
Jag håller med dig!! Jag trodde att jag visste hur fånghästar såg ut och betedde sig, men en häst med hög smärttröskel kan visa väldigt lindriga symptom...Tyvärr har jag också gjort den erfarenheten.
 
Hoppas det löser sig, glömde skriva massor i PM:et.
Ta kontakt med Strömsholm och berätta om läget så får du säkert komma in. Det kostar ju endel, men försäkringsbolaget täcker även denna behandling (ska göra iaf). "Vi" fick betala 2700:- för båda fram efter direktreglering, och då är beslagen inräknade. Sen tar det ju sin tid att få hästen bra, "våran" får inte ridas på sammanlagt 15 v och första 5 gick hon i sjukhage. Sen kommer det ju till flera besök på Strömsholm. Minst 3 iaf.

Jag håller alla tummar jag har för er, min medryttarhäst kommer att bli 100% återställd, varav den hoven med minst sänkning är helt bra nu efter 5 veckor bara.

PM:a igen om du vill.

Mvh Monika
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 749
Senast: skuggi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 287
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sminktråden
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp