Qalle (hans bockighet?)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare loka75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 60
  • Visningar Visningar 9 243
Sv: Qalle (hans bockighet?)

Varför avråda från att ta Akribori? Det framkommer inte. Det måste väl finnas en anledning till att du avråder?

OK inlägget tidigare var riktat till goldengalactia. Läste sedan att andra menar att han nedärver nerv. Så kanske det är. Min avk Akribori-Magini som ju isåfall borde vara supernervig är hur cool som helst. Men det är ju bara EN häst. Fast jag har fått intrycket när man har läst här på Buke att många är nöjda med sina avk e:Akribori och att de har bra temp. Har själv träffat Akribori som då var lugn som en filbunke...

Highlight då? Han är 165, har 8 rakt igenom på alla gångarter, ger mkt ridbara och trevliga avkommor och hans BLUP ser ut så här:
Exteriör-146/ Gång-145/ Hopp-129. Han har gett 3 dressyrdiplom samt 6 hoppdiplom.Han har även en i inom ponnyaveln godkänd hingst, Lotus RP 131. Du kan gå in på www.millegarne.com o. kika.

Aerline H? 167 cm i mkh, 9 på typ, 789 på gång. Har gett 3 dress.diplom och 8 hoppdiplom. www.stall-h.se

Lite stora - jag vet. Men Highlight ger rel. små avkommor, om jag förstått mina källor rätt.

Vi har en åring på gården som är e. Qalle. Har aldrig lagt märke till att hon bockar. Tror faktiskt inte jag sett det. Hon är väldigt fin. 48 poäng på fölmönstringen och en 9:a på galoppen. Verkar vara kanon i sitt psyke även om hon är livlig. Tycker Qalle verkar nedärva väldigt fina individer

Enligt hingstsidan så fick Camaro M ...9... på galoppen...;)

Ellen85 skrev:
Highlight då? Han är 165, har 8 rakt igenom på alla gångarter, ger mkt ridbara och trevliga avkommor och hans BLUP ser ut så här:
Exteriör-146/ Gång-145/ Hopp-129. Han har gett 3 dressyrdiplom samt 6 hoppdiplom.Han har även en i inom ponnyaveln godkänd hingst, Lotus RP 131. Du kan gå in på www.millegarne.com o. kika.

Aerline H? 167 cm i mkh, 9 på typ, 789 på gång. Har gett 3 dress.diplom och 8 hoppdiplom. www.stall-h.se

Lite stora - jag vet. Men Highlight ger rel. små avkommor, om jag förstått mina källor rätt.

mmhh intressant! Ska kolla mer på dessa två. Du tror inte att Highlight ger grova hästar. Mitt sto är inte ädel.
Aerline H verkar också intressant, ska checka av detta närmare.

Tack för tipset!!

En av mina vänner har en mycket trevlig avkomma e. Highlight, och han är inte grov trots att han har en ganska oädel mor.

Ellen85 skrev:
(OBS! Inte skryt, jag råkar bara ha begåvats med mkt bra balans...:o .)

Jag lyckades inte redigera detta inlägg; hade dock velat radera den här meningen som får mig att framstå som en fruktansvärt självgod individ utan självdistans...:eek:

K

Ingen fara. :smirk: Du framstås bara som en person som lyckats hålla sig kvar i sadeln väldigt länge ;) Som egentligen bara är imponerande,

Äh, varför det? Man får tycka att man har någon bra sida utan att skämmas. Glöm Jante...

Alla ryttare har ju någon bra sak, och balansen är ju dessutom viktig! Man ska inte behöva skämmas bara för att man har något bra eller är lite duktig för en gångs skull.

Helt plötslig är vi inne på balans??
Ja ja det gör inget!

Är inne på Aerline H eller Qalle.
Fick ytterligare tips om Cortus, Cuber??

Jag tror absolut att Aerline H skulle kunna vara något!

Ibland kan man bli galen! Både QE och Qalle är två stabila, trevliga och snälla herrar. Att de sedan är glada och energiska är väl inget fel? Döm dem inte från visningar då både de och mr. Eriksson lätt blir lite överladdade och kanske spexar till det lite extra.. Rekommenderar båda lätt, bara stona inte är för kortlinjerade.:mad:

Men inget i denna tråden är väl påhopp på varken QE eller Qalle? Båda två är ganska runda i ryggen i synnerhet på visningar men även inne på banan när de ska koncentrera sig och prestera. Att de båda dessutom nedärver denna egenhet tvivlar jag inte heller på då jag sett ett antal avkommor (10-20 st) som har uppvisat liknande beteende.
Att de däremot är stabila trevliga individer håller jag absolut med om! Jag är helnöjd med min underbara QE-avkomma och kan inte önska mig ett bättre temperament! Hon är tuff med en hel del nerv men fullständigt kontaktbar och mycket arbetsvillig! Precis som en modern tävlingshäst ska vara.

Jag menade inte att racka ner på QE eller Q, jag fick bara intrycket av att trådskaparen kanske inte är så van att rida unghästar, och kanske inte heller så väldigt rutinerad (loka75, snälla rätta mig om jag har fel, jag vill inte alls förringa dina kunskaper!) eftersom "bockighet" isf inte skulle vara ett problem. Jag har inte sett QE sedan han var 4 (5?), och fick då ett mycket positivt intryck av honom. Jag tycker absolut inte att det är en dålig hingst!

loka75, du vet väl att nya BLUP-indexen har kommit nu? Finns i senaste Ridsport samt i förkortad version här på "Avel". Det kan ju också vara intressant läsning för dig!

Hälsn. Karin :)

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: viltmilla
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 055
Senast: axel
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er... 4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 544
Senast: Malacki
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025