Queers for Palstine

Bukefalos 30 år!

Ridinglady

Trådstartare
Kan någon förklara för mig utan att idiotstämpla mig?

Jag gick i Malmö Pride förra lördagen och då gick ett stort antal människor under banderollen Qeers for Palestine. För mig är Palestinafrågan mkt nära sammankopplad med islam. Den Palestinska grundlagen har ju islam som officiell religion om jag förstått rätt. Islam som religion ( i liket med många andra religioner ) är ju uttalat negativ till hbtqi-personer. Hur går detta ihop idiologiskt?

Senast ändrad:
Att protestera till förmån för Palestina har för de flesta rimliga människor inget att göra med islam, utan rätten att få leva utan att bli utsatt för folkmord och riktade attacker mot civila.

Mänskliga rättigheter gäller inte bara människor som tycker som jag, typ.

Sen kan jag tänka mig att man blir mer benägen att demonstrera när det finns en uppfattning om närhet. Den politiska västvärlden har mycket kontakt med Israel, alltså känns det som att vi skulle kunna göra mer för att få stopp på det.

I kriser där vi upplever att "vårt samhälle" redan tar avstånd finns det inte så mycket poäng att demonstrera i Sverige.

Jag gick i Malmö Pride förra lördagen och då gick ett stort antal människor under banderollen Qeers for Palestine. För mig är Palestinafrågan mkt nära sammankopplad med islam. Den Palestinska grundlagen har ju islam som officiell religion om jag förstått rätt. Islam som religion ( i liket med många andra religioner ) är ju uttalat negativ till hbtqi-personer. Hur går detta ihop idiologiskt?
Hört talas om solidaritet? Det är dessutom vida känt att Israel sysslar med "pinkwashing" för att flytta fokus från deras egna folkrättsbrott - då blir det rimligt att queera personer inte vill att det ska ursäktas i deras namn. Det är ju inte så att Israel undviker att bomba HBTQI+ personer bara för den sakens skull. Att stoppa folkmordet är mer akut.

Att protestera till förmån för Palestina har för de flesta rimliga människor inget att göra med islam, utan rätten att få leva utan att bli utsatt för folkmord och riktade attacker mot civila.

Mänskliga rättigheter gäller inte bara människor som tycker som jag, typ.
Ja men vet du varför gör man det under en queerparoll?

Jag har inte så svårt att förstå att det finns frågetecken kring varför en grupp människor vars livsstil i det stora hela fördöms av de man vill företräda går så all in.

Nej, såklart inte. Men jag förstår inte varför det är så främmande att queera personer kan stå upp för de som är queera i Palestina - oavsett de som styr. Utöver att man vänder sig emot Israels ganska skamlösa pinkwashing.
Aha, jag hade inte fattat att queer for Palestine var en grupp som stödde queera personer i Palestina. Jag trodde deras fokus var att stötta Palestina i konflikten.

Ja vet du men varför gör man det under en queerparoll?

Jag har inte så svårt att förstå att det finns frågetecken kring varför en grupp människor vars livsstil i det stora hela fördöms av de man vill företräda går så all in.

Nu gissar jag förvisso, men det är ju i ett sammanhang där man har en chans att synas. Att ha rubriken "befria Palestina" hade känts mer malplacerat än "Queers för Palestina" för mig, det senare motiverar liksom att man gör det i pride-paraden (och är dessutom ett etablerat sätt att rubricera sig när man just går i en demonstration).

Att kunna värna om barn som blir systematiskt dödade trots att dessa barn kanske växer upp till att bli förtryckare av det vi står för är väl liksom hela grunden i tanken om demokrati och mänskliga rättigheter?

Sen ser åtminstone jag att en (i mina ögon väldigt önskvärd) sekularisering och liberalisering förhindras av religiösa krig och motsättningar. Att vara i konflikt är ju ett sätt att driva isär oss, och gynnar religiös extremism.

Du menar att man inte ska stå upp för att civila dödas i mängder, baserat är att de har en religion som har rejält problematiska delar?

Jag kan tycka att du är en fullständig total idiot - jag tycker däremot inte att du ska dödas.

Kommer länka till ett SNL-skämt som jag tycker illustrerar den här diskursen ganska spot on (även om det är i en amerikansk kontext).

"Also, if you want them to be gay, just stop bombing them — they’ll get to gay. Like, they’re busy. They don’t have time to be like, ‘Who am I in the deepest parts of my soul?’ You can’t watch your village get blown up and be like, ‘I think I’m bisexual actually."

Det är såklart mer komplext än så, men det ligger ändå ganska mycket i det. Och jag förutsätter att queers for Palestine skulle vara de första att kämpa för queera rättigheter i ett fritt och självständigt Palestina - men de behöver vara just fria för få en genuin chans.

Aha, jag hade inte fattat att queer for Palestine var en grupp som stödde queera personer i Palestina. Jag trodde deras fokus var att stötta Palestina i konflikten.
Att stötta Palestina i konflikten och värna palestinska liv blir ju i förlängning att stötta queera personer som bor där? Jag tycker att det blir en ännu viktigare sak när Israels pinkwashing är så utbredd.

Att stötta Palestina i konflikten och värna palestinska liv blir ju i förlängning att stötta queera personer som bor där? Jag tycker att det blir en ännu viktigare sak när Israels pinkwashing är så utbredd.

Jag vet inte vad du menar med pinkwashing men jag hade hellre varit queer i Israel än i Palestina.

Vad det gäller Israels invasion av Gaza och Västbanken handlar det väll snarast om att vara död eller levande i Gaza/Västbanken oavsett sexualitet. Det är ju inte som att palestinier erbjuds ett liv i Israel.
Ja naturligtvis. Min bestämda uppfattning är att Israel är i färd med att utföra ett folkmord. Men just det är inte vad jag diskuterar nu.

Jag svarade på inlägget om att det är viktigt att uppmärksamma Israels pinkwashing. När det kommer till queerpersoners rättigheter tycker jag att Israels pinkwashing är en rätt perifer fråga jämfört med den systematiska och sanktionerade förföljelse som queerpersoner i Palestina och andra muslimska länder är utsatta för.

Så om syftet är att stå upp för queerpersoners rättigheter tycker jag att det är en lite märklig prioritering.

Jag vet inte vad du menar med pinkwashing men jag hade hellre varit queer i Israel än i Palestina.
Det finns mängder av exempel på Israels pinkwashing, som när israeliska soldater postar bilder på prideflaggor som de haft med sig in i Gaza som de poserar med "i kärlekens namn" på ställen de ödelagt. https://www.theguardian.com/world/a...israel-pride-flags-gaza-conflict-pink-washing

Sedan är strategin mer utbredd än så, och utöver att Israel framställer sig själva som queervänliga, framförallt för att kunna peka på palestinier som den andre och rättfärdiga Israels övergrepp, så förekommer det att de utpressar queera palestinier som de övervakat.

“Israel has positioned itself as being this beacon of democracy and gay rights and gay liberation,” said Malka Roth, a queer Jewish woman and organizer with No Pride in Genocide. “Queer people are being used to legitimize and justify this horrific violence,” she said, adding that the Israeli military, surveil queer Palestinians to blackmail them into being informants."
https://prismreports.org/2024/02/21/no-pride-in-genocide-pinkwashing-pale/

Jag kan se att det är problematiskt, men! Det är under antagandet att Hamas representerar allmänt palestinier. På västbanken tex, är det tillåtet och lagligt med lgbtq+ PLO är en uttalat sekulär organisation som enbart fokuserat på territorium. Hamas däremot är mer islamistiska.

Sedan är det lätt att gå på Israels propaganda som det enda lgbtq+ vänliga landet i mellanöstern. Man ska inte glömma att Itamar Ben-Gvir, hans parti och coalition av extremhöger och ortodoxa judar, har ett extremt stor inflytande eftersom Netanyahu är helt beroende av dem politiskt, är öppet homofobiska. Smotrich (Israels finansminister) har kallat samkönat äktenskap incest. Itamar Ben-Gvir har själv deltagit i den sk Beast Parade. Och försvarade en bror till Yishai Schlissel som dömdes för mordet på en 16 årig flicka under Jerusalem pride, Shira Banki. När han misstänktes för inblandning.

https://www.timesofisrael.com/jerus...ben-gvir-must-be-kept-out-of-events-security/

För att stödja Palestinska lgbtq+ så krävs det först och främst ett självständigt Gaza. Ett hundratal lgbtq+ Palestinier har sökt asyl i Israel, de har bara beviljats temporära uppehållstillstånd som kan dras tillbaka när som helst. Det är välkänt att Israeliska myndigheter, bl.a Mossad och miltären i utbyte kräver att personerna ska spionera på Palestinier.

https://www.jewishvoiceforlabour.or...queers-under-israeli-surveillance-and-threat/

Finns det en problematik, absolut. Men det sorglustiga är att det enda som förenar islamistiska imamer och islamister med ortodoxa rabbi och ortodoxa högerextrema är det anti-lgbtq+

https://www.thepinknews.com/2006/07/04/anti-gay-feelings-unite-israels-orthodox-jews-and-muslims/

Du menar att man inte ska stå upp för att civila dödas i mängder, baserat är att de har en religion som har rejält problematiska delar?

Jag kan tycka att du är en fullständig total idiot - jag tycker däremot inte att du ska dödas.
Nej, givetvis inte! Trist att du inte kan bemöta mig med respekt och förklara.

Jag kan se att det är problematiskt, men! Det är under antagandet att Hamas representerar allmänt palestinier. På västbanken tex, är det tillåtet och lagligt med lgbtq+ PLO är en uttalat sekulär organisation som enbart fokuserat på territorium. Hamas däremot är mer islamistiska.

Sedan är det lätt att gå på Israels propaganda som det enda lgbtq+ vänliga landet i mellanöstern. Man ska inte glömma att Itamar Ben-Gvir, hans parti och coalition av extremhöger och ortodoxa judar, har ett extremt stor inflytande eftersom Netanyahu är helt beroende av dem politiskt, är öppet homofobiska. Smotrich (Israels finansminister) har kallat samkönat äktenskap incest. Itamar Ben-Gvir har själv deltagit i den sk Beast Parade. Och försvarade en bror till Yishai Schlissel som dömdes för mordet på en 16 årig flicka under Jerusalem pride, Shira Banki. När han misstänktes för inblandning.

https://www.timesofisrael.com/jerus...ben-gvir-must-be-kept-out-of-events-security/

För att stödja Palestinska lgbtq+ så krävs det först och främst ett självständigt Gaza. Ett hundratal lgbtq+ Palestinier har sökt asyl i Israel, de har bara beviljats temporära uppehållstillstånd som kan dras tillbaka när som helst. Det är välkänt att Israeliska myndigheter, bl.a Mossad och miltären i utbyte kräver att personerna ska spionera på Palestinier.

https://www.jewishvoiceforlabour.or...queers-under-israeli-surveillance-and-threat/

Finns det en problematik, absolut. Men det sorglustiga är att det enda som förenar islamistiska imamer och islamister med ortodoxa rabbi och ortodoxa högerextrema är det anti-lgbtq+

https://www.thepinknews.com/2006/07/04/anti-gay-feelings-unite-israels-orthodox-jews-and-muslims/

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka