Queers for Palstine

Bukefalos 30 år!

Hört talas om solidaritet? Det är dessutom vida känt att Israel sysslar med "pinkwashing" för att flytta fokus från deras egna folkrättsbrott - då blir det rimligt att queera personer inte vill att det ska ursäktas i deras namn. Det är ju inte så att Israel undviker att bomba HBTQI+ personer bara för den sakens skull. Att stoppa folkmordet är mer akut
Att protestera till förmån för Palestina har för de flesta rimliga människor inget att göra med islam, utan rätten att få leva utan att bli utsatt för folkmord och riktade attacker mot civila.

Mänskliga rättigheter gäller inte bara människor som tycker som jag, typ.

Måste
Att protestera mot krig och dödande är ju oberoende av religion, men bygger inte konflikten Israel - Palestina bottnar ju en konflikt mellan judedom och islam? Min fråga handlar just om detta - går det att separera iden om ett Palestina från religion. När det gäller Israel så är ju nation och religion sammanbundna.

Det finns mängder av exempel på Israels pinkwashing, som när israeliska soldater postar bilder på prideflaggor som de haft med sig in i Gaza som de poserar med "i kärlekens namn" på ställen de ödelagt. https://www.theguardian.com/world/a...israel-pride-flags-gaza-conflict-pink-washing

Sedan är strategin mer utbredd än så, och utöver att Israel framställer sig själva som queervänliga, framförallt för att kunna peka på palestinier som den andre och rättfärdiga Israels övergrepp, så förekommer det att de utpressar queera palestinier som de övervakat.

“Israel has positioned itself as being this beacon of democracy and gay rights and gay liberation,” said Malka Roth, a queer Jewish woman and organizer with No Pride in Genocide. “Queer people are being used to legitimize and justify this horrific violence,” she said, adding that the Israeli military, surveil queer Palestinians to blackmail them into being informants."
https://prismreports.org/2024/02/21/no-pride-in-genocide-pinkwashing-pale/
Jag förvarar inte Israel. Min fråga rör kopplingen till Palestina.

Kan någon förklara för mig utan att idiotstämpla mig?

Jag gick i Malmö Pride förra lördagen och då gick ett stort antal människor under banderollen Qeers for Palestine. För mig är Palestinafrågan mkt nära sammankopplad med islam. Den Palestinska grundlagen har ju islam som officiell religion om jag förstått rätt. Islam som religion ( i liket med många andra religioner ) är ju uttalat negativ till hbtqi-personer. Hur går detta ihop idiologiskt?
Många queers odlar gärna solidariska allianser mellan utsatta minoriteter. Det är mitt korta svar. Palestinerna torde ju vara en av världens mest utsatta minoriteter.

Nej, såklart inte. Men jag förstår inte varför det är så främmande att queera personer kan stå upp för de som är queera i Palestina - oavsett de som styr. Utöver att man vänder sig emot Israels ganska skamlösa pinkwashing.
Fast om man vill stötta queera personer i Palestina så borde man väl heta Qeers for Queers in Palestine och inte gå under palestinska flaggan …

Många queers odlar gärna solidariska allianser mellan utsatta minoriteter. Det är mitt korta svar. Palestinerna torde ju vara en av världens mest utsatta minoriteter.
Det är ett rimligt svar men då står egentligen minoritetsfrågan över queer frågan, eller?

Fast om man vill stötta queera personer i Palestina så borde man väl heta Qeers for Queers in Palestine och inte gå under palestinska flaggan …

Jag tror att du överanalyserar hur långt människor i allmänhet tänker semantiskt och symboliskt. De flesta som blir upprörda och vill göra sin röst hörd vrider och vänder inte på orden i detalj så, utan väljer ett sätt att uttrycka sig som känns någorlunda enkelt och igenkänt.

(Jag som delvis jobbar med att behöva analysera hur folk uttrycker sig för att jag måste bemöta det juridiskt korrekt kan tycka att det är lite irriterande, men det är ofta så det är. Börjar man ställa följdfrågor inser man att det är en fråga om att vi lägger olika vikt vid exakta formuleringar.)

Jag förvarar inte Israel. Min fråga rör kopplingen till Palestina.
Utöver de specifika exemplen jag lyfte från två länkar, så rekommenderar jag att läsa texterna i sin helhet, de förklarar lite närmare varför det finns gräsrotsrörelser som queers for Palestine. :)

Sedan är konflikten inte bara judendom vs. islam, utan snarare en territoriell konflikt.

En annan intressant aspekt rent historiskt är lagar som det Brittiska Palestinamandatet förde med sig, som bla. kriminaliserade homosexualitet, det går såklart att debattera hur relevant det är att tala om det för att förklara hur det är idag, men en parentes värd att nämna.

Så här skriver Wikipedia om PLO

Under President Arafat, the Fatah-dominated Palestinian Authority adopted the 2003 Amended Basic Law, which stipulates Islam as the sole official religion in Palestine and the principles of Islamic sharia as a principal source of legislation.

Det är här jag inte förstår hur man som hbtqi-person kan vilja se en palestinsk stat med sharialagar som ett mål. Att kriget är horribelt och Israels agerande ska fördömas är ju givet - men då borde väl målsättningen vara en sekulär demokratisk stat för judar och palestinier + övriga folkgrupper i området.

@Sassy Det är snarare så att jag inte förstår hur man kan bortse från kopplingen till religion och politik. Hamas och även PLO vill upprätta en Palestinsk stat med sharialagar och detta är för mig inte förenligt med mänskliga rättigheter i allmänhet och respekt flr hbtqi- personer i synnerhet. OCH jag försvar inte Israel i denna fråga!

Utöver de specifika exemplen jag lyfte från två länkar, så rekommenderar jag att läsa texterna i sin helhet, de förklarar lite närmare varför det finns gräsrotsrörelser som queers for Palestine. :)

Sedan är konflikten inte bara judendom vs. islam, utan snarare en territoriell konflikt.

En annan intressant aspekt rent historiskt är lagar som det Brittiska Palestinamandatet förde med sig, som bla. kriminaliserade homosexualitet, det går såklart att debattera hur relevant det är att tala om det för att förklara hur det är idag, men en parentes värd att nämna.
Tack för dina mkt utförliga svar! Uppskattar det. Läser lite senare!

Det är ett rimligt svar men då står egentligen minoritetsfrågan över queer frågan, eller?
Pride står vad jag vet mestadels för mänskliga rättigheter, främst rörande minoritetsgrupper. T ex så har bdsm varit en ganska stor del i pride, vet inte om det är uppenbart att de hör till hbtq egentligen men de är en minoritet. Feminism överlag, kvinnors rättigheter, trots att många kvinnor är emot hbtq. Nu handlar det om en annan utsatt minoritet, som då också tas upp. För oavsett vad så är inte folkmord rimligt.

Majoriteten bekänner sig till islam och Palestina är en islamistisk stat. Islam som religion fördömer homosexualitet.
Många kristna samhällen fördömer också homosexualitet. Även muslimska samhällen har potential att vara toleranta. Kommer inte osökt att tänka på stormuftin i Bosnien och Hercegovina som tagit avstånd till imaner som varit hatiska mot HBTQI+ personer flera gånger senaste åren. Ett någprlunda öppet samhälle underlättar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka