Quite Easy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Flower_Power
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 944
F

Flower_Power

Vad är det för stam på den hingsten och hur är han och han avkommor??
skulle jätte gärna vilja veta så mycket som möjligt om honom. Hur hög är han?? bilder??

Sv: Quite Easy

Född 1994
Brun, 165 cm
Premierad A 2005
I avel sedan 1998
Uppfödare: Harm Thormählen, Tyskland
Ägare: Flyinge AB, inköpt 1998

Premierad A 2005 - enastående förärvning

Exteriör: 8 8 7 7 8 = 38
Bruksprov: 4 år
Gångarter: 6 7 9 = 7,3
Hopp: 9 8 = 8,5
Ridbarhet gång: 7 7 = 7,0
Ridbarhet hopp: 9 9 = 9,0
Slutbetyg: 19,8 (2:a)

Quidam de Revel - Landgraf I

Jag har även hört att han bara har 1 öga, men vet ej säkert.

avkommor: en godkänd hingst; Qalle.

"Quite Easy har vid samtliga fölchampionat haft ett mycket stort antal seger och klass-I föl.

2003 blev något av ett rekordår för Quite Easy-föl, inte bara i Sverige utan också i övriga Europa. Nikita Queen R&D Z blev bästa stoföl vid fölchampionatet på Zangersheide och Anique Paleasi blev championföl vid fölchampionat i Skottland.

Hingstfölet Quite Lovely segrade och dottern Queen S blev trea vid Riksfinalen i Tingsryd. Vid motsvarande final i Örebro blev stofölet Quite a Missy reservsegerföl. Vid 2004 års final i Tingsryd blev hingstfölet Quantum vicechampion!

Quite Easy´s första årgång föl genomgick treårstest 2002. Av 48 födda föl visades 14, varav 12 fick Diplom eller Klass I utmärkelse. Sex avkommor fick hoppdiplom, varav tre också fick gångartsdiplom; Qalle, Quite Nice och QL.

Multitalangen Qalle godkändes för avel vid bruksprovet 2003.

Vid sammanräkningen av resultaten från tre-årstesterna 1999-2004 ligger Quite Easy på första plats i hoppning.

Vid hingstpremieringen 2004 i ”Den Bosch”, Holland godkändes Quite Easy-sonen ”Un Homme d´Honneur”. Han blev också en av de dyraste hingstarna vid den efterföljande auktionen. Vid 2005 års upplaga av den holländska hingstpremieringen i ”Den Bosch upprepades framgångarna trefalt genom de godkända sönerna; Vedette (ue Calido), Vicaro (ue Caretino) och VokaDN (ue Galoubet A). Samtidigt godkändes i Tyskland (Sachsen-Anhalt) Quite Easy-sonen Qvenetie VDL (ue Ahorn).

Quite Easy har under år 2001-04 varit Flyinges mest efterfrågade och populära avelshingst, nationellt och internationellt.
Quite Easy ingår i Peter Erikssons tävlingsstall, där han utvecklats mycket positivt. Quite Easy segrade i Agria Hopphäst 2002. Hans mest meriterande framgång 2003 är silvermedaljen vid utomhus-SM på Strömsholm. Under 2004 tävlades Quite Easy mycket sparsamt på grund av intensiv avelsverksamhet.

Hösten 2004 godkändes Quite Easy inom Hannoveranerförbundet, där han kommer att verka via fryssperma i Celles regi.

Quite Easy är en maskulin och harmoniskt byggd hingst med ett vackert huvud. Han är elegant och smidig. Quite Easy är en mycket stark typförädlare, som passar i kombination med de flesta ston, men bör passa särskilt väl i kombination med Robin Z. Vi rekommenderar honom dock inte till kortlinjerade ston." Flyinge

Quite-Easy.jpg

quiteeasy.jpg

Photo.aspx

Photo.aspx

Photo.aspx

Photo.aspx

han tävlas av peter eriksson

Har ett sto efter QE, med Pascal 656 som morfar. Hon är född 2001. Inte tävlad och hoppad så mycket, men vi har startat utbildningen i hoppning nu. Hon har underbara rörelser speciellt galoppen. Någon som vet något om hennes morfar Pascal? Vore roligt att veta vad han gjort.

QE har bara ett öga, villket gör honom ännu bättre i hoppningen :bump:

han om någon häst har verkligen ett snyggt språng, jag vart bara sååå såld när jag såg hnm första gången.

ska ta hnm på mitt sto sen om han fortf går som avelshingst om nått år :p

han är otroligt smäcker och fin :love:

gå in där. finns några bilder :d
http://www.danishwarmblood.org/stallions/quite_easy.htm

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en född -01 e: QE-Tabac-Lambert. Hon är mycket snygg i typen, kanske lite lång (efter modern), högställd, bra halsansättning. Bra gång med plus för galoppen. Hoppar mycket trevligt men är tyvärr inte hoppad mycket efter diverse otur med skador. Hon har jättetrevligt temprament men kan bli lite för glad och bockar gärna...

Har faktiskt bara sett trevliga avkommor till QE. Alla är kanske inte superstars med de har jämn kvalité och verkar alla vara trevliga att ha med att göra.

attsy skrev:
avkommor: en godkänd hingst; Qalle.

+ 6 st godkända hingstar utomlands: Un Homme d´Honneur, Vedette, Vicaro, VokaDN, Qvenetie VDL, Quijote.

Har en valack f. 03 efter Quite Easy-Cortez och jag måste säga att han är verkligen okomplicerad o jätte snäll. Löshoppade honom idag, 1.20m inga problem.
Sen har inridningen verkligen gått smärtfritt, lite bus, men vad kan man begära.

Han har mycket fint huvud också, det enda negativa, på denna avkomma iallafall, är att manken är i det närmaste obefintlig.

Men Quite Easy är helt klart ett bra val av hingst!

Choklad skrev:
+ 6 st godkända hingstar utomlands: Un Homme d´Honneur, Vedette, Vicaro, VokaDN, Qvenetie VDL, Quijote.
Jag tror att han har ytterligare en godkänd son, Quattro! (8 st totalt) .:)

Vad tror ni om honom som hingst då till ett sto på ca 160 cm e. Cortez, och har lite för mycket mellan öronen men annars är väldigt fin lättriden och hoppar otroligt bra. Det enda "felet" med henne är just hennes nerver. Vilka hingstar skulle annars passa här?? Hoppeföl ska det bli!

Kan hända att avkomman inte blir så stor, om morsan inte är så hög heller. Annars tror jag inte att QE är något dåligt val av hingst. Min häst har ju Cortez som morfar och han verkar väldigt lovande.

tror det skulle funka iaf, men ingen större häst lär det ju bli. :smirk:

Den ska ju vara liten annars är de inte lika söta ;) Näe men jag vill gärna att den ska bli mellan 160 och 165 cm.
Kollade lite på for feeling med, vad tycks om den hingsten?

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
795
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?