Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj! :love:

RabarberkomPITT skulle platsa i Damn you autocorrect-tråden 😆
 
Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj! :love:

Hur mycket rabarber har du ca? :)
 
Jag har enormt stor rabarber och skalar därför. Det blir mycket godare så eftersom skalet är ganska trådigt.

Jag gör nästan alltid knäckig rabarberpaj. Ljuvligt god!


I andra fall gör jag pajbotten, har på små rabarberbitar så det täcker botten. På med en blandning av 1 ägg, 1dl socker och 2dl kvarg. Blir så saftigt och gott.
Det kanske är olika sorter, med olika egenskaper. Jag har också jätterabarber och inte ens de största exemplaren har jag upplevt som trådiga.
jätterabarber.jpg
 
Vill man fixa en mycket enkel snabb efterrätt så smörstek rabarber! Supergott!
skär i breda biter, stek i smör i panna i 2 minuter, strö över socker och lite kardemumma och stek i ytterligare 2 minuter tills sockret börjar bli ljusbrunt.
Låt svalna lite och servera sedan med lättvispad grädde eller glass.
 
Har för första gången i år ätit rabarberkladdkaka 🤩,
tipsar om det om du får över!
Ok det receptet fastnade jag för! Men vad tror du/ni händer om man har mörk choklad istället?

Jag är inte lika förtjust i vit :D (eller så får man göra båda och se vad som är bäst)
 
Jag har fått rabarber av en kollega :)
Tänkte mig på att göra paj nån gång, måste den tillagas på något sätt innan?

Och så tänkte jag frysa in den i småbitar, men behöver den skalas eller så innan jag skär upp den?
Får komma med eget recept förresten. Jag kokade 1kg rabarber med bottenkyla vatten i grytan, hällde på ett par dl syltsocker och någon dl brunfarin/rårörsocker. Det blev perfekt rinnigt för tja hälla över en kaka eller ha på mandelmusslor (där hade vi det). Eller till pannkakor idag.

(Om man följer receptet och har 1 kg syltsocker till 1 kg rabarber tror jag det blir väldigt stelt och sött.)
 
Jag gjorde en rabarbercurdpaj med vanligt sprött pajskal som jag sedan fyllde med rabarbercurd, och det blev väldigt gott :d

Kommer inte ihåg exakt vilket recept jag använde men där var två ägg och 50g smör, och jag tog bara 2/3 så mycket socker som det stod i receptet

Kan ha varit detta https://www.arla.se/recept/rabarbercurd/
 
När ni skalat rabarber, ta några röda skal-strånkar och lägg i 1:1-sockerlag för drinkar och låt dem gotta sig en lång stund. Blanda sedan drinkar med lagen, tex tsm med rabarbersaft och citron, eller med en neutral tonic och lite citron eller bubbelvin. (Citronen behövs för att balansera upp sockerlagen i drinken). Det blir vääääldigt goa drinkar!

Man kan också hälla sirapen på glass. Oj, så mumsigt!
Och den blir vackert starkt rosa
 

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 420
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: Amha
·
Fordon Jag får inte upp motorhuven på min bil. Den verkar ha gått i baklås. Bilen har varnat för låg oljenivå så jag behöver ju få upp huven...
Svar
9
· Visningar
783
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp