Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag brukar skala om det inte är väldigt späda stjälkar. Om bitarna är grova kan de behöva förkokas innan man gör paj, men normala till mindre bitar går bra att lägga i råa, de tillagas i ugnen tillsammans med resten.
Låter riktigt lyxigt!Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj!![]()
Men åh vad gott. Det ska jag göra av min skvätt vin jag har kvar.Testade för första gången förra helgen att göra paj på rabarberkompitt istället för att ha i bitarna råa. Blev ju mycket godare!!! Kokade alltså oskalade rabarberbitar med smör, socker, kanel, kardemumma och en skvätt vitt vin i ca 15 min. I med potatismjöl utrört med lite vatten på slutet för att få en tjockare konsistens. Sen la jag kompotten i en form och gjorde ett knäckigt smuldegstäcke till.
Kommer fortsätta göra på detta viset när det blir rabarberpaj!![]()
Det finns mängder av rabarbersorter!Jag har enormt stor rabarber och skalar därför. Det blir mycket godare så eftersom skalet är ganska trådigt.
Jag gör nästan alltid knäckig rabarberpaj. Ljuvligt god!
I andra fall gör jag pajbotten, har på små rabarberbitar så det täcker botten. På med en blandning av 1 ägg, 1dl socker och 2dl kvarg. Blir så saftigt och gott.
Det är inte samma sak.Har läst en massa recept och har nu rabarber i trädgården... MEN... Måste man ha potatismjöl ? Funkar inte vanligt mjöl när man "reder" ?
Ja det doftade helt underbart när vinet kokade upp med rabarbern och alla kryddor! Glömde att jag hade i vaniljsocker också. Testa!Men åh vad gott. Det ska jag göra av min skvätt vin jag har kvar.
Du behöver inte reda om du kokar kompotten eller krämen tillräckligt tjock. Det blir inte samma med vetemjöl tyvärr. Däremot kan man ta maizena istället.Har läst en massa recept och har nu rabarber i trädgården... MEN... Måste man ha potatismjöl ? Funkar inte vanligt mjöl när man "reder" ?
Har för första gången i år ätit rabarberkladdkaka,
tipsar om det om du får över!
Jag gjorde denna https://lindasbakskola.se/2017/05/22/rabarberkladdkaka-3/Recept?
Knackig rabarberpaj står på listan iallafall!
Jag gjorde denna https://lindasbakskola.se/2017/05/22/rabarberkladdkaka-3/
Men en del recept har vit choklad i, det har jag inte testat men låter najs![]()