Rabicano "skunk svans"

shady

Trådstartare
Rabicano \"skunk svans\"

Hur vanligt är det på våra svenska halvblod?

Vad för genuppsättning har dom? Kan dom nedärva något specifikt eller finns det bara där, och bara poppar upp så där helt apropå? Vad är den utlösande faktorn till att vissa hästar föds med skl. "skunk svans". Har suttit och kollat runt lite på nätet men inte hittat sådär jätte mycket.

Har hört att dom även skall vara stickelhåriga i flankerna, stämmer det? Eller är det bara något som sägs?
Om man har en häst med "skunk svans" men den inte är stickelhårig i flankerna, räknas den då inte till att ha Rabicano genen?

Men en häst då som har "skunk svans" och inte är stickelhårig i flankerna, vad är det som gått snett i genuppsättningen då? Något måste det ju vara eftersom svansen blivit två färgad? För så jätte vanligt är det ju inte.

Vet ju inte hur vanligt det är på andra raser, men särskilt vanligt på svenska halvblod är det ju inte.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Vanligast är detta hos fullblod och araber, samt raser som härstammar från dessa. Rabicano kommer från spanskan och blir på engelska "brush-tail".

Dessa hästar har ALLTID horisontella band av vita hår högst upp på svansen, ibland har de inga andra stickelhår. Det tillhör samma anlag som ger stickelhår. De vita håren (förrutom svansen) håller mest till i flankerna och magen, sträcker sig utåt i vertikala streck över revbenen och höfterna. Högst koncentration av vita hår är alltid vid flankerna och lägre delen av kroppen.

Bilden är stulen ur "Horse Colour Explained" av Jeanette Gower, MYCKET värd att köpa!!
Rabicano

Jag har sett två hästar med detta som jag vet stammen på. Den ena är e.Beach Boy och den andra såg jag nyligen och den var e.Nupilot-Irco Mena.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Jag har mailat J. Gower och skickat med en bild på en häst med tydlig skunk-svans (men inga stickelhår vad jag kommer ihåg eller ser på bilden). Hon har svarat tidigare när jag frågat, så jag hoppas på snabbt svar. Skriver här direkt jag fått svar såklart!!
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Tack
Men om dom inte har stickelhåren och inte dom vita håren ovanför svansen. Har dom inte anlaget då eller?
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Är du helt säker på att dom måste ha dessa horisontella vita linjerna? Är inte säker men jag har för mig att jag hört någon stans att det inte behöver vara så.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Just linjerna är det som har gett anlaget sitt namn. Jag har tyvärr inte fått svar än, men lovar att återkomma så snart det dyker upp!! Det kanske är något helt annat anlag som ger den tvåfärgade svansen UTAN horisontella ränder, men jag har inte hittat något om det.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Det kanske är något helt annat anlag som ger den tvåfärgade svansen UTAN horisontella ränder

Det kan ju vara så. Men visst är det intresant detta med att bara "vissa" hästar får denna två färgade svans?

Någon annan gen uppsättning borde dom ju ha, annars skulle det nog vara mer vanligt.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Förutom rabicano (som är lätt att känna igen, ser ut som på magdalenas bild) så finns det även ett annat anlag som är mycket vanligare och ger vita hår bara i svansen, det kallas silver bay tail och är vanligt bland både full- och halvblod. Där är de vita håren inmixade utan ränder och minskar ofta med åren.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Säger inte detta för att vara elak men,

silver bay tail

Låter som att det skulle vara något som bara finns på islandshästar.

Magdalenas bild får jag inte upp så jag kan inte se hur det är.

Fölet jag fick i år har två färgad svans. Ser precis ut som en skunk svans eller som en AKO KÅLA. Hela undersidan är vit, ovansidan är vit,fux,vit. Ca 75-80 % av svansen är vit.

Däremot vad jag kan se nu så har hon inte dessa vita horisontella linjerna ovanför svansen. Däremot är hon stickelhårig i flankerna men inte vita stickelhår utan isabell färgade.

Kan det vara så att hon bär på något av anlagen eller? Hur kollar man sådant?
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Är inte heller säker på detta med dom horisontella linjerna. Åker till USA nu den 1/8 på ett av mina vanliga läkar besök, efter olyckan.

Har en kompis där som är gift med en kille som jobbar med olika gen forskningar på bland annat färger, vill du jag skall kolla med honom?

Med hur du beskriver hur ditt föl ser ut så kan jag mycket väl tänka mig att hon har någon släng av detta gen. Kanske inte 100% Rabicano men något åt det hållet.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Nej, jag har aldrig sett de typiska silver bay svansarna på islandshäst. Det har inget med silveranlaget alls att göra utan är vanligt VITA stickelhår i svarta svansar på häsar helt utan silveranlaget Z. Men det är vanligt på ädla ponnyraser också, typ Welsh. Namnet är ett resultat i att amerikanarna älskar att namnge saker efter hur de ser ut, och inte efter vad de är på gen-nivå.

Rabicanoteckningen är svårbedömd på en unghäst. Den måste nästan vara ett par år innan man kan bedöma ränder/icke ränder i svansen. Föl "får" ha bebisvita hår i svansen hela första året, svårt att skilja de olika teckningarna åt då.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Vad trist att du inte ser bilden, jag kan maila den om du vill. Jag såg en bild på ditt föl (fin!) och det är INTE en typisk rabicano IDAG, men som Silverkedjan säger så kanske det syns om ett par år. Jag har ännu inte fått svar från Gower tyvärr, hon har kanske fullt upp som alla andra den här tiden på året (fast de har ju vinter, hmm).

Silveranlaget heter väl Taffy (Daffy?) på engelska om jag inte missminner mig?
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Nu vet jag varför vissa inte såg bilden, jag hade ju stavat fel i länken!! Prova den här istället: Rabicano
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

silver bay tail låter väl inte typiskt isländskt ? Sen när använder man engelska beteckningar på islandshästens färger och tecken ?
 
taffy

Snarare är det så att varje amerikansk ras där silveranlaget förekommer har en egen beteckning på det. Tex kallas det för chocolate flaxen i Rocky Mountains och ofta taffy blandat med silver och/eller dapple i miniatyrhästaveln. (fast där kallas istället mer än silveranlaget för det för att det säljer) I Europa brukar det inte kännas igen utan gå under en massa andra färger (ofta tolkas det som isabell eller fux)


Det finns ett undantag, och det är Morganhästarna. Det finns en seriös kartläggning av det pyttelilla antal silverbärande Morgans som finns i USA och det drivs av entusiaster som vet vad det handlar om :) Extra svårt i den rasen eftersom de ofta har så extremt mörka fuxar att de kan vara mycket snarlika varandra i fenotypen.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Lustigt att få ett namn på detta fenomen. Min hingståring har det. Både Horisontella ränder vid svansroten och 10cm ner samt blir mer och mer stickelhårig i flankerna. Han är brun till färgen och rasen är Breedingstock paint. Stammen är pappa efter Colonels Jay Jay och mamma efter Lucky T Bar.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Nu kan jag se bilden. Tack. Dom ränderna har hon inte. Kan dom komma senare om hon har anlaget eller?

Då skulle du se henne nu, hon är en riktig läckerbit. Säg till om du vill så skickar jag nya kort.

Nu är hon ju inte min längre men eftersom hon ändå är kvar här så räknar jag henne som min. Det gör jag i och för sig med alla fölen. Man är nog mamma för dom hela livet.
 
Re: Rabicano \"skunk svans\"

Men jag fattar inte! Är detta något som anses som bra och snyggt? Har aldrig sett det förut eller hört talas om det! :D
Lill-älsklingen är på hingstbete 5 mil bort men jag ska försöka komma ihåg digitalkamera när jag åker dit nästa gång. Har tyvärr aldrig fattat hur man lägger upp bilder här och jag har ingen hemsida eller så.
 

Liknande trådar

T
Hästvård Jag har två stycken hästar som jag skulle vilja göra någonting kul med... Eftersom jag knappt aldrig har suttit i en sadel, och dom där...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: TaylorSwift
·
C
Hästvård Jag har ett svenskt halvblod på 10 år. Hennes svans är extremt kort! Manen är jättetjock och lång, men svansen blir inte längre. Svansen...
2
Svar
30
· Visningar
2 295
Senast: AWAKE
·
Avel Gjorde idag en liten lustig upptäckt min ena häst är helt klart rabicano (hade aldrig hört talas om detta innan) dessutom troligen med...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Francess
·
Träning Hej! Jag & min kompis rider hästar i samma stall och det är samma tjej som äger hästarna. En av hästarna är ett svenskt halvblod som...
2
Svar
32
· Visningar
5 345
Senast: ketchup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp