MissFideli

Trådstartare
Vi har en åring i stallet, Zuidenwind-PRE, som visar tecken på att vara rabicano. Hon har senaste månaden fått ett större område med stickelhår i flanken på båda sidor och nu har hon även fått vitt i svansroten. Hon visar inga tecken på att skimla av och är född "brun-brun" med grå ben vilket borde tala för att hon kommer stanna brun. Inte heller har hon stickelhår någon annanstans är i flanken.

Men var kommer det ifrån? Mamman är skimmel-PRE, var grå redan vid ankomsten till Sverige som åring. Pappa är som skrivet Zuidenwind.

Sv: Rabicano

De vita tvärbanden uppe på svansroten (skunksvansen) som är kännetecken för rabicano den föds de med alltså inget som kommer i efterhand, att de har ljusa ben som föl är tyvärr ingen hundra procent garanti för att de inte kommer att skimla har själv en sådan treåring som föddes med ljusa ben och ändå skimlade. Så troligtvis så är det nog så att det är en skimmel och inte en rabicano.

Var mamman redan helt avskimlad som åring och dessutom har två skimmel föräldrar (vanlig färg ju bland pre) så är mamman säkert homozygot och har då två skimmelanlag och kan alltså enbart lämna skimlar, de brukar inte ha skimlat av så kraftigt att man inte ser födelsefärgen som åringar om de är heterozygota (=enbart har ett skimmelanlag)

Senast ändrad:

Ja då är inte mamman homozygot. Har du någon närbild på ansiktet på henne som nyfödd ?

Nytagna bilder på damen ifråga:

33015552.jpg

33015550.jpg

33015551.jpg

Inget vitt i ansiktet.

Ägaren säger tvärtom ;) Men det ska bli spännande att se vad det blir då. Konstigt att hon inte har några som helst vita hår i ansiktet där de brukar skimla först.

På bilden när hon var föl tycker jag mig ana att hon är ljusare runt ögonen därav att jag ville se närbild från när hon var nyfödd, detta kallas skimmelringar även om det inte är vita/gråa hår. Tittar man på min som föddes med ljusa ben och inte visade några som helst tecken för övrigt att bli skimmel så hade han just dessa. Hans vita hår kom sedan först på kroppen precis som på henne långt innan de första blev synliga i ansiktet, när sedan den riktiga mer markanta avskimlingen började på honom så var det huvudet som blev mest avskimlat först men som sagt de första vita håren fanns på kroppen.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med... 2
Svar
24
· Visningar
6 127
Kropp & Själ Lite inspirerad av färgtråden på häst-avels började jag fundera på det där med hur människor ärver sin ögonfärg och genetiken runt det... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 227
Däggdjur Min underbara kaninflicka har fått sin mkt efterlängtade kull på 5 st helt underbara individer. Men jag är inte så duktig på detta med...
Svar
5
· Visningar
1 336
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 666
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka