Rabies vaccinering...

falukorw

Trådstartare
Fick just veta att Leia inte var godkänd den här gången heller på sitt rabies blodprov... :cry: Så nu blir det ingen resa till Finland för parning och får ge mig ut att leta efter en annan hane...

Men vet någon varför det blir så här? Hon har fått tre sprutor, de första två var Nobivac Rabies, togs med rätt tidsintervall och sedan ett blodprov som visade på för låg andel antikroppar. Tog då en spruta till, den här gången Rabisin som ska vara starkare. Väntade och tog ett nytt blodprov. Vet ringde idag och sa att hon inte var godkänd den här gången heller. Varför blir det så här? Någon som varit med om samma sak? Är det någon idé att fortsätta?

Sv: Rabies vaccinering...

Det finns ett fåtal hundar som inte klarar av att bibehålla antikropparna på rabies och det är ju just dessa man vill komma åt genom rabiestesten. Om alla hundar blev godkända efter vaccinationerna så vore ju testen onödiga, eller hur? Jag tror inte att jag hade bråkat mer med det, Sverige är väl ändå på gång att ändra sina införselregler så småningom.

Varför klarar inte dessa fåtalet hundar av att hålla sina antikroppar? Vad beror det på?

Ska höra om de rekomenderar att man tar ännu en spruta eller om det är helt kört nu. Vill ju även kunna åka på utställningar i Finland.

Jag vet inte vad det beror på, men så är det.

Om jag vore du och vaccinerade om skulle jag definitivt se till att det var två sprutor som togs med ungefär en månads mellanrum. Detta innebär en väntetid på nästan ett halvår för dig. Sverige har pratat om att ändra sina införselregler runt årsskiftet, men jag tror det har blivit försenat. I vilket fall skulle jag avvakta och se vad som händer på den fronten. Till Finland är det ju inga problem att åka, då räcker det att hunden är vaccinerad och att 21 dagar har gått. Hemresan är ju det som är problemet.

Hoppas det går bra i vilket fall, lycka till!

Lånar din tråd lite, hoppas det går bra.
Tänkte bara höra, när man ger hunden första rabiessprutan var gör veterinären anteckning om det då, i passet, vaccinationspappret eller får man det bara på ett papper att det är gjort? :confused:

Om man inte redan har ett pass är det nog vanligast att rabiesvaccinationen förs in i den vanliga vaccinationsboken. Är detta ordentligt gjort så är det sedan bara för veterinären att föra över de datumen som står i vaccinationsboken till passet om/när man vill ha ett pass.

Tack för svar :bow:
Något pass har hon inte ännu, tänkte fixa när jag ska till veterinären, så jag antar att vet. då kommer skriva in i det vaccinationspappret tillsvidare

Min tik hade heller inte tillräckligt med antikroppar, men jag brydde mig inte om att vaccinera 3:e gången då det skilde sig så himla mycket mot vad som är godkänt. Vi får se hur vi gör framöver om vi vaccinerar våra hundar mot rabies. Skulle vara kul att åka över till finland och ställa ut, men så blir det förmodligen inte.

Trådkapning igen...

Min valp har fått en vaccination mot rabies, fick hos uppfödaren, och ska därför få en till nästa vecka. Inte för att jag har planer på att ta med henne utomlands men eftersom han ändå hade börjat kan jag ju lika gärna fullfölja. Efter denna andra spruta, och ett blodprov, hur ofta ska dom ha nya sprutor sen? Är det jätteofta känns det som att jag struntar i detta och börjar om den dag jag ev. ska utomlands...

Ullis

Tror veterinären skriver in i passet hur lång giltighetstid det är för det vaccin din hund fått. Vaccinerar man med Nobivac Rabies här i sverige så får man resa inom EU på den vaccinationen i 3 år.

Är det inte tvärt om? Rabisin som håller i 3 år och Nobbivac rabies i ett år? Eller har jag fått det hela om bakfoten?

i Finland ska man vaccinera mot rabies varannat år..

Men kan ni inte snacka med hanhunds ägaren och fixa så hanen kommer till sverige?:idea:

Jo, det skulle kanske funkat. Men nu har vi fått löfte om att låna en son till den först tilltänkate hane. enne finns i Norge så det blir inga problem

Jag vaccinerar varje år, då vet jag att jag är på säkra sidan.
Sen vet man aldrig hur saker och ting ändrar sig (som det gjort förut). Så hellre en gång per år och slippa tänka på om det gått för lång tid mm.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 149
Senast: Nominous
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på... 2
Svar
22
· Visningar
4 806
Senast: Luff
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
20 178
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka