Bukefalos 28 år!

Rabiesprov?

Indiv

Trådstartare
Måste man ta rabiesprov efter 120 dagar efter sista spruta? hur länge håller sprutan nu igen? vad händer om man bara har tagit 2 sprutor men inte tagit blodtestet? har iofs ingen avsikt att åka utomlands med hunden men man vet ju aldrig... Sorry för förvirrat inlägg, men klurat lite och kommer inte ihåg vad vet har sagt :P
 
Sv: Rabiesprov?

Det ska gå minst 120 dagar efter sprutan (den sista om du tagit två).
Blodprovet ska tas mellan dessa 120 dagar fram tills det att vaccineringen går ut, alltså inom 1 eller 3 år beroende på vilket märke din hund är vaccinerad med.


Inget blodprov med godkänt resultat = ingen hund tillbaka till Sverige igen.
 
Sv: Rabiesprov?

oh shit, ja då får vi kolla detta snart, har gått lite drygt 140 dagar nu tror jag. Men man gör alltså ett blodprov nu och skulle man åka utomlands så gör man ett igen innan man får åka hem eller vad?
 
Sv: Rabiesprov?

Nej. Om din hund har en godkänt antikroppstiter så noteras det i passet + att du får med dig analysswaret från labbet. Du behöwer inte ta om blodprowet så länge du waccinerar inom rätt tidsinterwall.
 
Sv: Rabiesprov?

*KL*

Hur lång tid ska det gå mellan första och andra sprutan?
Hur mycket brukar det kosta (ungefär) att rabiesvaccinera? (om man räknar in båda sprutorna + blodprov)
 
Sv: Rabiesprov?

Om du väljer att ta två sprutor ska det gå tre veckor emellan. Varje spruta kostar ett par hundra, beroende på ev klinikavgift osv. Sen så betalar du ju för att veterinären tar blodprovet också, det kostar också ett par hundra. Sen analysen som görs av SVA, det tror jag kostade 800 eller liknande.

Sen åker du tillbaka till veterinären som tog blodprovet så skriver denne oftast kostnadsfritt in resultatet i passet.

Varför jag skrev "om du väljer att ta två sprutor" är att jag, med båda hundarna och många jag känner valt att ta endast en spruta och samtliga har ändå haft tillräckligt med antikroppar. De hundar jag vet som inte haft tillräckligt har faktiskt tagit två sprutor, så det verkar mer vara individrelaterat om de utvecklar tillräckliga mängder antikroppar eller inte.
 
Sv: Rabiesprov?

Nej. Om din hund har en godkänt antikroppstiter så noteras det i passet + att du får med dig analysswaret från labbet. Du behöwer inte ta om blodprowet så länge du waccinerar inom rätt tidsinterwall.

Men betyder detta att det räcker med att man vaccinerat och tagit blodprovet en enda gång i hundens liv? Och att man då inte behöver göra det igen för att åka utomlands och komma tillbaks igen? Eller måste man göra det varje gång hunden ska åka?
 
Sv: Rabiesprov?

Jag fattar det som att man måste göra det varje år elelr vart tredje år, men det blir en dyr historia om man ska ta blodprover varje gång också?
 
Sv: Rabiesprov?

Jag fattar det som att man måste göra det varje år elelr vart tredje år, men det blir en dyr historia om man ska ta blodprover varje gång också?
Nej, vid konstaterade antikroppar o fortsatt vaccinering (utan att missa bnågot datum med ett endaste dygn), så behövs inga nya prover.
 
Sv: Rabiesprov?

Men betyder detta att det räcker med att man vaccinerat och tagit blodprovet en enda gång i hundens liv? Och att man då inte behöver göra det igen för att åka utomlands och komma tillbaks igen? Eller måste man göra det varje gång hunden ska åka?

Nej, vid konstaterade antikroppar o fortsatt vaccinering (utan att missa bnågot datum med ett endaste dygn), så behövs inga nya prover.

Precis som Vallhund skriver så EFTER att resultatet har förts in i passet så räcker det med att vaccinera hunden inom tidsramen för det vacinet som har används. Går du över tiden så får du göra om blodprovet.

Det enda du gör är att visa upp passet med godkänt resultat plus godkänd vaccinering så kommer du utan problem in i sverige ingen. Men glöm inte att det även krävs att hunden är avmaskad från vissa länder innan du får komma in i sverige.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: Praefatio
·
L
Övr. Hund Varning att dethär är om av livning och död så läs inte ifall ni tycker att sånt är jobbigt! ❤️ Men jag undrar bara några saker om av...
2
Svar
39
· Visningar
3 537
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp